O úseku Turany - Hubová na D1 má Brusel rozhodnúť v septembri
Európska komisia by mala v septembri 2012 rozhodnúť o tom, či výstavba sporného 13,5-kilometrového úseku diaľnice D1 Turany - Hubová sa bude dať financovať z európskych zdrojov.
Stanovisko vydá Brusel na základe posúdenia správy nezávislého experta spolu s pripomienkami, ktoré vzišli z verejného prerokovania dokumentu hodnotiaceho vplyv plánovaného úseku diaľnice na chránené územia prírody Natura 2000. Oznámilo to ministerstvo dopravy s tým, že verejné prerokovanie účinkov stavby diaľnice na životné prostredie bolo 15. augusta v Kraľovanoch.Pripravovaná diaľnica Turany - Hubová patrí spolu s ružomberským úsekom Hubová - Ivachnová medzi posledné chýbajúce na D1 medzi Martinom a Prešovom. Všetky ostatné sú už buď v prevádzke, alebo vo výstavbe. Trasa budúcej diaľnice vedie v chránenom prostredí medzi Malou a Veľkou Fatrou, preto Európska komisia požiadala Slovensko, aby opätovne posúdilo vplyvy tejto stavby na životné prostredie.
Ochranári si hodnotiacu správu cenia
"Dokument, ktorý vypracoval expertný tím Dr. Petra Rotha, podľa názoru ministerstva dopravy vytvoril priestor na hľadanie doplňujúcich zmierňujúcich opatrení, s použitím ktorých bude trasovanie diaľnice D1 Turany - Hubová tzv. povrchovo-tunelovým variantom optimálne. Naším cieľom je postaviť tento potrebný úsek čím skôr, samozrejme, pri dodržaní všetkých právnych podmienok," uviedol na stredajšom stretnutí s verejnosťou v Kraľovanoch štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák.
Zástupcovia ochranárskych združení na verejnom prerokovaní ocenili hodnotiacu správu P. Rotha ako komplexnú a v súlade s európskou legislatívou, pričom tento aspekt podľa nich predchádzajúcim expertízam chýbal. Vyjadrili však pochybnosti, či je možné realizovať zmierňujúce opatrenia na všetky identifikované citlivé biotopy na území výstavby diaľnice.
Naopak, všetci starostovia z okolitých obcí a zainteresovaná verejnosť, ktorí počas prerokovania vystúpili, žiadajú slovenské a európske orgány o urýchlenie výstavby diaľnice v plánovanej trase v zmysle vydaného právoplatného stavebného povolenia.
Dvadsaťtisíc áut denne
Diaľničný úsek D1 Turany - Hubová má po dokončení významne zlepšiť kvalitu života obyvateľov v regióne odklonením dopravy mimo zastavaného územia. Zníži sa hluk a jeho dôsledky na ľudí, ktorí trpia intenzívnou premávkou priamo pod oknami svojich domov. Po súčasnej ceste prvej triedy č. 18 v časti od Krpelian po Kraľovany prejde denne viac ako 20-tisíc vozidiel.
Úsek diaľnice Turany - Hubová je v zásobníku eurofondových projektov a v prípade získania súhlasu Európskej komisie s navrhovaným projektom vo vzťahu k životnému prostrediu Brusel preplatí 85 percent oprávnených výdavkov na projekt. Odhadované náklady na výstavbu úseku s tunelmi Rojkov a Havran dosahujú okolo 700 miliónov eur.
Ďalší úsek rozdelia na dve časti
Výstavbu nadväzujúceho úseku D1 Hubová - Ivachnová v dĺžke vyše 15 kilometrov plánuje rezort dopravy rozdeliť na dve fázy. Dôvodom je, aby sa práce na dvojkilometrovom tuneli Čebrať mohli financovať z peňazí Európskej únie ešte v tomto programovom období. Ďalšia časť diaľnice by tak mala byť financovaná už v nasledujúcom období čerpania eurofondov od roku 2014.
"Tunel vieme vybudovať v rámci prvej fázy a technológia tunela, napríklad vzduchotechnika či šachty, môže byť financovaná z druhej etapy," cituje denník Pravda hovorcu ministerstva dopravy Martina Kóňu. Výstavba diaľnice má trvať 3,5 roka, odhadované náklady boli 465,7 mil. eur.
Úrad pre verejné obstarávanie momentálne vykonáva kontrolu súťaže pred uzavretím zmluvy na podnet Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a zároveň posudzuje námietku slovensko-talianskeho združenia Hant BA DS a INC S.p.A. proti vylúčeniu z obstarávania. Združenie navrhlo za doprojektovanie a výstavbu diaľnice najnižšiu cenu 207,5 mil. eur, ale NDS ho vylúčila pre nezvyčajne nízku cenu.