Plastové okná sa vyrábať na Slovensku vypláca čoraz menej

17.10.2014, Katarína Dudáková | Materiály, technológie, konštrukcie

Segment výroby plastových okien na Slovensku klesol aj v roku 2013. Zmeniť alebo pozastaviť svoju činnosť muselo 13 slovenských producentov, mnohé firmy hľadajú spásu v exporte na západné trhy.

Plastové okná sa vyrábať na Slovensku vypláca čoraz menej. Vyplýva to zo štúdie, ktorú začiatkom roku 2014 realizovala spoločnosť Inoutic v spolupráci s firmou MindBridge Consulting. Inoutic, popredný európsky výrobca PVC systémov pre okná a dvere, ako aj obkladových materiálov a terás z kompozitného materiálu Twinson, v prieskume zmapoval i producentov plastových okien v Českej republike a Maďarsku.

Plastove-okna-Inoutic-X.jpg


Výrobcov plastových okien ubúda

V poradí tretí prieskum spoločnosti Inoutic poukazuje na fakt, že výrobcov plastových okien na Slovensku ubúda od roku 2011 (odkedy sa prieskum vykonáva) každoročne zhruba o 10 percent. Vlani sa ich počet medziročne znížil takisto o jednu desatinu na 112 podnikateľských subjektov.

Výrobcovia menia prevádzky buď na firmy, ktoré okná predávajú a inštalujú, alebo trh opúšťajú v dôsledku insolventnosti. Dvojciferný percentuálny pokles počtu producentov zaznamenali aj v Českej republike (o 15 perc. na 187 subjektov) a v Maďarsku (o vyše 30 perc. na 127 firiem).

V množstve výrobcov plastových okien na 100-tisíc obyvateľov majú na Slovensku z geografického hľadiska najsilnejšie zastúpenie producenti v Trnavskom kraji. Trh s plastovými oknami možno čiastočne charakterizovať ako regionálny. Miestni výrobcovia dokážu osloviť svojich zákazníkov. Z tohto pohľadu nie je dôležitá kúpna sila obyvateľstva, ale skôr počet dokončených bytov.

Je to spôsobené tým, že výstavbu si dokážu svojpomocne zabezpečiť aj nižšie príjmové skupiny, avšak okno ako profesionálny výrobok si kupujú. Situácia v Bratislavskom kraji sa výrazne líši od zvyšku Slovenska. O trh tu súperia tak bratislavskí, ako aj iní, regionálni slovenskí výrobcovia a dovozy.

Poradie v počte výrobcov plastových okien na 100-tis. obyvateľov podľa krajov

  1. Trnavský kraj
  2. Nitriansky kraj
  3. Trenčiansky kraj
  4. Košický kraj
  5. Bratislavský kraj
  6. Žilinský kraj
  7. Banskobystrický kraj
  8. Prešovský kraj

Zdroj: Štúdia Inoutic


Export ako hrozba i záchrana

Výrobu okien na Slovensku brzdí pokles výkonov v celom stavebníctve a nedostatok veľkých projektových zákaziek, ale najmä expanzia veľkých poľských hráčov, ktorej možno len veľmi ťažko konkurovať.

Inoutic-3.jpg"Poľská vláda výrazne podporuje investície a export v tomto sektore. Štátny program podpory výrobcov okien, ktorý zastrešuje poľské ministerstvo hospodárstva, je spolufinancovaný z eurofondov. Objem poľskej produkcie v roku 2013 presiahol dokonca výrobu v Nemecku. Kľúčoví slovenskí aj českí výrobcovia musia vyrásť a zosilnieť, aby dokázali reagovať na tento silný tlak," hovorí Radek Slabák, riaditeľ spoločnosti Inoutic.

Na druhej strane, stratu na domácom trhu si slovenské firmy začínajú kompenzovať exportom, a to najmä do Českej republiky, ale aj Rakúska, Nemecka či Švajčiarska. Oproti roku 2012, keď 44,5 perc. výrobcov plastových okien bolo schopných umiestniť svoje produkty na slovenskom trhu s nulovým vývozom, v roku 2013 sa toto číslo znížilo na 42,5 perc.

Producentov, ktorých export tvoril viac ako polovicu ich výrobného programu, bolo v roku 2012 na Slovensku len 4,4 perc. V roku 2013 tento počet vzrástol na 7,5 perc. "Pod tento stav sa podpísala kombinácia tlaku na čo najnižšiu cenu pri verejných zákazkách a chýbajúcej koncepcie popri nulovej podpore zo strany štátu pre domáce firmy," myslí si R. Slabák.


Tržby jedným vlani rástli, iným padali

Inoutic-4.jpgAký mali výrobcovia vlaňajšok z hľadiska tržieb v porovnaní s rokom 2012? Najviac podnikov (30,4 perc.) zaznamenalo značný pokles obratu – o viac ako 10 perc., mierne zníženie ohlásilo 10,8 perc. subjektov, na stagnujúcej úrovni zostalo 25 perc., nepatrný nárast evidovalo 21,4 perc. a výrazný vzostup (o vyše 10 perc.) konštatovalo 12,5 perc. producentov.

"Pokles trvá už dlho, preto sa očakáva, že trh opäť začne opatrne rásť. Nepredpokladám však, že sa tak stane už v budúcom roku, najskôr až v roku 2016. Zároveň očakávam, že Poľsko prestane byť také agresívne vo vzťahu k exportu, pretože bude musieť začať podporovať domáci trh," dopĺňa R. Slabák.

 

Komu sa darilo?

Väčšina firiem, ktoré v tomto segmente na Slovensku rástli, boli veľkí hráči s dostatočnými a kvalitnými výrobnými kapacitami. Sú to spoločnosti, ktoré dokážu vyhovieť nárokom vývozu do západnej Európy. Pätica veľkých podnikov – Slovaktual, Noves, Fenestra, Incon a Hesta, si naďalej delí medzi sebou približne 90 perc. trhu. Vytrácajú sa najmä strední a malí výrobcovia okien. Mnohí z nich dnes predávajú hotové okná vyrobené v Poľsku.

Do problémov sa však môžu dostať aj veľkí hráči. Komplexné riešenia pre rozsiahle komerčné projekty sa takmer osudnými stali pre Fenestru Sk. Pre zmrazenú aktivitu investorov nebola zrazu schopná splácať úvery na veľké projektové zákazky. Fenestra Sk však situáciu ustála a dodnes sa riadi reštrukturalizačným plánom.

Ako zaujímavosť možno dodať, že najviac výrobcov na slovenskom trhu (58,1 perc.) predá od tisíc do 5-tis. okien ročne. Viac ako 15-tis. kusov plastových okien predá len 14 perc. firiem.


Kto dominuje v okenných profiloch

Spomedzi značiek systémov okenných profilov najviac producentov plastových okien na Slovensku využíva profily Gealan, konkrétne 21 výrobcov z celkového počtu 112 subjektov. Systém značky Inoutic používa 19 firiem a systém Salamander 14 subjektov.

Súčasťou prieskumu bolo aj zisťovanie trhového podielu na celkovom objeme trhu plastových okien jednotlivých značiek okenných profilov. Zo zistení vyplýva, že jednotkou na slovenskom trhu je značka Aluplast, nasleduje Inoutic. S odstupom sa umiestnili značky Gealan a Salamander.

Top 5 najpoužívanejších značiek plastových profilov medzi slovenskými výrobcami

  1. Aluplast
  2. Inoutic
  3. Gealan
  4. Salamander
  5. Rehau

Zdroj: Štúdia Inoutic

Foto a grafy: Inoutic

Podobné články