Váhostav žiada o ochranu pred veriteľmi, aby sa vyhol konkurzu
Stavebná spoločnosť Váhostav - SK, a.s., požiadala súd o ochranu pred veriteľmi. Reštrukturalizáciou sa chce vyhnúť hroziacemu konkurzu, do ktorého ju tlačili niektorí veritelia.
Váhostav dnes oznámil, že sa nepodarilo ani po zložitých rokovaniach s viacerými veriteľmi definitívne dohodnúť na splácaní ich pohľadávok, pričom veritelia tlačia spoločnosť do konkurzu.
"Firma je preto nútená brániť sa pred hrozbou konkurzu a začať proces reštrukturalizácie, ktorá je v danej situácii jedinou možnosťou, ako ju zachrániť. K tomuto rozhodnutiu pristupuje vedenie podniku s odhodlaním ozdraviť firmu, uspokojiť veriteľov v čo najvyššej miere a navyše pritom zachovať kontinuitu svojej činnosti a prácu zamestnancom, ako aj subdodávateľom," zdôvodňuje rozhodnutie Váhostavu jeho hovorca Tomáš Halán.
V súvislosti s ozdravným procesom plánuje Váhostav riadne dokončovať už zazmluvnené projekty a nemá v úmysle ani výrazne meniť počet zamestnancov. Firma sa zároveň bude uchádzať o nové zákazky, na ktorých bude pracovať podľa podpísaných dohôd a zmlúv.
K súčasnej situácii podľa spoločnosti výrazne prispelo zrušenie výstavby diaľnic cez PPP projekty, a teda strata kľúčových zákaziek. Spoločnosť už skôr informovala, že pod zlé finančné výsledky sa podpísali predovšetkým diaľničné projekty, najmä výstavba úsekov D1 medzi Dubnou Skalou a Turanmi a medzi Jánovcami a Jablonovom. Tieto meškajúce stavby však budú podľa firmy napriek ich stratovosti, spôsobenej realizačnými cenami vysúťaženými na vrchole krízy, riadne dokončené.
Návrhov na konkurz bolo viac
"Počas ozdravného procesu bude spoločnosť naďalej činná, bude pokračovať vo výstavbe na zazmluvnených stavbách a bude dávať prácu približne 1 300 zamestnancom a ďalším tisícom ľudí zo subdodávateľských firiem, pričom jej hospodárenie bude pod kontrolou súdu, správcu a v konečnom dôsledku aj veriteľov," pokračuje T. Halán.
Okresný súd Bratislava I nedávno spustil voči Váhostavu konkurzné konanie. Návrh na vyhlásenie konkurzu na majetok dlžníka podala žilinská firma Energy Pro, s.r.o. Váhostav je povinný obmedziť výkon činnosti len na bežné právne úkony. Spoločnosť informovala, že hľadá spôsob, ako ukončiť začaté konkurzné konanie, a riadne pokračovať vo svojej činnosti na všetkých stavbách podľa dohodnutých termínov. Veritelia podniku v poslednom období naň podali niekoľko návrhov na konkurz.
Rokovali aj s bankami
Váhostav koncom mája 2014 oznámil, že úspešne ukončil rokovania so štyrmi bankami (Tatra banka, Slovenská sporiteľňa, ČSOB a Komerční banka) a uzatvoril s nimi stabilizačnú dohodu zabezpečujúcu prevádzkové financovanie a úverovanie svojich aktivít. Generálny riaditeľ Váhostavu Ján Kato vtedy opätovne tvrdil, že spoločnosť nemá v úmysle podať návrh na reštrukturalizáciu a podpísaná dohoda s bankami je toho dôkazom.
Váhostav momentálne stavia úsek diaľnice D1 Dubná Skala - Turany a spolu s partnermi je aj v združeniach na výstavbu prvého úseku D1 Jánovce - Jablonov, ako aj úsekov D3 Svrčinovec - Skalité (polovičný profil), D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, D1 Hubová - Ivachnová a rýchlostnej cesty R2 Pstruša - Kriváň.
Strata sa prehĺbila, tržby stúpli
Váhostav vlani dvojnásobne prehĺbil stratu na 13,5 milióna eur oproti 6,6 mil. eur v roku 2012. Tržby spoločnosti za predaj vlastných výrobkov, služieb a tovaru v minulom roku dosiahli 140,82 mil. eur a medziročne stúpli o 20,4 percenta. Priemerný počet zamestnancov firmy vlani vzrástol o 9,3 perc. na 1 277. Objem dlhodobých úverov podniku ku koncu roku 2013 sa medziročne zvýšil z 1,1 mil. eur na takmer 7,9 mil. eur. Úverová zaťaženosť (pomer čistého dlhu k vlastnému imaniu) stúpla zo 126 perc. na 244 perc. Krátkodobé záväzky spoločnosti v objeme 112,7 mil. eur boli výrazne vyššie ako krátkodobé aktíva vo výške 84,2 mil. eur.
Váhostav - SK bol založený vo februári 1993 a so svojím predchodcom má vyše 60-ročnú históriu. Základné imanie firmy je 20 mil. eur. Spoločnosť od roku 1954 do začiatku 90. rokov minulého storočia realizovala najmä vodohospodárske stavby na strednom a hornom toku Váhu. Stavala priehrady a hydroelektrárne, ako napríklad Liptovská Mara a vodné dielo Gabčíkovo. Po transformácii na súkromnú firmu začala budovať diaľničnú infraštruktúru a železničné koridory, vrátane zložitých stavieb mostov a tunelov. Firma sa zároveň začala zapájať i do výstavby priemyselných komplexov, budovania infraštruktúry priemyselných parkov a ekologických stavieb. Zaoberá sa aj výrobou a montážou prefabrikátov.
Foto: etrend.sk