Ochotu zmeniť adresu a sťahovať sa prejavilo 86 perc. Slovákov
Presťahovať sa zo súčasnej adresy by bolo ochotných až 86 percent Slovákov. Vyplýva to z prieskumu, ktorý na vzorke tisíc respondentov urobila realitná spoločnosť Herrys.
Najčastejším dôvodom, pre ktorý sú Slováci ochotní zmeniť lokalitu, kde žijú, je atraktívna cena (46 perc.), vyšší štandard (24 perc.) či väčší byt (19 perc.). "Zaujímavá je aj informácia týkajúca sa financovania vlastného bývania zo strany budúcich potenciálnych vlastníkov bytov. Až tretina respondentov by dokázala ísť do kúpy nehnuteľnosti s 50-percentným vkladom," komentuje výsledky prieskumu Filip Žoldák, partner spoločnosti Herrys.
Do jednoizbového bytu boli respondenti ochotní investovať 65-tisíc a do dvojizbového 75-tis. eur. V prípade trojizbového bytu by priemerná investícia predstavovala 104-tis. eur. Z výsledkov prieskumu taktiež vyplýva, že ľudia majú najväčší záujem o trojizbové byty (37 perc.), dvojizbové a štvorizbové byty by uprednostnilo 26 perc., resp. 25 perc. oslovených.
"Požiadavky na štandard bytu mali respondenti pomerne vyrovnané, tretina preferuje holobyt, tretina kompletné vybavenie bytu bez kuchynskej linky a tretina kompletné vybavenie s kuchynskou linkou," pokračuje F. Žoldák.
Takmer polovica oslovených uprednostňuje v rámci trojizbového bytu výmeru od 65 do 75 metrov štvorcových, príp. nad 75 metrov štvorcových. Respondenti, ktorí preferujú bývanie v dvojizbovom byte, by si vybrali plochu od 45 do 55 metrov štvorcových. Štvorizbový byt mal podľa viac ako polovice opýtaných ponúkať výmeru aspoň 90 metrov štvorcových.
Dôležitým rozhodovacím kritériom pri výbere nového domu či bytu je podľa prieskumu aj lokalita, v ktorej nehnuteľnosť leží. "Oddychová zeleň, dopravná dostupnosť, parkovanie a občianska vybavenosť sú jednými z hlavných požiadaviek, ktoré by okolie ideálneho bývania malo mať," vysvetľuje F. Žoldák.
Napriek vysokému dopytu po bývaní s pekným výhľadom výsledky prieskumu ukazujú, že viac ako polovica Slovákov preferuje bývanie do štvrtého podlažia. Prioritou pre potenciálnych kupujúcich sa stáva aj riešenie parkovania. "Pre 90 perc. respondentov je parkovanie dôležité, vlastné parkovacie miesto v podzemnej garáži by uvítalo 39 perc., vyhradené parkovacie státie 32 perc. z nich," dodáva F. Žoldák.
Spoločnosť Herrys poskytuje služby v oblasti sprostredkovania predaja a prenájmu nehnuteľností na bývanie. Medzi jej hlavné aktivity patrí prieskum trhu novostavieb v Bratislave a poradenská činnosť.