Nové súťaže budú efektívnejšie a rýchlejšie, predpokladá NDS
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) predpokladá, že vyhlásené užšie súťaže na výstavbu piatich nových diaľničných úsekov budú mať rýchlejší a efektívnejší priebeh ako doposiaľ.
Keďže užšia súťaž má dve kolá, NDS očakáva, že žiadosti budú predkladať iba záujemcovia, ktorí naozaj majú v úmysle realizovať tú-ktorú zákazku. "V prvom kole je záujemca povinný predložiť obstarávateľovi žiadosť o účasť v užšej súťaži v lehote stanovenej v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania. V žiadosti o účasť je záujemca povinný predložiť všetky doklady/dokumenty požadované na preukázanie splnenia podmienok účasti," uvádza hovorca NDS Marcel Jánošík.
Diaľničná spoločnosť potom vyzve na predloženie ponuky všetkých záujemcov, ktorí predložili žiadosť o účasť a splnili podmienky účasti. "Vo výzve na predkladanie ponúk určí verejný obstarávateľ lehotu na predkladanie ponúk, ktorá je najmenej 40 dní odo dňa odoslania výzvy," spresňuje.
Nové podmienky verejného obstarávania cez tzv. zrýchlenú malú novelu platia od 18. februára. Podľa nich sa uskutočnia aj vyhlásené súťaže na výstavbu úsekov D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, D3 Žilina, Strážov - Brodno a R2 Ruskovce - Pravotice, Zvolen, východ - Pstruša a Pstruša - Kriváň. Ide o výstavbu úsekov v celkovej dĺžke 44 kilometrov a s odhadovanými nákladmi dovedna za 1,24 miliardy eur.
"Verejný obstarávateľ v každom výberovom konaní uplatňuje a dodržiava základné princípy verejného obstarávania a tieto užšie súťaže nie sú výnimkou," odpovedá M. Jánošík na otázku, či budú mať rozbehnuté užšie súťaže efektívnejší a rýchlejší priebeh pri zachovaní základných princípov verejného obstarávania.
"Diaľničná spoločnosť pripravuje vyhlásenie verejných obstarávaní na výstavbu jednotlivých úsekov diaľnic alebo rýchlostných ciest dlhodobo," hovorí M. Jánošík v súvislosti so spustením naraz viacerých súťaží. Ich vyhlásenie je podľa neho v súlade s plánmi NDS na výstavbu jednotlivých úsekov.
Na otázku, či spoločné súťaženie piatich diaľničných stavieb môže mať vplyv na nižší počet uchádzačov a tým aj na vyššie ponúkané ceny, hovorca diaľničnej spoločnosti poznamenáva, že ceny stavebných prác sú vo všeobecnosti ovplyvňované skôr dopytom. "Nazdávame sa, že v súčasnosti je dopyt stále nižší ako kapacita stavebných firiem," predpokladá M. Jánošík. Súťaže podľa neho trvajú niekoľko mesiacov.
"Vzhľadom na počet prebiehajúcich súťaží z minulosti, na počet aktuálne vyhlasovaných súťaží a počet očakávaných súťaží v budúcnosti nemožno vylúčiť ich prekrývanie v obdobiach bez ohľadu na deň ich vypísania," dodáva. Úlohou NDS nie je podľa neho zisťovať ani komentovať, nakoľko sa pri viacerých obstarávaniach zvyšuje možnosť, že uchádzači sa navzájom dohodnú na účasti a cenách.