Územné rozhodnutia pre tri úseky R7 budú ešte v tomto roku

16.02.2014, SITA | Inžinierske stavby

Všetky územné rozhodnutia pre výstavbu troch úsekov rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy cez Dunajskú Lužnú po Holice v dĺžke vyše 32 kilometrov majú byť vydané ešte v tomto roku.

Rýchlostná cesta R7 po vybudovaní uľahčí dopravu pre takmer 40-tisíc ľudí v priľahlých obciach. Ministerstvo dopravy očakáva, že ak by vodič na tejto trase ušetril na ceste do práce iba pol hodiny denne, mohol by venovať 124 hodín ročne inej činnosti ako šoférovaniu.

"Efektívna výstavba a aktuálna vyťaženosť cesty R1 Pribina ukazuje, že budovanie dopravnej infraštruktúry formou PPP projektov (Public Private Partnership, verejno-súkromné partnerstvo) je vhodným riešením. A to najmä tam, kde je doprava pred kolapsom a zásadne sú obmedzené možnosti čerpania eurofondov," tvrdí rezortný štátny tajomník Viktor Stromček.

Prvé tri úseky R7 na východ od Bratislavy plánuje ministerstvo dopravy postaviť v rámci jedného PPP projektu spolu s úsekom diaľnice D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka pri Dunaji - Bratislava, Rača. Predbežné stavebné náklady projektu sú podľa odhadov okolo 1,5 miliardy eur, no presnejšia suma bude známa po skončení územných konaní.

Majetkovoprávne vyrovnanie by malo stáť predbežne 100 miliónov eur pre úseky R7 a 300 mil. eur pre trasu D4. Úsek R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec bude dlhý takmer sedem kilometrov, R7 Bratislava, Ketelec - Dunajská Lužná 8,2 kilometra, R7 Dunajská Lužná - Holice 17,4 kilometra a D4 Bratislava, Jarovce - Rača 27,3 kilometra. Stavebné práce na týchto úsekoch by sa mali začať do konca roku 2015.

"Bratislavský samosprávny kraj môže čerpať eurofondy vo veľmi obmedzenej miere. Náročnosť a rozsah projektu by zároveň znamenali vyčerpanie väčšiny eurofondov v oblasti dopravy, čím by bolo nutné obmedziť výstavbu úsekov v iných lokalitách Slovenska. Do tých však môže nová infraštruktúra priniesť nové pracovné miesta," zdôvodnil výstavbu R7 a D4 ako PPP projekt hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Rezort dopravy tvrdí, že podľa doterajších predbežných štúdií výstavba R7 bez vybudovania D4 nemá zmysel. Prioritným záujmom je riešiť dopravnú situáciu v Bratislavskom kraji komplexne.

"Rozdeľovanie veľkých projektov do menších je z hľadiska filozofie a účelu PPP kontraproduktívne a neefektívne. Samozrejme, je tu predpoklad, že niektoré z úsekov R7 budú verejnosti sprístupnené ešte pred otvorením diaľnice D4. Ich výstavba by mala podľa predbežných odhadov trvať kratšie vzhľadom na nižšie investičné náklady, menšiu komplikovanosť a iné parametre," dodal M. Kóňa.

Zatiaľ jediným realizovaným slovenským cestným PPP projektom je rýchlostná cesta R1 Pribina na trase Nitra - Tekovské Nemce a na severnom obchvate Banskej Bystrice. Štyri úseky R1 postavené cez PPP projekt v dĺžke vyše 50 kilometrov doteraz využilo 16 mil. vozidiel. Časopis Project Finance International (PFI) z dielne Thomson Reuters nedávno vyhlásil refinancovanie R1 Pribina za najlepší dlhopisový projekt v minulom roku v Európe. Štát vďaka novému modelu financovania R1 počas nasledujúcich 28 rokov ušetrí 144 mil. eur, z toho v tomto to bude 5 mil. eur.

Podobné články