Obchvat Bratislavy na D4 a úseky R7 sa majú stavať cez PPP

07.09.2013, SITA, ABC-bývanie.sk | Inžinierske stavby

Časť obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a úseky cesty R7 z hlavného mesta smerom na Dunajskú Lužnú sa majú stavať tak, ako pôvodne plánovalo, teda formou verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Stavebné náklady pri výstavbe obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a úsekov rýchlostnej cesty R7 sa odhadujú na 1,3 mld. eurMinisterstvo dopravy tento spôsob financovania výstavby zo súkromných zdrojov považuje za jedinú reálnu možnosť. Peniaze v štátnom rozpočte by na takéto náročné projekty nestačili a využitie eurofondov v bratislavskom regióne je obmedzené. Stavebné náklady sa odhadujú dovedna na 1,3 miliardy eur, rezort dopravy už uvažuje o príprave súťaže na výber poradcu pre realizáciu projektu.

"Nultý obchvat Bratislava potrebuje, inak by do roku 2020 bola situácia v hlavnom meste neúnosná," hovorí minister dopravy Ján Počiatek. Podľa neho je už najvyšší čas začať realizovať projekt obchvatu Bratislavy. To isté platí aj o rýchlostnej ceste R7 smerom na východ od mesta, keďže táto trasa je už značne preťažená, poznamenáva minister.

PPP chce ministerstvo dopravy využiť určite na výstavbu prvých dvoch úsekov R7 Bratislava, Ketelec - Prievoz a Bratislava - Dunajská Lužná. Tretí úsek od Dunajskej Lužnej po Holice by sa dal teoreticky vybudovať aj s pomocou eurofondov. Cez PPP sa však podľa J. Počiatka pravdepodobne postavia všetky tieto tri časti R7 a úsek D4 z bratislavských Jaroviec do Rače. Zdôvodňuje to ich ucelenou výstavbou v čo najrýchlejšom možnom čase, lebo D4 a R7 budú prepojené.

„Práve trasa od Jaroviec po Raču podstatne rieši aktuálne dopravné problémy na hlavných ťahoch v okolí Bratislavy," pokračuje minister. Výstavba nadväzujúceho diaľničného tunela pod Malými Karpatmi je podľa neho zatiaľ otázkou budúcnosti. Dokončiť treba ešte dokumentáciu na územné rozhodnutie pre D4, spracovať sa má aj štúdia realizovateľnosti.

Súťaž na výber koncesionára by sa podľa odhadu ministerstva dopravy mohla začať v roku 2015. V optimistickom variante by rezort chcel skončiť obstarávanie v tom istom roku a vzápätí spustiť realizáciu projektu.

Odhadovaná cena výstavby D4 a R7 v objeme 1,3 mld. eur sa ešte zvýši o náklady na výkup pozemkov, projekčné práce a ďalšie položky. "Suma bude nepochybne vyššia, pričom do nej vstúpia aj vyvolané investície a predstavy samospráv o trasovaní,“ dodáva J. Počiatek. Náklady by sa podľa neho mali spresniť v najbližšom polroku. Hoci tento projekt bude väčší ako výstavba úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severného obchvatu Banskej Bystrice, ktoré sa tiež stavali formou PPP, náklady by podľa ministra dopravy nemali byť oveľa väčšie.

Foto: skyscrapercity.com

Podobné články