Expandovaný polystyrén sa v Európe bude teraz volať airpop
Novým pomenovaním a jednotnou značkou pre expandovaný polystyrén (EPS) je odteraz v Európe výraz airpop. Marketingový prieskum zistil, že bežným Európanom výraz EPS takmer nič nehovorí.
Zavedením názvu airpop sa zavŕšila iniciatíva Európskej asociácie spracovateľov expandovaného polystyrénu (EUMEPS) zameraná na zjednotenie označovania EPS v krajinách Európskej únie. Expandovaný polystyrén je osvedčeným tepelnoizolačným materiálom a v priebehu uplynulých 50 rokov si získal na stavbách pevné miesto. Vďaka nízkej objemovej hmotnosti, jednoduchej a bezpečnej manipulácii, šetrnosti k životnému prostrediu a požiarnej odolnosti patrí EPS dnes medzi najrozšírenejšie izolačné materiály.
"V každej krajine Európy sa tento materiál označuje iným názvom, niekde sa dokonca používa aj niekoľko pomenovaní. Výrobcovia a spracovatelia polystyrénu považovali za nevyhnutné prijať jednotný názov, pod ktorým by používatelia poznali tento výrobok kdekoľvek v Európe," hovorí Marta Strapková, predsedníčka Združenia EPS SR.
Podnetom bol prieskum
Komunikačná a marketingová agentúra Ogilvy vypracovala pre asociáciu EUMEPS štúdiu, ako zlepšiť imidž expandovaného polystyrénu v očiach Európanov. Agentúra najskôr vykonala v 25 krajinách Európskej únie prieskum, ktorého výsledky boli zarážajúce. Na Slovensku až 80 percent respondentov uviedlo, že o EPS ako materiáli používanom v stavebníctve alebo ako o obalovom materiáli ešte nepočuli. Celkovo za EÚ to bolo až 91 perc.
Keď účastníkom prieskumu spresnili, že EPS je pevná odľahčená hmota s uzavretými bunkami, ktorá sa vyrába predpenením perličiek a využíva sa v stavebníctve a na balenie krehkého tovaru, spoznali na Slovensku tento materiál všetci respondenti. Celkovo za Európsku úniu ho identifikovalo priemerne 66 perc. účastníkov prieskumu.
Zistenia z jednotlivých krajín EÚ preto viedli predstaviteľov asociácie EUMEPS k schváleniu návrhu zaviesť airpop ako spoločnú značku pre polystyrén v štátoch Európskej únie.
Uvedenie značky do obehu
Novú jednotnú celoeurópsku značku pre expandovaný polystyrén – airpop – pre účely obalového materiálu predstavili na najväčšom obalovom veľtrhu Interpack v Düsseldorfe v máji 2014 za účasti 50 expertov a novinárov. Následne v ten istý mesiac pri oslave 25 rokov fungovania EUMEPS v Bratislave bola kampaň na nové značenie a logo oficiálne potvrdená aj pre účely stavebných aplikácií.
Združenie EPS SR podpísalo licenciu na používanie loga v máji 2015. Komunikačná kampaň na zlepšenie imidžu EPS sa tak môže spustiť aj na Slovensku.
Airpop obsahuje 98 perc. vzduchu
Názov airpop je odvodený od faktu, že expandovaný polystyrén je v skutočnosti 98 perc. vzduchu, ktorý je zabalený len do 2 perc. polymérneho styrénu. Materiál airpop predstavuje rozumný spôsob technologického spracovania vzduchu. Produkty vyrobené z airpopu možno recyklovať až sedemkrát.
Airpop nie je len materiál pre stavebníctvo. Stráži tiež deti aj dospelých v bezpečnostných helmách, chráni krehký elektronický tovar, ale takisto potraviny, ako sú ryby, ovocie, zelenina a hotové jedlá.
Foto: EUMEPS