O koncesiu na D4 a R7 súperia štyri medzinárodné združenia

22.06.2015, SITA | Inžinierske stavby

Do finále súťaže o získanie koncesie na výstavbu a prevádzku obchvatu Bratislavy na D4 a R7 v rámci PPP projektu postúpili štyri medzinárodné združenia z pôvodných deviatich záujemcov.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR bude viesť súťažný dialóg s uchádzačmi na čele so spoločnosťami Strabag AG, Hochtief Solutions GmbH (Hochtief), Cintra Infraestrucruras Internacional (Cintra) a Vinci Concessions Slovakia (Vinci). Neskôr ich vyzve na predloženie ponuky a víťaz by mal byť známy do konca roku 2015.

Výstavba diaľnice D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka, sever - Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec - Dunajská Lužná - Holice v dĺžke 59 kilometrov by sa tak mohla začať v roku 2016 a trvať štyri roky.

D4-vizualizacia-1-X.jpg

 Vizualizácia mosta cez Dunaj na plánovanej trase diaľnice D4


 

Cena pri hodnotení zaváži najviac

Združenia hodlajú predložiť čo najlepšie cenové ponuky, keďže cena má najväčší podiel pri vyhodnocovaní. "Pokiaľ nepríde agresívna cena, ktorá bude výhodná pre štát, nebudeme s ňou spokojní. Urobíme všetko pre to, aby celý tento proces bol maximálne transparentný, uchádzači mali čo najviac času na prípravu a vedeli urobiť čo najlepšiu ponuku," povedal dnes štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček.

"Keď prídu štyria súťažiaci do finále s referenciami, ktoré majú, že realizovali projekty za 75 miliárd eur, sme presvedčení, že dosiahneme najlepšiu cenu, ako môžeme. Cenu sme nikdy nepovedali. Štúdia realizovateľnosti hovorila, kedy je to pre štát reálnejšie – formou PPP alebo klasickým spôsobom," dodal V. Stromček. Skutočná súťaž o peniazoch a ponuke sa podľa neho začína až teraz.

Predpokladaná cena koncesie na 30 rokov je 4,53 mld. eur a predpokladaná ročná splátka štátu budúcemu koncesionárovi môže dosiahnuť predbežne 135 miliónov až 151 mil. eur. Odhadované stavebné náklady sú 1,325 mld. eur. Súťaž by mala odhadované ceny znížiť. V. Stromček nespresnil, v akom poradí postúpili do finále štyri združenia. "Vôbec nie je dôležité, v akom poradí skončili. Všetci štyria majú tú istú východiskovú pozíciu, čiže začína sa od nuly. Toto bolo len predkvalifikačné kolo," poznamenal. Vybratá štvorica pri vyhodnocovaní splnenia podmienok účasti získala najviac bodov.


Optimálny počet uchádzačov

Rakúsky Strabag vedie združenie s menom Astrela a sú v ňom aj firmy Strabag motorway, Reding Infrastructure a John Laing Investments Limited. V združení na čele s nemeckým Hochtiefom sú Iridium Concesiones de Infraestructuras a Dif Infra PPP 3 Luxembourg. V združeniu Obchvat Nula sú okrem španielskej Cintry aj Porr a Macquarie Capital Group a francúzska Vinci vedie zasa združenie ViaDunaj, v ňom sú ešte Vinci Highways a Meridiam Eastern Europe.

V lete bude niekoľko kôl ponukového konania. Uchádzači predložia návrhy na technické zlepšenia, na modifikácie vo financovaní a ďalšie zlepšenia. "Po týchto rozhovoroch a optimalizačných snahách sa sformuje zadanie pre konečnú ponuku a uchádzači budú vyzvaní, aby predložili konečnú finálnu ponuku. Očakávame, že víťazný uchádzač bude vybratý v poslednom štvrťroku a pred koncom tohto roku dôjde k podpísaniu koncesnej zmluvy," informoval zástupca tímu poradcov ministerstva dopravy pre PPP projekt na D4 a R7 Marek Staroň. "Následne po podpísaní koncesnej zmluvy uchádzač bude kompletizovať prvky smerujúce k zabezpečeniu 100-percentného financovania," dodal. Projekt by mal byť finančne uzatvorený v prvom štvrťroku 2016.

Zástupca poradcov tvrdí, že štyria uchádzači je optimálny počet. "Súťaže, v ktorých je privysoký počet uchádzačov, nedostatočne motivujú uchádzačov prichádzať s komplexnými, technicky zložitými riešeniami vzhľadom na vysoké náklady účasti na procese, ktoré sa pohybujú v miliónoch eur," dodal M. Staroň. V Európe je podľa neho bežný užší výber dvoch až troch uchádzačov.


Ponuky mali dovedna 130-tis. strán

Ministerstvo dopravy s tímom poradcov vyhodnotili 130-tisíc strán ponúk pôvodne deviatich záujemcov, ktorí sa prihlásili do súťaže. "Spoločnosti, ktoré sa uchádzajú o zákazku tohto projektu, dokopy urobili 4 750 kilometrov diaľnic a postavili 89 kilometrov mostov. Štyri z nich reprezentujú dovedna vyše 70 percent všetkých referencií, ktoré dokladovali firmy v rámci súťaže," pokračoval V. Stromček. "Sme presvedčení, že máme konzorciá, ktoré svojou silou a veľkosťou sú schopné ponúknuť tak najlepšie technické riešenie, ako aj najlepšiu cenu," dodal.

Managing director spoločnosti Strabag Thomas Höfner označil zloženie postupujúcich združení za veľmi tvrdú konkurenciu, ale chcú urobiť všetko pre úspech. V prípade získania zákazky počítajú uchádzači s tým, že stavebné práce by vykonávali aj domáci zhotovitelia. Výkonný riaditeľ Hochtiefu Oliver Wagner povedal, že slovenské firmy by mali zabezpečiť veľkú časť dodávateľského reťazca. Aj business development director spoločnosti Cintra Carlos Ugarte Cruz potvrdil, že plánujú využívať miestnych subdodávateľov. "Výstavbu by mala robiť Eurovia SK," uviedol výkonný riaditeľ Vinci Marcel Vial.

Dcérska firma Vinci Granvia, a.s., je koncesionárom a Granvia Operation, a.s., prevádzkovateľom R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, ako aj na severnom obchvate Banskej Bystrice. Na výstavbe úsekov v rámci PPP sa zúčastňovala aj Eurovia SK. Zástupcovia spoločností nevedeli povedať, či medzi ich slovenskými dodávateľmi pre D4 a R7 môžu byť aj spoločnosti Doprastav, a.s., a Váhostav - SK, a.s., ktoré prešli reštrukturalizáciou.

Vizualizácia: Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR

Podobné články