Štát aktualizoval diaľničný program, boli v ňom viaceré nereálne termíny
Ministerstvo dopravy aktualizovalo Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011-2014, pretože viaceré termíny začínania a ukončovania stavieb v ňom už nesedeli.
Pôvodný diaľničný program, ktorý vypracoval rezort dopravy pod vedením bývalého ministra Jána Figeľa a vláda Ivety Radičovej ho schválila vlani v júli, podľa súčasného vedenia ministerstva navyše nezohľadňuje niektoré ciele a požiadavky vyplývajúce z programového vyhlásenia a uznesení terajšej vlády.
"Cieľom aktualizácie programu je predovšetkým zaktualizovať a zreálniť harmonogram začínania a dokončovania stavieb uvedených v pôvodnom programe na obdobie 2011 až 2014 a stanoviť výhľadový zoznam pripravovaných stavieb zaradených na realizáciu po roku 2014," uvádza sa v dokumente. Aktualizovaný program bude zároveň podkladom na vypracovanie zmluvy o poskytnutí dotácií z rozpočtovej kapitoly ministerstva dopravy.
Čo sa podarilo v roku 2012
V tomto roku bol podľa pôvodného programu odovzdaný do používania severný obchvat Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometra na rýchlostnej ceste R1. Ide o súčasť projektu PPP, v rámci ktorého boli už vlani v októbri sprevádzkované úseky R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v dĺžke takmer 46 km. Nad rámec plánu by mal byť podľa rezortu dopravy do konca tohto roku odovzdaný do prevádzky aj ľavý jazdný pás úseku diaľnice D1 Jablonov - Studenec v dĺžke 5,2 km, ukončený mal byť pôvodne v budúcom roku.
V terajšom roku sa spustila výstavba diaľničného privádzača Spišská Nová Ves - Levoča (1 km) v rámci prác na druhom úseku D1 Jánovce - Jablonov (9,5 km), ktoré sa mali pôvodne začať vlani. Nad rámec plánu sa rozbehla výstavba obchvatu Žiaru nad Hronom na R2 v polovičnom profile (5,3 km).
...a čo sa nepodarilo
Podľa pôvodného programu sa v tomto roku mala začať výstavba 39,3 km diaľničných úsekov – D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (13,4 km), D1 Turany - Hubová (13,6 km) a D3 Svrčinovec - Skalité v polovičnom profile (12,3 km). Nestalo sa tak pre neukončené verejné obstarávanie na práce, resp. v prípade D1 Turany - Hubová pre dopracovanie podrobného posúdenia vplyvov stavby na životné prostredie.
Nespustili sa ani plánované práce na 18,6 km rýchlostných ciest – R2 Ruskovce - Pravotice v polovičnom profile (10,5 km) a R2 Zvolen, východ - Pstruša (8,1 km). Dôvodom je predĺženie verejného obstarávania na zhotovenie projektových dokumentácií. S výstavbou väčšiny týchto úsekov sa má začať v roku 2013, v prípade diaľnice Turany - Hubová v roku 2015.
Plány na rok 2013
V priebehu roku 2013 má byť ukončený len úsek R4 Košice - Milhosť v dĺžke 14,2 km. Výstavba rýchlostnej cesty k hranici s Maďarskom sa začala v lete 2010 a pôvodne mala trvať do začiatku budúceho roku, ale predĺži ju archeologický prieskum.
V budúcom roku je plánovaný začiatok výstavby 45,3 km diaľnic na úsekoch D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala a Hubová - Ivachnová (15,3 km), D3 Svrčinovec - Skalité v polovičnom profile a Žilina, Strážov -Brodno, ako aj 33,9 km rýchlostných ciest na úsekoch R2 Ruskovce - Pravotice v polovičnom profile, Zvolen, východ - Pstruša, Pstruša - Kriváň (10,1 km) a Tvrdošín - Nižná v polovičnom profile (5,2 km).
Rozbehnúť sa má aj výstavba križovatiek na D1 Triblavina a Beharovce. Úseky diaľnic a rýchlostných ciest majú byť financované aj zo zdrojov Európskej únie, pričom v prípade úsekov D1 a D3 rezort dopravy rokuje o fázovaní výstavby, aby mohla byť financovaná zo súčasného aj z budúceho programového obdobia eurofondov.
...a na rok 2014
V roku 2014 sa očakáva dokončenie 26,5 km diaľnic na úsekoch D1 Dubná Skala - Turany (16,5 km) a Jánovce - Jablonov, prvý úsek (9 km), vrátane prvej etapy privádzača Spišská Nová Ves - Levoča. Výstavba oboch úsekov D1 sa začala v roku 2011. Do používania má byť o dva roky odovzdaný aj obchvat Žiaru nad Hronom na R2 v polovičnom profile (5,3 km).
O dva roky sa predpokladá spustenie výstavby 36,2 km diaľnic na úsekoch D1 Hričovské Podhradie - Lietavskú Lúčka (11,3 km), vrátane privádzača Lietavská Lúčka - Žilina (4,9 km) a Budimír - Bidovce (14,4 km), ako aj D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec (5,8 km).
V pláne je aj začatie prác na R3 Dlhá nad Oravou - Sedliacka Dubová v polovičnom profile (4,9 km) a úprava križovatky Sielnica na R1. Úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka by mal byť financovaný z tohto i ďalšieho obdobia eurofondov, ostatné úseky D1, D3 a R3 už len v budúcom období využívania peňazí EÚ.
Foto: Granvia Construction