Expandovaný polystyrén sa v Európe bude teraz volať airpop

17.09.2015, Zuzana Božeková | Materiály, technológie, konštrukcie

Novým pomenovaním a jednotnou značkou pre expandovaný polystyrén (EPS) je odteraz v Európe výraz airpop. Marketingový prieskum zistil, že bežným Európanom výraz EPS takmer nič nehovorí.

Zavedením názvu airpop sa zavŕšila iniciatíva Európskej asociácie spracovateľov expandovaného polystyrénu (EUMEPS) zameraná na zjednotenie označovania EPS v krajinách Európskej únie. Expandovaný polystyrén je osvedčeným tepelnoizolačným materiálom a v priebehu uplynulých 50 rokov si získal na stavbách pevné miesto. Vďaka nízkej objemovej hmotnosti, jednoduchej a bezpečnej manipulácii, šetrnosti k životnému prostrediu a požiarnej odolnosti patrí EPS dnes medzi najrozšírenejšie izolačné materiály.

"V každej krajine Európy sa tento materiál označuje iným názvom, niekde sa dokonca používa aj niekoľko pomenovaní. Výrobcovia a spracovatelia polystyrénu považovali za nevyhnutné prijať jednotný názov, pod ktorým by používatelia poznali tento výrobok kdekoľvek v Európe," hovorí Marta Strapková, predsedníčka Združenia EPS SR.

Zateplovanie-1-X.jpg


Podnetom bol prieskum

Komunikačná a marketingová agentúra Ogilvy vypracovala pre asociáciu EUMEPS štúdiu, ako zlepšiť imidž expandovaného polystyrénu v očiach Európanov. Agentúra najskôr vykonala v 25 krajinách Európskej únie prieskum, ktorého výsledky boli zarážajúce. Na Slovensku až 80 percent respondentov uviedlo, že o EPS ako materiáli používanom v stavebníctve alebo ako o obalovom materiáli ešte nepočuli. Celkovo za EÚ to bolo až 91 perc.

Keď účastníkom prieskumu spresnili, že EPS je pevná odľahčená hmota s uzavretými bunkami, ktorá sa vyrába predpenením perličiek a využíva sa v stavebníctve a na balenie krehkého tovaru, spoznali na Slovensku tento materiál všetci respondenti. Celkovo za Európsku úniu ho identifikovalo priemerne 66 perc. účastníkov prieskumu.

Zistenia z jednotlivých krajín EÚ preto viedli predstaviteľov asociácie EUMEPS k schváleniu návrhu zaviesť airpop ako spoločnú značku pre polystyrén v štátoch Európskej únie.

Airpop-logo-1-X.jpg


Uvedenie značky do obehu

Novú jednotnú celoeurópsku značku pre expandovaný polystyrén – airpop – pre účely obalového materiálu predstavili na najväčšom obalovom veľtrhu Interpack v Düsseldorfe v máji 2014 za účasti 50 expertov a novinárov. Následne v ten istý mesiac pri oslave 25 rokov fungovania EUMEPS v Bratislave bola kampaň na nové značenie a logo oficiálne potvrdená aj pre účely stavebných aplikácií.

Združenie EPS SR podpísalo licenciu na používanie loga v máji 2015. Komunikačná kampaň na zlepšenie imidžu EPS sa tak môže spustiť aj na Slovensku.


Airpop obsahuje 98 perc. vzduchu

Názov airpop je odvodený od faktu, že expandovaný polystyrén je v skutočnosti 98 perc. vzduchu, ktorý je zabalený len do 2 perc. polymérneho styrénu. Materiál airpop predstavuje rozumný spôsob technologického spracovania vzduchu. Produkty vyrobené z airpopu možno recyklovať až sedemkrát.

Airpop nie je len materiál pre stavebníctvo. Stráži tiež deti aj dospelých v bezpečnostných helmách, chráni krehký elektronický tovar, ale takisto potraviny, ako sú ryby, ovocie, zelenina a hotové jedlá.

Foto: EUMEPS

Podobné články

  • Najlepšia ochrana strechy pred počasím a vonkajšími vplyvmi

    Strecha-2-X.jpg

    Tak našu pleť, ako aj fasádu domu a jeho strechu treba dobre chrániť pred čoraz viac nevyspytateľným a premenlivým počasím alebo inými vonkajšími vplyvmi. Poškodenie strechy môže mať veľa podôb. Najhoršie je, že aj ten najmenší problém, ak sa podcení, máva často vážne následky.

  • CD profily sú dnes pri realizácii interiérov čoraz obľúbenejšie

    Profil-CD-3-X.jpg

    Využitie CD profilov je dnes vo výstavbe domu čoraz obľúbenejšie. Sadrokartón kombinovaný so špeciálnymi CD profilmi prináša nielen estetiku, ale aj množstvo výhod, vďaka ktorým možno vytvárať moderné a elegantné interiéry.

  • Facelift nehnuteľnosti: ako obnoviť vzhľad fasády a zámkovej dlažby

    Cistenie-fasada-dlazba-3-X.jpg

    Podobne ako v prípade tváre či celkového vzhľadu oblečenia vizitkou každej nehnuteľnosti je jej fasáda. Pôvodná krása a "svieži nádych" častí domu a jeho okolia sa však vplyvom náročných vonkajších podmienok veľmi rýchlo strácajú. Vrtochy počasia na budovách zanechávajú nežiaduce stopy, ktoré sa však našťastie dajú odstrániť.

  • Vlhké steny ohrozujú zdravie vás aj vášho domu, myslite na to

    Vlhke-steny-plesne-2-X.jpg

    Syndróm chorých budov (sick building syndrome, SBS) sa pri téme bývania spomína čoraz častejšie. Ide o stavby a príbytky, ktoré sa negatívne podpisujú na ľudskom zdraví. Netrpia ním len staré budovy. Všetky tieto stavby však spája nadmerná vlhkosť a zlé dýchanie stavby.

  • Na zdravie ľudí vplýva aj zdravie domov, v ktorých bývajú

    Vlhkost-iStock-7-X.jpg

    Dlhé slovné spojenie "kvalita vnútorného prostredia" sa skloňuje čoraz častejšie. Fakty svedčiace o súvislosti medzi zdravím domu a fyzickým a duševným zdravím jeho obyvateľov sú jasné.

  • Máte len jeden deň? Dom stihnete zaizolovať skôr, ako príde zima

    Izolacia-HBS-6-X.jpg

    Mohlo by sa zdať, že na zaizolovanie domu ešte pred začiatkom zimy je neskoro. Veď stavebné materiály sú nedostatkový tovar a tie, čo sa kúpiť dajú, sú podstatne drahšie ako pred pár mesiacmi. Stačí však zmeniť uhol pohľadu a výsledný obrázok je iný: zaizolovať dom sa dá za jediný deň.