ÚVO dostal vlani 484 námietok, na ich riešenie bude mať ďalších ľudí

16.02.2013, SITA | Správy zo stavebníctva

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) dostal vlani 484 námietok. Oproti roku 2011 ich počet stúpol takmer o 12 percent, v porovnaní s rokom 2009 ich bolo dokonca až o 110 perc. viac.

Odbor konania o námietkach, jeden z kľúčových na ÚVO, mal pritom vlani 21 zamestnancov, o štyroch viac ako v predošlých rokoch, čiže na jedného pracovníka pripadlo 23 námietok. Pre ich neustále rastúci počet by sa námietkami na úrade malo zaoberať o ďalších deväť zamestnancov viac.

Ide o súčasť zvýšenia počtu zamestnancov ÚVO zo 117 o 39 k začiatku marca, o čom už rozhodla vláda SR. Rozpočet úradu sa má zároveň zvýšiť zo súčasných 2,9 milióna eur na takmer 4,9 mil. eur. Priemerná mzda pracovníkov ÚVO by mala vzrásť z 915 eur na 1 500 eur.

"Pre rok 2013 sa predpokladá ďalší nárast počtu podaných námietok, ktoré sú výrazne sofistikovanejšie. Obsahovo sú náročné, najmä po odbornej a technickej stránke, čo si vyžaduje sústavné štúdium nielen predpisov a legislatívy týkajúcej sa oblasti verejného obstarávania, ale aj iných odvetví," uvádza sa v analýze potrieb zvýšenia administratívnych a finančných kapacít ÚVO.
 

Ľudia neboli dobre zaplatení, a tak odchádzali

Čoraz náročnejšie a odbornejšie namietané skutočnosti, ako aj celková výrazná fluktuácia odborných zamestnancov odboru pre námietky, najmä pre ich nedostatočné finančné ohodnotenie, mali významný vplyv na včasnosť vybavovania námietok a na kvalitu vydávaných rozhodnutí ÚVO.

V nich sa nevyhnutne prejavila nedostatočná aplikačná prax nových zamestnancov odboru bez možnosti ich zaškolenia. "Má to závažné dôsledky pre samotné verejné obstarávanie a následne môžu negatívne ovplyvniť čerpanie finančných prostriedkov z fondov Európskej únie," vyplýva z analýzy.

Nedostatočný počet zamestnancov, ich neprimerané finančné ohodnotenie a vysoká fluktuácia na úrovni 70 perc. podľa ÚVO vlani spôsobili historicky najvyšší počet podaní správnych žalôb proti jeho rozhodnutiam. Možné riziko úspešnosti žalôb sa pritom zvýšilo. Úrad v roku 2010 evidoval ešte 28 žalôb, v roku 2011 už 57 a vlani až 70.

Agendou súdnych konaní sa na odbore legislatívno-právnom zaoberali traja zamestnanci. Okamžité zvýšenie pracovníkov tohto odboru súvisí aj s tým, že SR bude v tomto roku povinná začať s preberaním troch pripravovaných nových európskych smerníc upravujúcich verejné obstarávanie.
 

Agendy pribúda aj ďalším odborom

Počet podnetov na vykonanie kontroly verejného obstarávania vlani dosiahol 754. Oproti roku 2011 je to viac o 94, resp. o vyše 14 perc. ÚVO v roku 2009 evidoval 227 podnetov na kontrolu a odvtedy sa ich počet zvýšil o 527, teda 3,3-násobne. Odbor kontroly na úrade mal vlani 23 zamestnancov, o dvoch menej ako rok predtým a o piatich viac ako v rokoch 2009 a 2010. Na jedného tak vlani pripadlo takmer 33 podnetov. Z odboru kontroly odišlo minulý rok sedem osôb a počet jeho pracovníkov by sa mal zvýšiť o desať.

"Odboru kontroly v každom roku narastá agenda kontrol pred uzavretím zmluvy aj po ňom, pričom stúpajúcu tendenciu majú práve kontroly postupov zadávania zákaziek, ktoré sú financované z fondov EÚ a z Kohézneho fondu," uvádza ďalej analýza.

Odbor metodiky ÚVO vlani vydal písomne 585 usmernení pre účastníkov verejného obstarávania. Oproti roku 2011 to bolo viac o 40, resp. o vyše 7 perc. a v porovnaní s rokom 2010 sa počet písomných usmernení zvýšil o 218 alebo o viac ako 59 perc.

Počet metodických usmernení cez telefonické a osobné konzultácie vlani dosiahol 2 850 a medziročne stúpol o 380, resp. o vyše 15 perc. Oproti roku 2010 ich bolo viac o 900, čiže o 46 perc. Metodické usmernenia vydávalo šesť zamestnancov odboru a ich počet by sa mal zvýšiť o ďalších päť.

Na odbore elektronického verejného obstarávania, informačných technológií, vestníka a zoznamov by malo pribudnúť 15 pracovníkov.