Na stavbe diaľnice D1 pri Kurimanoch sa zrútila časť mosta

02.11.2012, ABC-bývanie.sk | Inžinierske stavby

Príčinou nešťastia na stavbe mosta na úseku diaľnice D1 pri Kurimanoch bolo zrútenie podpernej konštrukcie. Stalo sa to počas betónovania, oznámila firma Semos Prešov.

Nešťastie sa stalo dnes popoludní. Po zrútení časti stavby zomreli štyria robotníci. Ďalší dvanásti, ktorí utrpeli ťažké a ľahšie zranenia. Semos Prešov na kritickom mieste vykonával stavebné práce pre českú spoločnosť Bögl & Krýsl. "Počas betónovania povolila podperná konštrukcia, ktorú pre nás ako subdodávateľ realizovala spoločnosť Weise," uviedol Semos.

O možných dôvodoch zrútenia mostnej konštrukcie odmietla firma špekulovať. "Nešťastie sa stalo na našom úseku, ale kompletnú stavbu tohto mosta pre nás subdodávateľsky zabezpečoval Semos," uviedla pre agentúru ČTK hovorkyňa firmy Bögl a Krýsl Kateřina Plechatá.

Ministerstvo dopravy informovalo, že po páde podpernej konštrukcie sa zrútila betónovaná časť mosta dlhá asi 25 a široká zhruba 15 metrov. Na mieste nešťastia je most vo výške 15 až 25 metrov nad terénom. Stavebné práce boli kvôli vyšetrovaniu zastavené.

Už predtým minister vnútra Robert Kaliňák uviedol, že k tragédii zrejme došlo po kolapse oceľových skruží tvoriacich podpernú konštrukciu mosta. Vyjadrenie ministra potvrdil aj odborník na mostné konštrukcie Peter Paulík na svojom blogu na portáli sme.sk. Upozornil, že nedošlo k zrúteniu mosta, ale jeho podpernej konštrukcie. Ukladal sa do nej betón, ktorý pred stuhnutím nemá žiadnu nosnosť, len samotnú konštrukciu zaťaží. Expert nevylučuje, že za zrútenie konštrukcie môže materiálová chyba skruže.

Polícia začala v prípade trestné stíhanie pre podozrenie zo všeobecného ohrozenia. Podľa policajnej hovorkyne Ingrid Stanovej vyšetrovatelia zaistili všetky materiály, denníky a dokumenty týkajúce sa stavby, na ktorej sa podieľala aj firma Bögl & Krýsl. Tá je v ČR ako subdodávateľ jedným z piatich účastníkov súdneho konania pre tragickú nehodu v obci Studénka, kde sa v auguste 2008 zrútil most pred idúci vlak a zahynulo osem ľudí a desiatky ich skončili so zraneniami.

Most, kde k tragédii došlo, je súčasťou deväťkilometrového úseku budúcej diaľnice. V súťaži na jeho vybudovanie vlani uspel Bögl & Krýsl spolu s Váhostavom-SK. Združenie ponúklo najnižšiu cenu (necelých 60 miliónov eur) zo všetkých 13 účastníkov obstarávania. Víťazná ponuka bola približne o tretinu lacnejšia ako štátny odhad hodnoty zákazky, dodáva ČTK.