Vláda SR súhlasí s uzavretím koncesnej zmluvy pre D4 a R7

17.02.2016, SITA | Správy zo stavebníctva

Vláda SR vyslovila dnes súhlas s uzavretím koncesnej zmluvy na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov diaľnice D4 Bratislava, Jarovce - Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava, Prievoz - Holice v dĺžke 59 kilometrov.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja má uzavrieť koncesnú zmluvu s víťazným uchádzačom najneskôr do konca februára 2016. Kabinet zároveň schválil časový a vecný harmonogram realizácie a finančného zabezpečenia navrhnutých kompenzačných opatrení na zmiernenie vplyvov na chránené územia prírody.

Druhý projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) na Slovensku bude realizovať medzinárodné zruženie Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional (Cintra). Vo finále súťaže spomedzi štyroch uchádzačov navrhlo najnižšiu ročnú splátku 56,72 milióna eur. Je to výrazne menej oproti odhadovanej sume 135 mil. eur.

Kadiaľ povedú D4 a R7.jpg


Za 30 rokov štát zaplatí 1,891 mld. eur

Štát by mal koncesionárovi za 30 rokov prevádzky časti obchvatu Bratislavy na D4 a priľahlej R7 uhradiť podľa aktualizácie 1,891 miliardy eur (namiesto minimálne 1,7 mld. eur). Platby za dostupnosť bude uhrádzať po odovzdaní úsekov do prevádzky. Štúdia uskutočniteľnosti predpokladala celkovú sumu platieb za 30 rokov pôvodne 4,53 mld. eur a po aktualizácii 4,176 mld. eur. Súčasťou úspešného združenia sú rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálska investičná skupina Macquarie Capital Group.

Minister dopravy Ján Počiatek po rokovaní vlády dnes povedal, že všetky analýzy potvrdili výhodnosť realizácie tohto projektu formou PPP. Štúdia uskutočniteľnosti podľa neho vyvrátila, že z hľadiska vplyvu na dopravu v Bratislave stačí postaviť len R7.

"Je evidentné, že R7 dáva zmysel len v kombinácii s D4, pretože rozptýli veľký tok áut do Bratislavy. Keby sa tak nestalo, vznikli by negatívne javy, ktoré by spôsobili ešte väčší kolaps vnútromestskej dopravy. Štúdia potvrdila, že toto dielo treba stavať hneď a ako celok, čiže D4 v kombinácii s R7 dáva najviac hodnoty za peniaze," uviedol J. Počiatek. Po sprevádzkovaní projektu o štyri roky by malo na D4 jazdiť denne zhruba 35-tisíc áut.


Majetkovoprávne vysporiadanie za 375 mil. eur

Štátny rozpočet podľa ministra dopravy v súčasnosti neumožňuje financovať taký rozsiahly projekt, ako je výstavba D4 a R7. "Budovanie dopravnej infraštruktúry je potrebné po celom území Slovenska," poznamenal J. Počiatek s tým, že aj prostriedky z eurofondov v novom programovom období sú už pridelené na konkrétne projekty. Majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov na D4 a R7 bude stáť 375 mil. eur, z toho treba ešte zaplatiť takmer 200 mil. eur.

"S ministerstvom financií sme sa dohodli, že tieto prostriedky nám poskytne," pokračoval J. Počiatek. Pri vysporiadaní zvyšných pozemkov neočakáva žiadne riziká, keďže existuje prehľad o ich vlastníkoch. Tento projekt bude mať podľa ministra pozitívny vplyv aj na rast domácej ekonomiky.


Sľubujú využiť najmä miestne firmy

Združenie plánuje pri výstavbe D4 a R7 využiť najmä miestnych subdodávateľov, ale zatiaľ neuviedlo, akých a na aké práce. Predpokladá pritom vytvoriť tisíc pracovných miest a pri následnej prevádzke bude potrebovať asi 50 zamestnancov. Po uzavretí koncesnej zmluvy, ktorá má vyše sto strán, bude nasledovať uzatvorenie financovania projektu, pričom Európska investičná banka chce financovať polovicu nákladov na D4.

S prácami by sa malo začať na jar t.r. najprv na časti R7, kde je už vydané stavebné povolenie. Na D4 ešte treba dokončiť majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov a získať povolenie na stavbu, čo by malo trvať do leta. Výstavba D4 a R7 má trvať štyri a štvrť roka, hotová by tak mala byť v roku 2020.


Majú už takmer 30 koncesií v infraštruktúre

Španielska Cintra, ako dcéra spoločnosti Ferrovial, manažuje takmer 30 koncesných projektov v infraštruktúre v deviatich krajinách sveta (USA, Kanada, Španielsko, Veľká Británia, Grécko, Írsko, Portugalsko, Kolumbia a Austrália). Rakúsky Porr pôsobí na Slovensku cez svoju dcéru a organizačnú zložku. Stavia napríklad mimoúrovňovú križovatku Triblavina na D1 Bratislava - Trnava v hodnote 19,75 mil. eur (bez DPH).

Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií vypočítal, že keby sa výstavba D4 a R7 podľa základného scenára začala v tomto roku, variant financovania z verejných zdrojov by bol oproti forme PPP výhodnejší o 62 mil. eur. Realistický scenár predpokladá, že ak by sa začalo stavať s využitím verejných zdrojov až v roku 2018, bolo by to už v prospech PPP o 113 mil. eur. Pri začiatku výstavby za peniaze štátu v roku 2017 by bol variant PPP výhodnejší už len o 26 mil. eur. Keby sa za štátne začalo s prácami v spomínanom roku 2018, dvojročná výhoda socioekonomických benefitov PPP by dosiahla 178 mil. eur.

Podobné články