Analýzu PPP projektu D4 a R7 majú experti dokončiť tento týždeň

18.04.2016, SITA | Správy zo stavebníctva

Analýzu PPP projektu na diaľnici D4 a priľahlej rýchlostnej cesty R7 majú experti skončiť tento týždeň. So závermi potom oboznámia ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Romana Brecelyho.

Minister dopravy po rokovaní vlády minulý týždeň vyhlásil, že ak sa nenájdu žiadne závažné skutočnosti a riziká, nebude problém podpísať koncesnú zmluvu. Návrh projektu D4 a R7 formou verejno-súkromného partnerstva (PPP) dal posúdiť expertom z rezortu dopravy, akademického prostredia a odborníkom spolupracujúcim so stranou Sieť, ktorá R. Brecelyho na post ministra nominovala. Prvé rokovanie mali začiatkom apríla.

"Musíme si byť istí, že záväzok štátu, ktorý svojimi daňami zaplatia ľudia, nenesie v sebe žiadne skryté úskalia. Preto som zriadil mimoriadny expertný tím, ktorého úlohou je prejsť všetky body projektu od úvodnej štúdie uskutočniteľnosti až po schválenie koncesnej zmluvy," povedal vtedy R. Brecely. "Bratislavský diaľničný obchvat považujem za zmysluplný projekt, ktorý môže citeľne odľahčiť dopravu v metropole," uviedol minister. Keďže ide o obrovský investičný projekt, nesmie sa podľa neho podceniť žiaden aspekt jeho prípravy.

D4-R7-obchvat-BA-5-X.jpg


J. Počiatek nestihol podpísať zmluvu

Bývalý minister dopravy Ján Počiatek koncesnú zmluvu s úspešným združením podpísať nestihol, hoci podľa bývalej vlády ju mal uzavrieť do 4. marca. V súťaži na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov D4 Bratislava, Jarovce - Rača a R7 Bratislava, Prievoz - Holice v dĺžke 59 kilometrov zvíťazilo medzinárodné združenie Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional (Cintra).

Jeho súčasťou sú rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálska investičná skupina Macquarie Capital Group. Vo finále súťaže spomedzi štyroch uchádzačov navrhlo združenie najnižšiu ročnú splátku 56,72 milióna eur. Je to výrazne menej oproti odhadovanej sume 135 mil. eur. Štát by mal koncesionárovi za 30 rokov uhradiť podľa aktualizácie 1,9 miliardy eur. Pôvodná predpokladaná celková suma platieb bola 4,53 mld. eur.

D4-R7-obchvat-BA-4-X.jpg


Váhostav sa nemá zopakovať

R. Brecely v rámci posudzovania projektu D4 a R7 rokoval 8. apríla o jeho možných rizikách s obchodným riaditeľom Cintry Carlom Ugartem. Ten ubezpečil ministra, že jeho spoločnosť je pripravená splniť všetky svoje záväzky a v prípade podpísania projektu zabezpečiť výstavbu i prevádzku obchvatu podľa koncesnej zmluvy. Minister sa osobitne zaujímal o možnosti ochrany subdodávateľov pri stavebnej časti vzhľadom na problémy slovenských živnostníkov a malých podnikateľov, ktorým za odvedenú prácu nezaplatili.

"Nedopustím, aby sa pri bratislavskom obchvate zopakoval smutný príbeh Váhostavu," poznamenal minister. Pýtal sa tiež na vylúčenie schránkových firiem z transakcií, súvisiacich s budovaním a financovaním obchvatu. "Jednou z mojich politických priorít je odstránenie schránkových firiem z verejného priestoru. Projekt v konečnom dôsledku zaplatia slovenskí daňoví poplatníci, ktorí majú nárok poznať skutočných majiteľov zúčastnených firiem," dodal R. Brecely.

Infografika: obchvatbratislavy.sk

Podobné články