Prípravy na výstavbu úseku diaľnice D1 Turany - Hubová pokračujú
Proces prípravy výstavby problémového úseku diaľnice D1 Turany - Hubová podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) veľmi intenzívne pokračuje.
Po spustení verejného obstarávania na monitoring šeliem vyhlásila spoločnosť aj súťaž na dodanie všetkých typov technických dokumentácií potrebných na začatie prác na diaľnici medzi Martinom a Ružomberkom. Predpokladaná hodnota zákazky plánovanej od októbra tohto roku do konca roku 2019 je 6,6 milióna eur. Ponuky sa majú otvárať 18. apríla, o súťažné podklady treba požiadať do 18. marca.
"Podstatou oznámenia o zmene navrhovanej činnosti je zdokumentovať rozdiely medzi aktuálne navrhovaným technickým riešením a technickým riešením pôvodne posudzovaným v procese EIA (správa o hodnotení vplyvov na životné prostredie), na ktoré je vydané záverečné stanovisko EIA," informuje hovorca NDS Marcel Jánošík.
Takto vypracovaný dokument bude podkladom na rozhodovanie Ministerstva životného prostredia SR o potrebe opätovného posudzovania vplyvov na životné prostredie. "Následne sa budú vypracúvať jednotlivé stupne projektovej dokumentácie, ktoré sú štandardnou súčasťou procesu prípravy," uvádza hovorca.
Predmetom budúceho kontraktu bude zabezpečenie Oznámenia o zmene navrhovanej činnosti, správy o hodnotení vplyvov na životné prostredie, dokumentácií pre územné rozhodnutie, stavebného zámeru, na stavebné povolenie a na ponuku, ako aj majetkovo-právne vyrovnanie, inžinierska činnosť a výkon stavebného dozoru.
Od začiatku februára pokračuje súťaž na monitoring veľkých šeliem v území, ktoré pretína budúci úsek diaľnice D1 Turany - Hubová. Ide o oblasť Kraľovianskej úžiny rozprestierajúcej sa na hranici dvoch národných parkov – Veľká a Malá Fatra. Predpokladaná cena za poskytovanie týchto služieb počas 7,5 roka je 750-tisíc eur.
"Podstatou monitoringu bude zistiť presné migračné koridory, pobytové prvky a správanie sa šeliem v tomto území. Monitoring sa bude realizovať aj telemetricky, keď budú týmto šelmám po odchyte upevnené telemetrické obojky. Celý proces monitoringu sa bude realizovať pred začiatkom výstavby, počas obdobia výstavby, ako aj minimálne rok po jej skončení," dodáva M. Jánošík.
Víťazný uchádzač bude NDS počas platnosti kontraktu predkladať ročné správy a na konci monitorovacieho obdobia aj záverečnú správu. Úlohou monitoringu bude zistiť, aký skutočný vplyv budú mať navrhované environmentálne opatrenia, s možnosťou využitia získaných poznatkov na iných stavbách.
Foto: skyscrapercity.com