Na diaľnice a železnice má do apríla 2016 ísť 8 mld. eur, tvrdí R. Fico

13.02.2013, SITA | Správy zo stavebníctva

Do rozvoja cestnej a železničnej infraštruktúry na Slovensku sa do apríla 2016 investuje 8 miliárd eur. Povedal to predseda vlády Robert Fico v rámci dnešného kontrolného dňa na ministerstve dopravy.

"Všetky úseky na najvýznamnejšej diaľnici D1 budú buď dokončené, alebo v pokročilom štádiu výstavby," uviedol R. Fico. Počas funkčného obdobia terajšej vlády by malo byť podľa neho ukončených okolo 140 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, rozostavaných 310 kilometrov a pripravených na výstavbu ďalších okolo 200 kilometrov.

V súčasnom volebnom období sa má takisto začať modernizácia a opravy 1 040 kilometrov ciest prvej triedy, z čoho ukončených by malo byť 834 kilometrov. Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek povedal, že plánujú spustiť modernizáciu 77 kilometrov a ukončiť obnovu 79 kilometrov železničných tratí spolu s už rozostavanými dielami.
 

Príležitosť pre stavebné firmy

"V prípade splnenia tohto scenára do konca roku 2015 preinvestujeme 6 mld. eur a celý dobeh na rok 2016 bude ďalších 2,2 mld. eur," doplnil J. Počiatek. Stavebné firmy, ktoré čelia nedostatku zákaziek, by sa podľa neho mali zamyslieť, ako budú vôbec kapacitne zvládať práce po investovaní okolo 8 mld. eur na rozvoj dopravnej infraštruktúry. Dĺžka odovzdaných diaľnic a rýchlostných ciest by sa podľa ministra mala zvýšiť zo súčasných 685 kilometrov na 743 kilometrov a v roku 2016 by bolo rozostavaných ďalších 240 kilometrov.

R. Fico bude podporovať ministra dopravy pri čerpaní prostriedkov Európskej únie v nasledujúcom programovom období 2014 až 2020, v ktorom bude môcť Slovensko celkovo využiť viac peňazí ako v terajšom období eurofondov. "Ak bude ministerstvo pripravené, budem podporovať financovanie projektov možno aj na úkor iných oblastí," dodal R. Fico.
 

Peňazí z eurofondov by malo byť viac

Minister dopravy očakáva, že v budúcom programovom období bude mať v rezorte viac zdrojov z eurofondov ako v súčasnosti. "Našou ambíciou taktiež je, aby sme do konca roku 2015 aj zazmluvnili celé budúce programové obdobie, čiže aby sme alokáciu na Operačný program Doprava na roky 2014 až 2020 mali na sto percent kontrahovanú do konca tohto volebného obdobia," povedal J. Počiatek.

Rozvoj dopravnej infraštruktúry má byť financovaný, tak ako doteraz, najmä z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu. Premiér hovoril s ministrom dopravy aj o možnostiach využitia projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Tento spôsob financovania bol zatiaľ využitý len pri výstavbe úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice.

"Táto cesta je podstatne intenzívnejšie využívaná, ako sa predpokladalo pri jej realizácii. Pokiaľ ide o ďalšie PPP projekty, ktoré by sme mohli realizovať a použiť na financovanie ciest v rokoch 2013 až 2016, sú limitované možnosťami štátneho rozpočtu v sume okolo 260 mil. eur ročne," uzavrel R. Fico s tým, že túto sumu by mohol štát platiť počas 30 rokov koncesie.

Foto: Granvia Construction