Ako postaviť drevený prístrešok pre auto? Poradíme vám
Ak pri rodinnom dome pre svoje auto nemáte garáž, nič to. Možnosťou je postaviť prístrešok: ochráni auto aj pred prudkým dažďom a krúpami, aj pred UV žiarením, ktoré karosérii takisto nerobí dobre.
Prístrešok poskytne autu dokonalé útočisko. Jeho výstavba nie je zložitá, domáci majstri by ju mohli s trochou šikovnosti zvládnuť aj bez odbornej pomoci. Na trhu je veľký výber hotových drevených alebo hliníkových konštrukcií, ktorých montáž je jednoduchá.
"Materiál je vhodné prispôsobiť štýlu domu. Treba si uvedomiť, že drevo si bude vyžadovať pravidelnú údržbu v porovnaní s hliníkovou konštrukciou, tá je lacnejšia a jednoduchšia. Drevo ale pôsobí prirodzenejšie," hovorí Richard Klička, odborník z oddelenia stavebnín v predajniach Hornbach. Stavba nevyžaduje rozsiahly zásah do okolia domu a je vhodným riešením aj do menšej záhrady.
Výber miesta
Pred montážou prístrešku je dôležité vybrať správne umiestnenie s dostatkom priestoru. Podstatnou otázkou je, pre koľko vozidiel sa bude stavať. "Štandardná dĺžka prístrešku pre jedno auto je päť metrov, šírka tri metre a výška 2,8 metra. Vždy je dobré myslieť na rezervu, ktorá by mala byť približne jeden meter dĺžky a šírky. Pod prístreškom tak budete môcť uskladniť aj bicykel, kosačku a iné náradie," radí odborník z Hornbachu. Príjazdová cesta by mala byť ľahko prístupná, dostatok priestoru oceníte predovšetkým pri parkovaní alebo cúvaní.
Dôležité je tiež nezabudnúť na ohlásenie stavby alebo získanie stavebného povolenia. V prípade rozsiahlejších konštrukcií s plochou nad 25 metrov štvorcových je získanie stavebného povolenia povinné. Platí spravidla, že dostať povolenie na prístrešok je ľahšie ako napríklad na výstavbu garáže.
Príprava na výstavbu
Prístrešok pre auto môže byť zmontovaný z vopred pripravenej konštrukcie alebo postavený podľa individuálne vytvoreného plánu. Ideálne je, ak potrebný materiál a prvky konštrukcie budú pripravené do požadovaných rozmerov už pri samotnej kúpe. V opačnom prípade je nutné všetky časti pred skracovaním a rezaním niekoľkokrát premerať. Pri samotnej výstavbe je dôležité riadiť sa podľa plánu alebo návodu a pôdorys presne vymerať.
Hlavný je základ, ktorý musí odolať vplyvu času aj poveternostným podmienkam. "Základovú dosku musí tvoriť pevná, vodorovná plocha, najlepšie z betónu alebo zámková dlažba. Pokiaľ nechcete vykonávať uvedené alebo podobné stavebné úpravy, ktoré sú prácne a spojené s nenávratnou zmenou časti pozemku, odporúčam výstavbu prístrešku na zemných skrutkách s pripevneným samonosným roštom," pokračuje R. Klička.
Ako sa teda stavia prístrešok pre auto?
V prvom kroku sa vykopú jamy pre štyri základové pätky, ktoré by mali siahať do nezamŕzajúcej hĺbky, teda minimálne do hĺbky 60 cm. Tým sa zabezpečí stabilita stavby aj v zimných mesiacoch. Na dno sa nasype menšia vrstva štrku, zaleje sa betónom, do ktorého sa umiestnia oceľové kotviace prvky a na ne sa nasunú nosné stĺpy. Podstatné je venovať veľkú pozornosť rozmiestneniu kotiev a ich zafixovaniu. Betón treba nechať schnúť štyri až päť dní, až potom sa dá pokračovať vo výstavbe.
Z dvoch stĺpov, dvoch vzpier a jednej väznice – vodorovný trám – sa pripraví predný a zadný trám. Väznice sa pripevnia na hornú časť stĺpu, dôležité je používať vodováhu a medzi týmito prvkami strážiť 90-stupňový uhol. Medzi pripevnenú väznicu a stĺp sa vloží vzpera a každé spojenie sa zaistí vždy minimálne na dvoch miestach z oboch strán. Pred samotnou montážou trámov sa do stĺpov vyvŕtajú otvory na kotviace prvky. Zadné stĺpy by mali byť najmenej o desať centimetrov nižšie ako predné, aby sa zachoval dostatočný spád prístrešku.
Trámy sa postavia na kotviace prvky v pätkách a priskrutkujú sa. Na vztýčenú konštrukciu sa umiestnia okrajové krokvy, ktoré spoja predný trám so zadným. Medzi takto nasadené okrajové krokvy a stĺpy sa vložia vzpery a opäť sa pripevnia na dvoch miestach z každej strany. Ak vzpery presne zapadli, zostáva len skontrolovať, či sú väznice naozaj vodorovné. V prípade, že sa nezistí žiadna odchýlka, môžu sa na väznice pripevniť ostatné krokvy. Dôležité je dodržiavať medzi nimi rovnakú vzdialenosť. Pripravenú konštrukciu môžete pokryť polykarbonátovými doskami.
Foto: Hornbach