Obytný komplex Slnečnice v Bratislave získal Cenu Arch 2013

08.11.2013, Silvia Lamošová | Odborné akcie, veľtrhy, súťaže

Vo štvrtok 7. novembra bola v Moyzesovej sieni v Bratislave odovzdaná v poradí už šestnásta Cena Arch. Jej laureátom za rok 2013 sa stal bytový komplex Slnečnice v Bratislave-Petržalke.

Rakúsky architekt Dieter Henke považuje Slnečnice za dobrý projekt. Nie sú tu predzáhradky, čo podľa neho vygenerovalo verejný priestor, ktorý je hodnotou pre všetkých obyvateľovCena Arch je prestížnym ocenením za architektúru. Od roku 1998 ju udeľuje mienkotvorný odborný časopiso o architektúre a inej kultúre Arch, ktorý ôsmy rok vychádza vo Vydavateľstve Eurostav. Zámerom ceny je vyzdvihnúť pozoruhodné diela domácej architektonickej scény a prispieť tak k jej ďalšej kultivácii.

Cena Arch má vysoký profesionálny kredit, ktorý zabezpečuje účasť špičkových európskych architektov v porote. Jej špecifickým znakom je pravidlo, že sa do nej nemožno prihlásiť. Nominácie na Cenu Arch udeľuje každoročne redakčná rada časopisu, ktorú tvoria významné osobnosti slovenského a stredoeurópskeho architektonického diania.

O udelení Ceny Arch 2013 rozhodovala medzinárodná porota v zložení: Andrea Bacová (šéfredaktorka časopisu Arch, Slovensko), Dieter Henke (Rakúsko), Ladislav Kuba (Česká republika), Juraj Šujan (Slovensko) a Ľubomír Závodný (Slovensko).

 

Nominované diela

Porota od 18. do 20. septembra t.r. posudzovala desať architektonických diel, ktoré na tohtoročnú cenu nominovala redakčná rada časopisu. Boli to:
 polyfunkčné centrum Nová Mýtna v Bratislave (Zdeněk Machanec, Rudolf Benček, Jaroslav Tkáč)
 Letný pavilón Slovenskej národnej galérie v Bratislave (Martin Jančok / Plural, Aleš Šedivec / Totalstudio)
 Refinery Gallery v Bratislave (Martin Paško / Adom. M Studio / design factory)
 rodinný dom Patio v Nitre (Ivan Matušík)
 SPOTs – konverzia výmenníkových staníc na kultúrne body v Košiciach (kolektívy architektov)
 rodinná usadlosť na Orave (Peter Lacko, Filip Tittelbach, Anna Eiseltová / A.LT architekti)
 bytový komplex Slnečnice v Bratislave-Petržalke (Juraj Benetin, Lenka Beňušová, Peter Cibulka, Miroslav Čatloš, Juraj Česelský, Ján Droždiak, Miroslava Gašparová, Matej Grébert / Compass)
 rodinný dom na Dlhých dieloch v Bratislave (Maroš Fečík / plusminusarchitects)
 pasívny drevoslamený dom v Melčiciach-Lieskovom (Martin Šichman, Boris Meluš / oximoron)
 Košický hrad – revitalizácia na vrchu Hradová (Ján Sekan, Richard Krajči, Branislav Ivan / Archikon)

 

Laureát Ceny Arch 2013

 Bytový komplex Slnečnice, Bratislava-Petržalka
Architekti: Juraj Benetin, Lenka Beňušová, Peter Cibulka, Miroslav Čatloš, Juraj Česelský, Ján Droždiak, Miroslava Gašparová, Matej Grébert / Compass, spolupráca – realizačný projekt: Konstrukt Plus

 

Z hodnotenia poroty

Andrea Bacová: Prímestská suburbanizácia je to, čo sa na Slovensku neuberá správnym smerom. V týchto polohách nevzniká veľa kvalitných konceptov. Tu by som rada vyzdvihla práve Slnečnice. Sú tým priaznivým príkladom, ako by sa to mohlo robiť, a majú kvalitu, ktorá spĺňa naše očakávania v tomto segmente. Hoci ide o štandardný, určite je to nasledovaniahodný vzor. Koncept Slnečníc dôsledne pracuje aj s verejným priestorom.

Dieter Henke: Slnečnice považujem za dobrý projekt. Z pohľadu architekta pohybujúceho sa na rakúskej scéne pokladám verejné priestory za výborne vyriešené. To, že investor upustil od predzáhradiek, hodnotím ako veľký benefit, pretože to vygenerovalo verejný priestor, ktorý je hodnotou pre všetkých obyvateľov. To je v obytných sídliskách na periférii veľmi dôležité.

Ladislav Kuba: Vytvořit na zelené ploše, kde není vůbec nic, něco, co funguje a má vnitřní prostor – svůj vlastní urbanismus, je určitě těžký oříšek. Ve městě se dá navázat na okolní uliční zástavbu. U Slunečnic urbanismus je a je vytvořen nově.

Juraj Šujan: Pri bytovkách je osobitne dôležité, aký vytvárajú spoločný priestor, a to nielen vonku, ale aj vo vnútri domu, čo je v moci architekta a na čo by sa mal sústrediť. A s ním sa autori vysporiadali excelentne. Myslím si preto, že Slnečnice sú jednou z prác, ktorá by mohla takýto signál vyslať.

Foto: Pavel Meluš, Blanka Golejová