Kauza tunela Branisko patrí do minulosti, myslí si rezort dopravy

15.08.2012, SITA | Správy zo stavebníctva

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja verí, že prípad tunelovania a predraženia výstavby tunela Branisko na diaľnici D1 patrí už do minulosti.

"Proces verejného obstarávania je dnes transparentný a v súlade s európskou legislatívou. Pripravuje sa aj nový zákon o verejnom obstarávaní, ktorý by mal tieto procesy ešte viac zlepšiť," uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Popritom existujú viaceré kontrolné mechanizmy a inštitúcie, ako objednávateľ diela, Úrad pre verejné obstarávanie či súdy.

"Navyše, drvivá väčšina projektov dopravnej infraštruktúry sa dnes financuje z eurofondov," pokračuje M. Kóňa. Či ministerstvo dopravy vedelo o predražení výstavby tunela Branisko, k tomu sa terajšie vedenie rezortu nemôže ani nevie za vtedajšie vedenie ministerstva vyjadriť. "Ani k prebiehajúcemu vyšetrovaniu sa nemôžeme a nebudeme vyjadrovať," povedal. Na tieto otázky môže podľa neho odpovedať len vtedajšie vedenie rezortu alebo politický subjekt, ktorý mu dal mandát.
 

Dodržiavanie pravidiel sa overuje

Ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán Operačného programu Doprava (OPD) overuje dodržiavanie pravidiel a princípov verejného obstarávania, vyplývajúcich zo Zmluvy o Európskom spoločenstve a definovaných príslušnými právnymi aktmi Európskeho spoločenstva a zo zákona o verejnom obstarávaní.

"Čo zahŕňa celý proces verejného obstarávania od prípravy podkladov až po podpísanie zmluvy a jej dodatkov a monitorovanie priebehu zmluvných prác, dodávok prostredníctvom svojich zmluvných odborných útvarov. Je zabezpečená ex-ante (predbežná) administratívna kontrola verejného obstarávania, od zverejnenia predbežného oznámenia až po podpis zmluvy, kde sa súborom kontrolných listov a zoznamov zisťujú možné pochybenia v jednotlivých fázach obstarávania," dodáva M. Kóňa.

Ak sa chyby vyskytnú, sú následne v procese pripomienkovania odstránené. Po uzavretí zmluvy riadiaci orgán OPD vykonáva kontroly priamo na mieste realizácie projektu a monitoruje plnenie zmluvy z vecnej i finančnej stránky.
 

Výstavba sa predražila o 38 perc.

S kauzou tunela Branisko, ktorý bol odovzdaný do používania v júni 2003 s ďalšou časťou 13,8-kilometrového úseku D1 Beharovce - Fričovce, sa spomínajú viacerí bývalí poprední predstavitelia Slovenskej správy ciest (SSC). Podľa denníka Sme ide o vtedajšieho šéfa SSC Dušana Matonku, bývalého ekonomického riaditeľa Romana Veselku a niekdajšieho riaditeľa pre investičnú prípravu a výstavbu Valeriána Horvátha. Všetci traja boli nominantmi SDKÚ.

SSC vtedy zastrešovala aj výstavbu a prevádzku diaľnic, keďže Národná diaľničná spoločnosť vznikla až v roku 2005. Časť tejto diaľnice medzi Spišom a Šarišom, obchvat obce Široké, bola v plnom profile sprevádzkovaná už v septembri 2001. Tunel Branisko s jednou rúrou má dĺžku 4 975 metrov a nahrádza náročný horský priechod v rovnomennom pohorí.

Stavebné náklady na diaľničný úsek sa výrazne predražili o 38 percent a vyše 2 miliardy Sk (66,39 milióna eur) z pôvodných 5,5 mld. Sk (182,57 mil. eur) na 7,6 mld. Sk (252,27 mil. eur). Ako dodáva agentúra SITA, k zmluve bolo podpísaných 76 dodatkov, práce realizovalo Združenie Branisko v zložení Vodohospodárska výstavba, š.p., Váhostav-SK, a.s., Inžinierske stavby, a.s., a PSJ - Chemkostav, a.s.
 

Môže vás tiež zaujímať
Spolupráca so Švajčiarmi môže doviesť kauzu Branisko do konca
Spolupráca švajčiarskych a slovenských orgánov možno prvýkrát v histórii zabezpečí, že ľudia, ktorí reálne prijali úplatky, budú za tieto skutky aj potrestaní. Povedal to predseda vlády Robert Fico. Viac...

Foto: geolocation.ws