Obchodné centrá priniesli na Slovensko novú kultúru nakupovania
Na Slovensku sa s pribúdajúcimi nákupnými centrami mení kultúra nakupovania. Návštevníci, v prevažnej miere rodiny, v nich zvyknú tráviť voľný čas nákupom, zábavou a oddychom pod jednou strechou.
Tento trend pritom už zďaleka nie je markantný len v hlavnom meste. Na štýl obliekania a zvyky Slovákov vplýva viac ako 1 430 predajní s módnymi značkami v nákupných centrách v SR. Až traja zo štyroch Slovákov navštívia nákupné centrum aspoň raz do mesiaca, pričom priemerná suma, ktorú návštevník minie pri bežnej návšteve, je 52 eur.Vyplýva to z aktuálnej štúdie prieskumnej spoločnosti GfK Nájomných mix nákupných centier 2012, ktorá poskytuje komplexný prehľad o obchodných strediskách na Slovensku vrátane prehľadu sortimentu a nájomníkov.
Na Slovensku je dnes 79 centier
V SR je momentálne 79 obchodných komplexov, ako sú napríklad nákupné centrá, promenády, galérie či nákupné móla alebo tzv. Stop Shopy, kde si priestory pre svoje predajne prenajíma takmer 4-tisíc nájomníkov. V porovnaní s rokom 2009 je to nárast o 27 novootvorených nákupných stredísk.
Pribudlo tiež viac ako 500 nájomníkov, ktorí sa rozhodli otvoriť prevádzku v nákupnom centre najmä pre jeho vysokú návštevnosť vďaka množstvu ďalších obchodov v komplexe, otváracím hodinám aj cez víkendy a takisto pre dobrú dostupnosť s bezplatným parkovaním.
Nákupným rajom pre návštevníkov je hlavné mesto
Najviac, 49 nákupných centier, je už dlhodobo na západe krajiny, kde za posledné dva roky pribudlo až 14 nových obchodných komplexov, z toho tri v Bratislave. Nákupným rajom pre Slovákov je tradične hlavné mesto, keďže tu stojí 17 stredísk, čo je najväčšia koncentrácia nákupných areálov v jednom meste na Slovensku.
"Najmenej nových formátov je na strednom Slovensku, kde ich nájdeme 14. Za posledné tri roky tam pribudlo šesť nových stredísk, pričom o tento vzostup sa zaslúžila najmä sieť Stop Shopov, ktoré sa postavili v štyroch okresných mestách. Na východnom Slovensku je momentálne 16 nákupných centier, a tak za posledné tri roky sa tu možnosti pre nákupy pod jednou strechou rozšírili o sedem nových komplexov," hovorí Anna Buzinkay z firmy GfK Slovakia.
Najviac je predajní s oblečením
V rámci nájomného mixu má najväčší, až 36-percentný podiel, kategória oblečenie, kam patria predajcovia módneho oblečenia pre deti a dospelých, obuv a športový tovar. Hoci v oblasti oblečenia je stále najvyšší počet prevádzkovateľov, celkový podiel tohto segmentu oproti roku 2009 klesol o 4 percentuálne body.
"Na druhej strane, nárast v počte prevádzkovateľov zaznamenávame v kategórii tovar, kde pribudlo vyše 170 obchodníkov, a do tejto skupiny zaraďujeme kníhkupectvá, drogérie, lekárne, hračkárstva, klenotníctva, kvetinárstva, predajcov tlače, darčekov a podobne," pokračuje A. Buzinkay.
Ako sú spokojní obchodníci
Spokojnosť nájomníkov so vstupom svojej prevádzky do nákupného strediska je relatívne vysoká, pričom výrazne nižšiu spokojnosť vykazujú nájomníci, ktrorých čas prenájmu je kratší ako dva roky. Viac ako polovica nájomníkov by sa opätovne rozhodla prísť so svojou prevádzkou do toho-ktorého centra a pre iný nákupný areál by sa rozhodol každý štvrtý nájomník.
Najväčšia nespokojnosť je dlhodobo s vysokým nájomným a návratnosťou týchto nákladov. "Oproti roku 2009 vidíme zlepšenie v oblasti komunikácie a v marketingových aktivitách zo strany prevádzkovateľov, ktoré nájomníci hodnotia pozitívnejšie," poznamenáva A. Buzinkay.
Čo ľudia kupujú najčastejšie
Nákupné stredisko by malo poskytovať taký nájomný mix prevádzok, aby ulahodil potrebám zákazníka. Návšteva centra je podľa štúdie GfK v súčasnosti aj akousi spoločenskou udalosťou, pretože na nákupy ľudia zväčša nechodia sami, ale najčastejšie sú spolu s rodinnými príslušníkmi. Tretine návštevníkov robia najčastejšie spoločnosť priatelia a zhruba 15 percent ľudí si zájde do centra najmä s kolegami.
Zákazníci nákupného komplexu najčastejšie kupujú oblečenie, obuv, potraviny a drogériu. Najviac času trávia v nákupnom centre zábavou alebo posedením s priateľmi či obchodnými partnermi, ako aj návštevou kina, bowlingu a rôznych atrakcií pre deti.
Nie všade majú všetko
Zloženie nájomného mixu je v obchodných komplexoch rozličné, stále je však priestor na jeho optimalizáciu. Na Slovensku je iba 11 nákupných centier, ktoré pokrývajú všetky monitorované kategórie prevádzok. Sú tam teda pod jednou strechou nájomníci z kategórie oblečenie, tovar, služby, stravovanie, zariadenie (bývanie, elektro) a zábava.
"Vzhľadom na rozdielny charakter a veľkosť nákupných komplexov prevádzkovatelia centier volia rôzny nájomný mix, kde zastúpenie niektorých skupín chýba – napríklad poskytovatelia zábavy nie sú až v 30 nákupných centrách a ani kategória služieb nie je zastúpená v jednom stredisku z troch. Takmer tretina centier neponúka tiež žiadnu formu občerstvenia," dodáva A. Buzinkay.
Foto: turist.sk