Ako presťahovať firmu do nových priestorov za dva týždne

05.10.2015, Katarína Dudáková | Budovy

Biznis centrum Apollo 1 v Bratislave pre nevyhovujúci technický stav od 17. októbra 2015 dočasne uzavrú. Firmy, čo tu sídlia, majú na to, aby sa presťahovali do nových priestorov, len dva týždne.

Pre dočasné uzatvorenie budovy Apolla 1 v Bratislave musia nájomníci nájsť riešenie v rekordne krátkom čase. "Za dva týždne presťahovať rôzne veľké spoločnosti, ktoré si v Apolle 1 prenajímali dovedna vyše 30-tisíc m², bude úlohou, ktorú len sotva možno zvládnuť bez profesionálnej pomoci realitných konzultantov," hovorí Michaela Ochmanová, riaditeľka divízie prenájmu kancelárskych priestorov Colliers International. V prípade nájomcov, ktorí hľadajú plochu nad 500 m², trvá proces sťahovania štandardne šesť mesiacov až jeden rok.

Colliers-stahovanie-1-X.jpg

 Alternatívou sú aj administratívne komplexy susediace s budovou Apollo 1. Bloky F a G biznis centra Apollo 2 majú k dispozícii na okamžité nasťahovanie celé podlažie s prenajímateľnou plochou približne 2 400 m².


 

Postup sťahovania v krízovom režime

Krok 1: Spoločnosť vytvorí interný krízový štáb, ktorý bude riadiť proces sťahovania. Následne sa treba spojiť s právnikom, ktorý zanalyzuje možnosti ďalšieho právneho postupu. Ak to charakter práce dovoľuje, možno časť zamestnancov presunúť na tzv. home office alebo do dočasných servisovaných kancelárskych centier – napr. Regus, 5 star offices.
Krok 2: Po analýze nájomnej zmluvy sa odporúča kontaktovať konzultanta so špecializáciou na prenájom administratívnych priestorov. Realitní konzultanti dokonale poznajú trh a obratom dokážu pripraviť pre nájomcu prehľad ponuky vhodných kancelárskych priestorov. Pomôžu tiež s dohodnutím obchodných podmienok. V prípade krízového režimu je využitie služieb konzultanta najefektívnejšou možnosťou, ako úspešne zvládnuť proces sťahovania v priebehu dvoch týždňov.
Krok 3: Návrh alternatív riešenia situácie v závislosti od podmienok stanovených v nájomnej zmluve. Nájomník sa musí rozhodnúť, či sa do nových priestorov presťahuje natrvalo alebo dočasne (po odstránení porúch sa vráti do pôvodných priestorov).
Krok 4: Nájomca spolu s konzultantom by mali vzhľadom na krátkosť času absolvovať obhliadky potenciálnych priestorov ešte v prvom týždni.
Krok 5: Vyjednávanie nájomných podmienok a podpis nájomnej zmluvy. Tento proces môže spomaliť nevyhnutnosť konzultácie krokov s nadnárodnou centrálou niektorých korporácií.
Krok 6: Sťahovanie nájomníka do nových priestorov. V prípade nájomníkov Apollo 1 sa fyzické sťahovanie musí uskutočniť do 17. októbra. Skúsené poradenské spoločnosti ponúkajú službu projektového manažmentu, ktorej cieľom je kompletne zabezpečiť celý proces vrátane sťahovania a finálnych úprav priestorov. V tomto prípade ide o mimoriadne užitočnú pomoc.

Colliers-stahovanie-2-X.jpg

Colliers-stahovanie-3-X.jpg

 Dobrou voľbou môže byť aj administratívna budova LakeSide Park v Bratislave (hore) a kancelárske priestory na prenájom v nej


 

Vhodné priestory a obchodné podmienky

V prípade krátkodobých riešení je nájsť vhodné priestory komplikovanejšie. Vzhľadom na kratšiu lehotu nájmu sa to môže premietnuť do požadovanej výšky mesačného nájmu a kontribúcií. "Úlohou konzultanta je nielen vyhľadať a odporučiť vhodné priestory v rekordne rýchlom čase, ale najmä dohodnúť obojstranne prijateľné nájomné podmienky," pokračuje M. Ochmanová.

Úroveň neobsadenosti kancelárskych plôch v Bratislave je aktuálne okolo 12 percent, čo predstavuje zhruba 186-tis. m² voľných priestorov, kam sa možno nasťahovať. Ide väčšinou o nezariadené holopriestory, keďže sa štandardne pripravujú na mieru požiadavkám budúceho nájomcu. To môže byť pri krízovom riešení problematické. "Možnosťou je ponúknuť priestor po nájomcovi, ktorý ponúka podnájom, resp. možnosť postúpenia nájmu. Príkladom je viac ako 1 500 m² moderných kancelárií kompletne zariadených nábytkom v bratislavskom LakeSide Parku, ktoré by mohli byť ihneď k dispozícii," dopĺňa M. Ochmanová.

Zaujímavú alternatívu na sťahovanie ponúkajú aj administratívne komplexy susediace s budovou Apollo 1. Bloky F a G Apollo Business Centre II, ktoré vlastní česká pobočka Generali Real Estate S.p.A., majú k dispozícii na okamžité nasťahovanie celé podlažie s prenajímateľnou plochou približne 2 400 m².

Viacerí nájomníci Apolla 1 trvajú na štandarde priestorov v minimálne takej kvalite, ako ponúkalo toto biznis centrum. Pre mnohé spoločnosti znamená sídlo firmy nástroj na zlepšenie reputácie, ale aj spôsob zvyšovania produktivity zamestnancov. Aj v krízovom režime chcú preto vyberať kvalitu. "Je úlohou konzultantov splniť aj tieto požiadavky v takom krátkom čase a k spokojnosti klienta," uzatvára M. Ochmanová.

Apollo-3-X.jpg

 Biznis centrum Apollo 1 na Prievozskej ul. v Bratislave má vraj narušenú statiku


 

Foto: Martin Matula, CBRE

Podobné články