PPP môže byť najvýhodnejšia forma, myslí si minister J. Počiatek

09.12.2015, SITA | Správy zo stavebníctva

Najvýhodnejšou realizáciou akéhokoľvek infraštruktúrneho projektu môže byť podľa ministra dopravy Jána Počiatka forma PPP, teda verejno-súkromného partnerstva (Public Private Partnership).

Bude to podľa neho platiť, ak sa potvrdí, že pri cenovej ponuke za koncesiu na úseky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 cez PPP projekt bude financovanie lacnejšie, ako si môže požičať štát. Potrebné je ešte počkať na analýzu predloženej najnižšej ceny.

"Za podmienok, keď ani štát si nie je schopný požičať tak lacno ako cez PPP, treba realizovať čo najviac projektov formou verejno-súkromného partnerstva," povedal J. Počiatek v utorok médiám na Stretnutí lídrov slovenského stavebníctva v Bratislave. To sa podľa neho ukáže až po finálnom prepočítaní všetkých detailov.

Formou PPP by sa mohlo financovať napríklad plánované prepojenie R1 z Banskej Bystrice s D1 pri Ružomberku. "Pripravenosť ešte nie ja taká, že by sme to vedeli urobiť v celej časti. Minimálne by sa dala spraviť prvá časť. To je jediný horúci kandidát, pretože sme nikdy neuvažovali, že až takto ďaleko sa dostaneme pri PPP," uviedol J. Počiatek. Pripustil, že cez PPP by sa mohla financovať aj výstavba úseku D1 Turany - Hubová. S využitím peňazí Európskej únie v novom programovom období 2014-2020 sa v tomto prípade neráta. Pre rozličné prírodné ťažkosti je príprava tohto úseku ešte len v štádiu posudzovania vplyvov na životné prostredie.

Štátny rozpočet má však limit na splácanie peňazí na PPP projekty s trvaním 30 rokov. "V prípade projektu, ktorý chcete realizovať tak či tak, je to len o tom, ako si na to lacnejšie požičať. Aj tak si na všetko požičiavame ako štát. Keby sme si cez PPP vedeli požičať lacnejšie, tak je to samozrejme výhodnejšie," poznamenal J. Počiatek. Eurofondy z nového programového obdobia 2014-2020 sú alokované na cestné stavby, ktoré sa už realizujú alebo sa o ne súťaží. Nové stavby sa budú musieť financovať zo štátneho rozpočtu, tieto možnosti sú však obmedzené.

"Bude úlohou pre všetky budúce vlády hľadať prostriedky zo štátneho rozpočtu na spomínané úseky, ako je aj Turany - Hubová," dodal J. Počiatek Financovanie diaľnic aj s využitím penzijných fondov nepovažuje minister za reálne. Dôvodom sú nielen samotné peniaze, ale aj ich zaúčtovanie v štátnom účtovníctve.

Najnižšiu cenu za koncesiu pre obchvat Bratislavy na D4 a R7 z hlavného mesta po Holice cez PPP projekt predložilo medzinárodné konzorcium Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. Navrhlo čistú súčasnú hodnotu projektu 997,53 milióna eur a ročnú splátku 56,72 mil. eur. Štát by za 30 rokov koncesie vrátane vplyvov inflácie a úrokových sadzieb mal uhradiť minimálne 1,7 miliardy eur. Je to podstatne menej oproti pôvodným očakávaniam. Predpokladaná celková cena koncesie bola 4,53 mld. eur, ročná splátka sa predpokladala od 135 mil. eur do 151 mil. eur.

Podobné články