Na výstavbu diaľnic naďalej pôjdu najmä eurofondy a peniaze štátu

13.12.2012, SITA, ABC-bývanie.sk | Správy zo stavebníctva

Výstavba nových diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku sa bude naďalej financovať z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu, ako aj z vlastných zdrojov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

O verejno-súkromnom partnerstve (PPP) s využitím súkromných prostriedkov a následným splácaním nákladov na výstavbu a prevádzku ciest štátom sa zatiaľ uvažuje len pri budovaní niektorých úsekov diaľničného obchvatu Bratislavy na D4 a rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy smerom na Dunajskú Lužnú. Predpokladá to aktualizovaný Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011-2014, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy.

Rezort momentálne finalizuje analytické časti budúceho sektorového operačného programu na nasledujúce sedemročné obdobie eurofondov. Tie budú tvoriť základ na určenie základných priorít do roku 2020.
 

S PPP projektmi štát stále ráta

"Z hľadiska oprávnenosti spolufinancovania výstavby nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest treba uviesť, že sú tu isté obmedzenia – medzinárodný význam a kontext, stav projektovej prípravy, environmentálne vplyvy, finančná náročnosť. Predpokladáme, že použitie nových zdrojov Kohézneho fondu 2014-2020 bude smerované na tie úseky, ktoré boli zaradené do základnej siete TEN-T tak, aby sa prioritne homogenizovala táto sieť," uvádza ministerstvo dopravy o financovaní diaľničného programu.

Projekty PPP považuje rezort dopravy za štandardné nástroje na efektívne zabezpečenie verejných služieb, vrátane infraštruktúry, ktorej súčasťou sú aj diaľnice a rýchlostné cesty. "Je prirodzené, ak sa uvedené prostriedky stanú jednou z možností vybudovania kvalitnej cestnej infraštruktúry. Významným činiteľom z hľadiska použitia PPP projektov v rámci budovania cestnej infraštruktúry je aj obmedzenosť finančných prostriedkov, ktoré sú poskytované zo strany Európskej únie a štátneho rozpočtu," tvrdí ministerstvo.
 

V roku 2013 by na výstavbu malo ísť 670 mil. eur

S využitím PPP počíta programové vyhlásenie vlády SR na roky 2012-2016, ako aj Stratégia rozvoja dopravy do roku 2020, ale tiež dokumenty Európskej komisie, ako napríklad Lisabonský akčný plán či vykonávanie záväzných ustanovení Lisabonskej stratégie.

Na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest v SR vlani išlo dovedna 248,368 milióna eur. Z toho peniaze Európskej únie dosiahli 136,581 mil. eur a štátu na spolufinancovanie i popri spolufinancovaní 111,787 mil. eur. V tomto roku by mala diaľničná výstavba pohltiť celkovo 333,666 mil. eur, pričom európske zdroje majú predstavovať 210,289 mil. eur a štátne 123,376 mil. eur.

V roku 2013 sa na budovanie diaľnic a rýchlostných komunikácií počíta predbežne so sumou 669,697 mil. eur, z čoho peniaze EÚ by mali tvoriť 373,333 mil. eur a štát by mal poskytnúť 296,364. V roku 2014 by to malo byť 684,44 mil. eur, z toho EÚ má uvoľniť 397,653 mil. eur a štát 286,787 mil. eur.
 

Nevyužité peniaze pôjdu na iné diaľničné stavby

Vláda SR schválila ministerstvu dopravy zmenu účelu použitia 11,21 mil. eur na výstavu diaľnic a rýchlostných ciest. Ide o zostatkové peniaze zo 42,6 mil. eur, o ktoré ministerstvo financií koncom roku 2010 zvýšilo rozpočet kapitálových výdavkov rezortu dopravy.

NDS z tejto sumy vlani a v tomto roku zúčtovala 31,38 mil. eur na 16 stavieb diaľnic a rýchlostných ciest. Podľa zákona o rozpočtových pravidlách je možné použiť kapitálové výdavky na určený účel aj v nasledujúcich dvoch rokoch po roku, na ktorý boli rozpočtované.

Ministerstvo dopravy zabezpečí použitie 11,2 mil. eur, ktoré zvýšili pri piatich diaľničných stavbách, do konca roku na iných osem stavieb. Najviac z tejto sumy pôjde na pokračujúcu výstavbu úseku R4 Košice - Milhosť, a to vo výške 4,79 mil. eur. Ostatné peniaze sa použijú na dofinancovanie zväčša už ukončených stavieb.

Na druhú etapu R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie pôjde 2,4 mil. eur, na úseky D1 Hybe - Važec 1,83 mil. eur, Sverepec - Vrtižer, prvý úsek 1,28 mil. eur, Mengusovce - Jánovce 229,1-tisíca eur a Važec - Mengusovce 89,9-tis. eur. Na stavbu križovatky Stupava juh na D2 je určených 550,9-tis. eur a D3 Kysucké Nové Mesto - Oščadnica 37,5-tis. eur.