Spolupráca so Švajčiarmi môže doviesť kauzu Branisko do konca

14.08.2012, SITA | Správy zo stavebníctva

Spolupráca švajčiarskych a slovenských orgánov možno prvýkrát v histórii zabezpečí, že ľudia, ktorí reálne prijali úplatky, budú za tieto skutky aj potrestaní. Povedal to predseda vlády Robert Fico.

Podľa neho v prípadoch podozrenia z korupcie ľudí, ktorí sa ukrývajú v zahraničí, nie je možné uzatvárať tieto prípady bez pomoci zahraničných orgánov. Problémom tejto kauzy doteraz podľa R. Fica bolo, že sa na Slovensku nenašli priame dôkazy, ktoré by hovorili o podplácaní. Forma tunelovania Braniska bola podľa neho primitívna, vystavovali sa faktúry za fiktívne práce a podobne. Ku kauze sa premiér nechce vracať v politickej rovine.

"Vláda SR bude poskytovať maximálnu súčinnosť nielen v tomto prípade, ale aj v iných prípadoch iným orgánom činným v trestnom konaní, pokiaľ ide o kauzy, ktoré sa týkajú Slovenska a do ktorých je zapojený občan inej krajiny," uviedol R. Fico.

Kauza tunelovania výstavby Braniska podľa premiéra núti vládu inak sa pozerať i na financovanie výstavby diaľnic. Upozornil, že oproti pôvodným plánom stavba stála o vyše dvoch miliárd korún viac a realizovalo sa na nej 76 dodatkov.

"Odmietame tzv. Figeľov model financovania diaľnic. Je postavený na tom, že najnižší, kto príde a dá dumpingovú cenu, automaticky vyhráva. Potom to dopadne tak, ako napríklad na úseku Ladce - Sverepec, kde bolo 150 dodatkov a kde išlo o zvýšenie ceny o 229 percent. Takto dopadne každá jedna diaľnica, ktorá bola zabezpečovaná ministerstvom dopravy pod vedením J. Figeľa," poznamenal predseda vlády. Kabinet podľa neho bude diaľnice financovať, ak to dovolia finančné prostriedky, formou PPP projektov, keďže tie neumožňujú žiadne dodatky a zvyšovanie cien.

Vláda chce stavať diaľnice aj novým spôsobom verejného obstarávania, ktoré predstavil minister vnútra Robert Kaliňák. Rokovania o nových veľkých stavbách by sa podľa neho viedli s relevantnými firmami, ktoré spĺňajú požiadavky na kvalitu aj finančné zázemie, jednotlivé kroky by sa diali v transparentnom prostredí, povinnosťou by okrem iného bolo zverejňovanie subdodávateľov a aj akcionárskej štruktúry podnikov. Ficova vláda si od toho sľubuje lacnejšiu, rýchlejšiu a kvalitnejšiu výstavbu diaľnic, keďže nový model obstarávania by mal zabrániť dodatkom k už uzavretým zmluvám.
 

Môže vás tiež zaujímať
Kauza tunela Branisko patrí do minulosti, myslí si rezort dopravy
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja verí, že prípad tunelovania a predraženia výstavby tunela Branisko na diaľnici D1 patrí už do minulosti. Viac...