Tesne pred Vianocami Nemci otvorili novú lanovku na Zugspitze
V Nemecku spustili novú lanovku na Zugspitze, najvyšší vrch Bavorských Álp. Jej výstavba stála 50 miliónov eur, plánovali ju a stavali šesť rokov. Stará lanovka doslúžila tento rok v apríli.
Nová lanovka na Zugspitze, ktorú slávnostne otvorili tesne pred Vianocami, prekonáva hneď tri svetové rekordy v kategórii visutých a závesných lanovkových systémov: má najväčší celkový výškový rozdiel – 1 945 metrov, prekonáva najdlhší úsek bez podpory, ktorý od nosníka až k hornej stanici meria 3 213 metrov, a rekordnú výšku má aj hlavný oceľový nosník lanovky – 127 metrov.
Kapacita lanovky je teraz 580 cestujúcich za hodinu, čo je 2,5-násobne viac v porovnaní s jej predchodkyňou. Tá slúžila vyše 50 rokov a vyviezla na Zugspitze viac ako 21 miliónov pasažierov.
Prevádzka bez ohľadu na počasie
Prevádzkovateľom zariadenia je spoločnosť Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG. Keď sa o novej lanovke ešte len začalo uvažovať, firma oznámila, že má mimoriadne vysoké požiadavky na funkčnosť pohonu a požaduje systém schopný prevádzky 365 dní v roku, bez ohľadu na vietor a počasie. V takejto situácii bezpečná a pohodlná preprava vo vzduchu závisí od dokonalej súhry motorov, pohonov a mechanických komponentov.
"Väčšina sedačkových a kabínkových lanoviek vo Švajčiarsku využíva motory a pohony ABB. Naše technológie má teraz aj nová lanovka na Zugspitze," hovorí Hans Georg Krabbe, predseda správnej rady spoločnosti ABB v Nemecku.
Ťahať kabíny lanovky na dlhom úseku na najvyšší vrch Bavorských Álp so stúpaním až 104 percent (okolo 46°) a s rýchlosťou 10,6 metra za sekundu je skutočne náročné. Starajú sa o to dva trojfázové AC motory ABB inštalované v údolnej stanici, ich výkon je 800 kW.
• Ťahať kabíny lanovky na Zugspitze so stúpaním okolo 46° a s rýchlosťou 10,6 metra za sekundu si vyžaduje skutočne ohromnú silu, ktorú poskytujú dva trojfázové AC motory ABB s výkonom 800 kW, inštalované v údolnej stanici.
Alpské skúsenosti ABB
ABB vyvíja a dodáva dopravné systémy slúžiace v Alpách už od konca 19. storočia. V prípade svetoznámej deväťkilometrovej ozubnicovej dráhy na horu Jungfrau vo Švajčiarsku, uvedenej do prevádzky v roku 1912, firma zabezpečila kompletnú elektrifikáciu, aby mohla trať fungovať. Aj dnes technika ABB umožňuje, že zubačka Jungfrau prepraví ročne vyše milióna cestujúcich – aj v čase snehových kalamít, až po stanicu Jungfraujoch vo výške 3 454 metrov nad morom, čo je najvyššie položená železničná stanica v Európe.
Podobné parametre má aj pozemná lanovka s najstrmším stúpaním na svete, nedávno uvedená do prevádzky v obci Stoos vo Švajčiarskych Alpách. Jej dve súpravy pre 136 cestujúcich na trase 1,7 kilometra poháňajú elektromotory s vysokou účinnosťou. Spoločnosť ABB dodala aj ďalšie dôležité agregáty systému. "Dnes sa všetko točí okolo energetickej účinnosti. Ale aj tam, kde rozhoduje technická podpora, údržba a servis, sme vždy preferovaným partnerom prevádzkovateľov lanoviek," poznamenáva Ueli Spinner, vedúci predaja a služieb ABB vo Švajčiarsku.
Foto: ABB, ČTK