Wienerberger má 200 rokov. Začínal skromne, dnes je svetovým lídrom
Rakúsky Wienerberger tento rok oslavuje 200 rokov od svojho založenia. Z malej továrne sa firma postupne rozrástla na jedného z najúspešnejších výrobcov tehál na trhu a dnes patrí k svetovým lídrom.
Úspešný príbeh firmy
História značky Wienerberger sa začala v roku 1819. Za jej vznikom stál dolnorakúsky stavebný inžinier Alois Miesbach. On i jeho nástupca Heinrich Drasche viedli spoločnosť na vlne rastu a inovácií. Už v roku 1860 sa vo firme inštalovala prvá pec s kruhovým dizajnom, čo umožnilo znížiť náklady na energie a zabezpečiť nepretržitú výrobu. O deväť rokov neskôr bola spoločnosť kótovaná na viedenskej burze a jej rozmach z roka na rok silnel.
• Za vznikom firmy Wienerberger stál dolnorakúsky stavebný inžinier Alois Miesbach (na hornom obrázku) a jeho nástupca Heinrich Drasche (obrázok dole)
Zavedenie mechanických lisov v medzivojnovom období znamenal začiatok produkcie dierovaných tehál. K ešte väčšiemu zefektívneniu výroby došlo v 50. rokoch minulého storočia, keď sa inštalovali najmodernejšie tunelové pece. Firma postupne stanovila aj nové štandardy v oblasti tepelnej izolácie. Pristúpilo sa k výrobe väčších tehál, čím sa stavebné práce urýchlili a zjednodušili.
Rozšírenie na svetové trhy
Osemdesiate roky minulého storočia znamenali snahu spoločnosti Wienerberger dostať sa bližšie k svojim zákazníkom a partnerom prostredníctvom systémových riešení. Aby sa zvýšila kvalita stavebných konštrukcií, rozšírila sa výroba tehál, a to o maltu i pracovné pomôcky. Významným míľnikom bol začiatok výroby brúsených tehál, ktorých výhoda spočíva v možnosti murovania na veľmi tenkú ložnú škáru, vďaka čomu stavba rýchlo napreduje.
Veľký rozmach Wienerberger zaznamenal, keď prevzal nemeckú skupinu Oltmanns a prenikol do východnej Európy, Veľkej Británie, Francúzska, Belgicka, Luxemburska a Holandska. V roku 2007 vstúpil tiež na kanadský trh, o dva roky neskôr bola otvorená výrobná prevádzka v Indii. Firma sa stala globálnym trhovým hráčom, pričom v tomto období začala s produkciou betónových tehál, rozvíjala podnikanie s lícovými tehlami a expandovala v oblasti podnikania s keramickými a plastovými potrubnými rúrami.
Inovácie v prospech zákazníka
Po komplexnej reštrukturalizácii v roku 2009 sa Wienerberger úspešne adaptoval na nové trhové prostredie. Čelil novým výzvam nie v jednej, ale v 30 krajinách po celom svete. V roku 2012 došlo k dvom významným akvizíciám, ktorými si podnik upevnil postavenie na trhu. Wienerberger získal špecializovanú spoločnosť na výrobu plastových rúr Pipelife a o dva roky neskôr rakúskeho výrobcu strešných škridiel Tondach.
Ústredným pilierom firemnej identity vo Wienerbergeri je aj dnes dôsledná orientácia na zákazníka. V popredí stojí snaha o zlepšovanie kvality života ľudí prostredníctvom vytvárania efektívnych procesov, vývoja inovatívnych výrobkov a udržateľných riešení v segmente stavebných materiálov a infraštruktúry. Terajší sortiment spoločnosti tvoria produkty, ktoré sú potrebné na zostavenie hrubej stavby od základov až po strechu.
Vízia do budúcnosti
Plány do ďalších rokov má firma jasné. Jej cieľom je stať sa najuznávanejším zamestnávateľom a výrobcom stavebných materiálov na trhu. Dosiahnuť splnenie tohto zámeru chce Wienerberger prostredníctvom investícií do efektívnejších výrobných procesov, optimalizácie obstarávania a štruktúrovania portfólia. Svoju pozornosť aktuálne vo zvýšenej miere smeruje na oblasť inteligentných riešení a digitalizácie v tomto odvetví. Snahou spoločnosti je v nasledujúcich rokoch zefektívniť procesy a ponúknuť zákazníkom širokú škálu inovácií vrátane vytvárania aplikácií pre návrh stavby až po riešenia virtuálnej reality.
Wienerberger na Slovensku
Na Slovensku ponúka Wienerberger stavebné materiály pre komplexné riešenie hrubej stavby. Základom sortimentu je kompletný tehlový systém Porotherm v kombinácii s pálenou strešnou krytinou Tondach. Ponuku výrobkov na báze keramiky dopĺňajú lícové tehly a obkladové pásiky Terca. Vo výrobnom závode v Zlatých Moravciach a Boleráze sa zhotovujú tehly Porotherm, ktoré spĺňajú požiadavky na vysoké tepelnoakumulačné a akustické vlastnosti.
Spoločnosť neustále napreduje aj v digitalizácii a službách. "Zapojenie digitálnych technológií do procesu starostlivosti o zákazníka nám pomôže skvalitniť poskytované služby vo všetkých fázach predaja. Digitálne aplikácie a moderné technológie nám umožnia lepšie uspokojovať náročné požiadavky trhu, napríklad v procese navrhovania, pri poskytovaní technických riešení, pri nákupe či v logistike," hovorí Miroslav Cino, konateľ spoločnosti Wienerberger, s.r.o.
Najväčší svetový výrobca tehliarskej produkcie
Wienerberger je dnes najväčším svetovým výrobcom tehliarskej produkcie (Porotherm, Terca), lídrom na trhu s keramickými strešnými krytinami v Európe (Koramic, Tondach) a popredným zhotoviteľom betónovej dlažby v strednej a vo východnej Európe (Semmelrock). Firma patrí medzi významných európskych dodávateľov potrubných systémov (keramické rúry Steinzeug-Keramo a plastové rúry Pipelife).
Koncern dnes prevádzkuje 197 výrobných závodov v 30 krajinách sveta. V roku 2017 Wienerberger dosiahol tržby 3,12 miliardy eur a EBITDA (zisk pred započítaním úrokov, daní a odpisov) vo výške 415 miliónov eur.
Foto: Wienerberger