Na dopravu má ísť zo zdrojov EÚ v tomto roku 543 mil. eur

25.02.2013, SITA | Správy zo stavebníctva

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja ako riadiaci orgán predpokladá v Operačnom programe Doprava (OPD) do konca tohto roku vyčerpať zo zdrojov Európskej únie 543,04 milióna eur.

Táto suma zahŕňa úplné využitie záväzku na rok 2011 a ďalších 77 mil. eur už zo záväzku na rok 2012. "Okrem finančného vysporiadania zostávajúcich nevyčerpaných prostriedkov na ukončených projektoch sa rozhodujúca časť čerpania predpokladá na už prebiehajúce stavebné práce," uvádza hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

Podľa stavu čerpania európskych peňazí ku koncu januára v OPD treba do konca tohto roku využiť ešte 465,39 mil. eur. Keďže záväzok na rok 2010 je v tomto programe už vyčerpaný, týka sa to už len záväzku na rok 2011. Ten bol koncom prvého mesiaca tohto roku vyčerpaný len na 16,87 percenta a spolu s využitým záväzkom na rok 2010 bol na úrovni 57,05 perc.
 

Na čo by mali peniaze ísť

Spomínané peniaze Európskej únie pôjdu na pokračujúce projekty modernizácie železničných tratí Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce, Trenčianska Teplá - Beluša a Beluša - Púchov, ako aj na stavbu Terminálu intermodálnej prepravy Žilina. Využijú sa tiež na rozostavaných úsekoch diaľnice D1 Dubná Skala - Turany, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia či úseku rýchlostnej cesty R4 Košice - Milhosť a obchvatu Žiaru nad Hronom na R2.

Európske financie sú určené aj na výstavbu mosta v Trenčíne na ceste prvej triedy. Využijú sa aj pri prácach na iných cestách prvej triedy – Mníšek nad Popradom - štátna hranica s Poľskom, v Prešove, Čadci, vo Zvolene, na úseku Veľký Krtíš - Pôtor a pri eliminácii bezpečnostných rizík na komunikáciách prvej triedy.

"K vyčerpaniu záväzku prispejú aj ďalšie projekty, kde sa stavebné práce začnú v roku 2013," dodáva M. Kóňa. Podľa neho ide o projekty výstavby terminálov intermodálnej prepravy Bratislava a Košice či električkovej trate v Bratislave zo Šafárikovho námestia na Bosákovu ulicu v Petržalke vrátane rekonštrukcie Starého mosta nad Dunajom. V tomto roku by sa mala spustiť i výstavba úsekov R2 Zvolen, východ - Pstruša, Pstruša - Kriváň a Ruskovce - Pravotice, čo je obchvat Bánoviec nad Bebravou.

Súčasťou tohto plánu je aj tretia etapa obchvatu Galanty, rekonštrukcia a obnova ciest Sedliská - Holčíkovce, Šarišský Štiavnik - Hunkovce, sedlo Zbojská - Tisovec, Čertova dolina či v Ružovej osade a Polomke. Peniaze EÚ pôjdu aj na refundáciu už dokončených projektov výstavby obchvatu Hornej Štubne na R3 a rekonštrukcie okružných križovatiek.
 

Európska komisia pozastavila Slovensku platby na dopravu

Európska komisia prerušila Slovensku platby v OPD pre chyby ministerstva dopravy v minulých rokoch. Oznámil to minulý týždeň rezort dopravy s tým, že pracovníci riadiaceho orgánu programu ešte v roku 2011 do Bruselu zaslali žiadosti na preplatenie 5,4 mil. eur. Tie sa však podľa pravidiel Európskej komisie nedajú financovať z eurofondov.

Keďže miera chybovosti v operačnom programe podľa rezortu dopravy prekročila povolenú hranicu, komisia automaticky prerušila preplácanie žiadostí. Ministerstvo okamžite začalo rokovať s Európskou komisiou s cieľom odstrániť tieto chyby z minulosti. Rozhodnutie z Bruselu sa očakáva v priebehu marca. V Bruseli sú momentálne predložené dve žiadosti o platbu v sume 44 mil. eur. Kým sa problém nepodarí vyriešiť, nebudú preplácané ani žiadne iné žiadosti v budúcnosti.

Európska komisia oznámila ministerstvu dopravy prerušenie uhrádzania priebežných žiadostí o platbu listom v piatok 15. februára. Dôvodom sú výsledky národného auditu z roku 2012. Ten zistil závažné nedostatky pri overovaní oprávnenosti výdavkov v roku 2011. Audit zistil, že riadiaci orgán OPD schvaľoval neoprávnené výdavky prijímateľom eurofondov, najmä Národnej diaľničnej spoločnosti.

Išlo o práce navyše, ktoré neboli vynútené nepredvídateľnými okolnosťami, napríklad zmenou typu stredových zvodidiel na základe požiadavky investora, zmenou prístupových komunikácií na stavbu či nesúladom medzi projektovou dokumentáciou a skutočnosťou, resp. výmenou podložia z dôvodu nevyhovujúcich statických skúšok.