Skanska: Železnice SR nás vylúčili zo súťaže za to, čo iným prešlo

10.10.2012, SITA, ABC-bývanie.sk | Inžinierske stavby

Železnice SR (ŽSR) a Združenie pod Brezinou, vedené spoločnosťou TSS Grade, a.s., podpísali dnes zmluvu na modernizáciu 12-kilometrového úseku železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá.

Stavebné združenie má práce na obnove trate pre rýchlosť 160 kilometrov za hodinu vykonať za 244,97 milióna eur (bez DPH). "ŽSR vyhodnotili ako úspešného uchádzača konzorcium Združenie pod Brezinou pod vedením TSS Grade," informuje hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Skanska-ZSR-1-XX.jpg

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja ako riadiaci orgán pre Operačný program Doprava s podpísaním zmluvy súhlasilo. Zmluva bola zároveň zverejnená v Centrálnom registri zmlúv a 11. októbra nadobudne účinnosť. Projekt by mal byť financovaný z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava v terajšom programovom období čerpania eurofondov.

Obnova úseku železnice pri Trenčíne, ktorá je treťou etapou modernizácie trate Nové Mesto nad Váhom - Púchov v dĺžke 58,6 kilometra, by mala podľa pôvodných plánov železníc trvať 3,5 roka. Aby mohli byť práce financované zo zdrojov Európskej únie v terajšom období čerpania eurofondov, musia byť dokončené do konca roku 2015. "Práce na stavbe sa začnú okamžite po odovzdaní staveniska, čo predpokladáme, že bude v krátkom čase," myslí si M. Pavliková.
 

Obstarávanie trvalo rekordne dlho

Uzavretím zmluvy sa tak skončilo rekordne dlho trvajúce verejné obstarávanie. Železnice ho vyhlásili ešte koncom roku 2009, ponuky štyroch uchádzačov otvárali v marci 2010.

Ponuka združenia s TSS Grade bola v súťaži druhá najlacnejšia, ale je o 44 mil. eur drahšia ako pôvodne navrhovala dvakrát vylúčená skupina Skanska. Tá chcela trať zmodernizovať najlacnejšie – za 201 mil. eur, pričom predpokladaná cena prác bola 296 mil. eur.

TSS Grade podpísanie zmluvy so ŽSR víta. "Sme veľmi radi, že po vyše 2,5-ročnej snahe o získanie zákazky sme boli úspešní. Je pre nás absolútnou prioritou z hľadiska ukončenia reštrukturalizácie a celkového smerovania spoločnosti na stavebnom trhu a vývoja v zahraničí," poznamenáva hovorkyňa firmy Michaela Kroková.

TSS Grade je podľa nej pripravená spolu s členmi víťazného konzorcia plne realizovať modernizáciu trate tak, aby bola včas dokončená a boli maximálne využité personálne i výrobné kapacity s technickým a strojovým zabezpečením podniku.
 

Víťaz sa počas súťaže dostal do reštrukturalizácie

Členmi Združenia pod Brezinou je okrem TSS Grade česká spoločnosť Bögl a Krýsl, k.s., so sídlom v Prahe a chorvátska firma Konstruktor-Inženjering zo Splitu. Obe sú oprávnené podnikať v SR cez svoje organizačné zložky v Bratislave.

TSS Grade, ktorá zmenila sídlo z Trnavy do Bratislavy, nedávno vstúpila do reštrukturalizácie pre dlhy voči partnerom a existenčné problémy by podľa informácií agentúry SITA mala mať aj chorvátska firma.

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) nevydal predbežné opatrenie, aby železnice zmluvu zatiaľ nemohli podpísať, zistila ďalej SITA. "Áno, ŽSR dostali upovedomenie o nevydaní predbežného opatrenia od ÚVO," potvrdzuje M. Pavliková.

O predbežné opatrenie žiadala práve spoločnosť Skanska SK, a.s., ktorá zároveň podala na ÚVO ďalšie námietky proti inému úkonu železníc, tie však nemali odkladný účinok na podpísanie zmluvy. Skanska SK podala na súde aj žalobu proti rozhodnutiu ÚVO, ktorý predtým zamietol jej inú námietku proti opakovanému vylúčeniu zo súťaže.
 

M. Dobišová: Vylúčili nás za to, čo iným prešlo

"Podpísaním zmluvy ŽSR dočasne síce uzavreli kapitolu najdlhšie vyhodnocovaného tendra v SR, ale strelili si gól do vlastnej bránky, čím spôsobili jednoznačnú prehru Slovensku, slovenským a európskym daňovým poplatníkom," reaguje na podpísanie zmluvy generálna riaditeľka Skansky SK Magdaléna Dobišová.

Skanska označila svoje vylúčenie za diskrimináciu a má podozrenie z manipulácie pri opätovnom vyhodnotení súťaže. Dôvodom jej druhého vylúčenia bol podľa spoločnosti nesúlad dĺžky praxe jej stavbyvedúcich a certifikátu odbornej spôsobilosti od Slovenskej komory stavebných inžinierov.

Podobný rozdiel však bol aj v prípade dvoch združení, ktoré zostali v súťaži. Skupiny na čele s TSS Grade a OHL ŽS pritom neboli vylúčené. Skanska preto zvažuje žalobu voči Slovensku na európskom súde s kompenzáciou škody.
 

ŽSR sa k prípadným krokom Skansky nevyjadrujú

"ŽSR nekomentujú eventuálne kroky spoločnosti Skanska," uvádza ďalej M. Pavliková. "Nešlo o nesúlad dĺžky praxe stavbyvedúcich, ale o nepravdivo poskytnuté informácie, čo je dôvod na vylúčenie uchádzača zo súťaže," dodáva k vylúčeniu skupiny Skanska. Podľa hovorkyne zo zákona o verejnom obstarávaní to vyplýva ako povinnosť komisie takéhoto uchádzača zo súťaže vylúčiť.

Železnice tvrdia, že pri vyhodnocovaní súťaže postupovali v zmysle zákona o verejnom obstarávaní, čo podľa M. Pavlikovej potvrdilo aj rozhodnutie ÚVO. "Opakujeme, že zo strany Skansky išlo o poskytnutie nepravdivých informácií," uzatvára hovorkyňa s tým, že poskytnutie nepravdivých informácií vždy bolo a je dôvodom na vylúčenie uchádzača zo súťaže.

Ilustračné foto: Radovan Plevko