Kancelárie: klasické, či open space? Obe majú svoje výhody

22.08.2014, Václav Michalčík | Budovy

Kancelárske priestory a ich usporiadanie sa čoraz pružnejšie prispôsobujú potrebám firiem. Povaha pracoviska výrazne ovplyvňuje efektívnosť práce, psychickú pohodu a spokojnosť zamestnancov.

Kancelárie a administratívne priestory musia predovšetkým vyhovovať spoločnosti, ktorá tu sídli. Definovať ideálne pracovné prostredie je ťažké, keďže závisí od mnohých faktorov. Nedá sa preto ani jednoznačne povedať, či sú lepšie veľké a otvorené priestory, alebo uzatvorené kancelárie. Z pohľadu zamestnávateľa sa výber vhodných priestorov riadi predovšetkým pragmatickými atribútmi, ktorými sú napríklad lokalita, nájomné a prevádzkové náklady, počet zamestnancov a typ práce.

BBC-1-Plus-2-X.jpg

Open space priestory v budove BBC 1 Plus v Bratislave

Veľké firmy často umiestňujú svoje tímy do rozsiahlych otvorených kancelárií, známych pod označením open space alebo open office. Okrem zníženia plochy potrebného priestoru spoločnosti tak chcú dosiahnuť vyššiu produktivitu aj vďaka flexibilnému a rýchlemu prenosu informácií a lepšej interakcii medzi pracovníkmi a jednotlivými oddeleniami.

Keďže otvorené kancelárie sú najmä v moderných administratívnych centrách, ľudia, čo v nich pracujú, oceňujú takisto dostupnosť služieb a mnohých predností, aké tá-ktorá budova ponúka.

Napriek týmto pozitívam mnohé osoby pociťujú v otvorených kanceláriách veľa nevýhod a diskomfort súvisiaci najmä s chýbajúcim súkromím. Periférne vnímanie okolia a zvýšený hluk zapríčiňujú väčšiu chybovosť a narúšanie koncentrácie. Ani jednotná teplota v otvorenej kancelárii nevyhovuje každému, pri väčších otvorených priestoroch ide skôr o kompromis, ktorý plne vyhovuje len menšej časti osadenstva.


Individuálny prístup

Manažéri majú svojich ľudí po celý čas na očiach, čo je pre vedenie firmy z hľadiska rýchlosti komunikácie, kontroly a obmedzenia byrokracie výhodné, zamestnanci sa však môžu neustále cítiť pod dohľadom. Práve pre tieto dôvody obohacujú dnes architekti open space priestory aj o rozličné odpočinkové zóny, kde si môžu pracujúci oddýchnuť a odreagovať sa.

Mihalek-X.jpgPri výbere vhodných priestorov berú spoločnosti ohľad najmä na to, aby kancelárie splnili ich potreby a individuálne požiadavky v zmysle funkcie priestoru, typu práce, dispozičného riešenia a ergonomického vybavenia.

"V administratívnych centrách, akým je i to naše, sú k dispozícii viaceré typy a rozmery priestorov. Väčšie podniky spravidla využívajú aj open space kancelárie, ktoré sa navrhujú na mieru s ohľadom na zameranie firmy a komfort jej zamestnancov. Väčšinu problémov spojených s klimatizáciou, vetraním alebo so šírením chorôb v priestoroch eliminujú moderné technológie a architektonicko-materiálové riešenie objektu," hovorí Radovan Mihálek, lízingový riaditeľ BBC 1 Plus, ktorá je prvou "zelenou" administratívnou budovou v Bratislave.


Klasické kancelárie stále atraktívne

Matulnik-X.jpgNa atraktívnosti stále nestrácajú ani klasické kancelárie, ktoré ponúkajú väčšie súkromie, tichšie prostredie a možnosť individuálneho usporiadania pracovného priestoru. Využívajú ich najmä menšie firmy alebo spoločnosti, ktoré od zamestnancov vyžadujú sústredenie, kreativitu, duševnú prácu či komunikáciu v tichom prostredí. Nevýhodou tohto riešenia je predovšetkým nižšia efektívnosť využitia priestorov.

Novým trendom pri usporiadaní kancelárskych priestorov sú tzv. hniezda. "Open space kancelárie sú vhodné pre množstvo administratívnych prác, nie však pre všetky typy firiem. Viaceré z nich preto prijali koncepciu usporiadania priestoru do určitých hniezd so šiestimi až ôsmimi stolmi, ktoré sú od seba oddelené výraznými vizuálnymi aj akustickými bariérami. Často obsahujú viacero zón, kde si zamestnanci môžu oddýchnuť alebo sa venovať obľúbeným činnostiam," vysvetľuje Ján Matulník z Oddelenia architektúry a interiérového dizajnu spoločnosti CBRE Slovensko.

Foto: Dano Veselský

Podobné články