ZSPS víta zverejnenie prioritných diaľnic a rýchlostných ciest
Zväz stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) víta predstavenie priorít Ministerstva dopravy a výstavby SR a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest.
Avizovaný plán na spustenie verejného obstarávania na výstavbu deviatich úsekov do roku 2019 hodnotí ZSPS ako výrazne ambiciózny, najmä vzhľadom na reálny stupeň prípravy týchto úsekov pred samotným začatím výstavby. Zväz zároveň oceňuje, že rezort dopravy reagoval na opakované upozorňovanie ZSPS na chýbajúci záväzný a realistický plán výstavby. Takýto stav totiž dlhodobo spôsobuje problémy celému sektoru stavebníctva.
Pripomínajú chýbajúce úseky D1 a D3
"Ide o opätovnú zmenu priorít štátu, keďže sa v pláne nespomína dobudovanie chýbajúcich úsekov D1 a D3. Tieto sú súčasťou medzinárodných záväzkov Slovenska. Dnes nikto nespochybňuje ich celospoločenský význam z hľadiska intenzity premávky či potreby zvyšovania bezpečnosti na cestách," uviedol hovorca ZSPS Peter Steigauf. Zväz verí, že ministerstvo dopravy a NDS budú aj týmto úsekom venovať primeranú pozornosť.
Stavbári pokladajú za kritickú situáciu v prípade plánovanej výstavby trasy D1 Turany - Hubová a dostavby rozostavaného ťahu Hubová - Ivachnová. V prípade prvého zo spomínaných úsekov sa dokončilo posudzovanie vplyvov na životné prostredie a je potrebné pokračovať ďalej v projektových prácach. "V rámci diaľnice Hubová - Ivachnová, ktorá je dôležitá pre obyvateľov Ružomberka, sa čaká na ďalšie kroky investora NDS, pričom citeľne narastá napätie zo strany miestnych obyvateľov aj motoristickej verejnosti," upozornil P. Steigauf.
Čaká sa aj na tunel Čebrať
Momentálne sa na úseku Hubová - Ivachnová čaká na dokončenie procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie, no projektová príprava a prieskumné práce podľa stavbárov môžu a mali by pokračovať ďalej so zámerom čo najskoršieho spustenia výstavby. Na verejnosť sa podľa zväzu taktiež dostali prísľuby o skorom začatí, resp. pokračovaní raziacich prác v tuneli Čebrať. "ZSPS takéto vyjadrenia vníma ako neprofesionálne, pretože žiadne stavebné práce vrátanie razenia tunela nie je možné vykonávať bez právoplatného stavebného povolenia," dodal P. Steigauf.
V prípade diaľnice D3 by sa podľa ZSPS nemalo zabúdať na úseky od Brodna po Oščadnicu, ktoré budú tvoriť súčasť dôležitého diaľničného spojenia so susedným Poľskom a s Českou republikou. Dostavba úseku Brodno - Kysucké Nové Mesto bola odložená z roku 2018 až na rok 2026. Vzhľadom na intenzity dopravy akýkoľvek časový odklad má negatívny vplyv na celý región, uzavrel zväz stavebných podnikateľov.
Ilustračné foto: Národná diaľničná spoločnosť