Váhostav chce splatiť vyše 10 perc. pohľadávok veriteľov
Stavebná spoločnosť Váhostav podľa jej generálneho riaditeľa Mariána Moravčíka plánuje svojim nezabezpečeným veriteľom - dodávateľom zaplatiť určite viac ako 10 percent ich pohľadávok.
Miera uspokojenia pohľadávok veriteľov vzíde z reštrukturalizačného plánu, ktorý Váhostav - SK, a.s. (Váhostav), plánuje predložiť veriteľskému výboru na prelome marca a apríla. "Keby Váhostav išiel do konkurzu, uspokojenie by bolo na úrovni nula. Všetko nad bude z pohľadu tých, ktorí spadli do reštrukturalizácie, lepšie," hovorí M. Moravčík.
"Je veľký rozdiel medzi zabezpečeným veriteľom (banky) a nezabezpečeným. Suma uspokojenia sa delí podľa miery zabezpečenia," pokračuje M. Moravčík. "Možno toto je jedna z ciest, nad ktorou sa treba zamyslieť, či je celkom spravodlivé, že zabezpečený veriteľ dostáva 100 perc. svojho uspokojenia a nezabezpečený zvyšok," poznamenáva.
Váhostav má voči bankám záväzky 26,4 milióna eur, najmä za existujúce úvery. Uznané záväzky spoločnosti voči dodávateľom z obchodného styku dosahujú 92,3 mil. eur. Ide o súhrnnú výšku prihlásených pohľadávok veriteľov.
Podnik chce splatiť časť svojich dlhov z plánovaného zisku. Ten by firma mohla v tomto roku dosiahnuť v prípade realizácie stavebných prác v objeme 220 mil. eur, čo by bolo najviac za posledných päť rokov. Podnik v roku 2013 vykázal najvyššiu stratu vo svojej histórii, a to viac ako 13 mil. eur. V roku 2014 podľa predpokladov takisto hospodáril so stratou, jej presná výška bude známa v marci. Spoločnosť má momentálne vyťažené kapacity na 80 perc. a neuvažuje o výraznejšej zmene v počte zamestnancov. Ku koncu vlaňajška ich mala 1 250.
Do verejného obstarávania na koncesionára úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v rámci PPP projektu sa Váhostav neplánuje prihlásiť, pripúšťa však možnosť stať sa subdodávateľom pri realizácii stavebných prác. "Záujem o tento projekt v rámci Európy je veľký. Predpokladám, že účasť v prvom kole bude značná, ale rozhodovať sa bude na základe referencií a tie určia štyroch ďalších postupujúcich," uvádza M. Moravčík.
"Parametre, ako je postavená súťaž, nás v podstate diskvalifikujú. Naše referencie sú v tomto prípade bezpredmetné," zdôvodňuje šéf Váhostavu, prečo sa do obstarávania na PPP projekt nemienia zapojiť. Za nereálnu označil účasť Váhostavu v združení pre nevyhnutnosť vkladu veľkého balíka peňazí, čo nevie garantovať.
Veľkú šancu postúpiť do užšieho výberu uchádzačov majú podľa neho Číňania. "Vystriedalo sa tu niekoľko čínskych spoločností, s ktorými sme sa rozprávali o tom, či v prípade, že by boli úspešné, máme záujem stavať diaľnice pre nich," dodáva M. Moravčík.