Na čo nezabudnúť, ak váš príbytok či dom ohrozujú povodne
Časť Slovenska opäť zasiahli povodne, jedny z najťažších za posledné roky. Preto je lepšie byť vždy pripravený na každú alternatívu. Ako riešiť poistnú udalosť? A dá sa vôbec na povodne pripraviť?
„V posledných rokoch má počet poistených domov a bytov na Slovensku rastúci trend. Už pri dohodnutí poistenia musí klient myslieť na správny výber poistných rizík a zvoliť adekvátny rozsah poistenia. Ak nastane poistná udalosť, je klient povinný nahlásiť ju poisťovni bezodkladne hneď po jej vzniku. Samozrejme, ak to okolnosti dovoľujú. V prípadoch, keď je vznik poistnej udalosti dostatočne preukázaný a ide o poistené riziko, môže poisťovateľ pristúpiť k vyplateniu zálohy na poistné plnenie. To môže klient využiť na odstránenie následkov škody,“ vysvetľuje Ján Kusý, riaditeľ pre obchod neživotného poistenia v poisťovni AXA pre Českú republiku a Slovensko.
„Poisťovateľ je povinný ukončiť vyšetrenie poistnej udalosti (jej rozsah, následky a pod.) čo najskôr. Ak toto skúmanie trvá viac ako mesiac, musí klientovi (poistenému) poskytnúť primeraný preddavok z predpokladaného poistného plnenia. Samotné poistné plnenie je splatné do 15 dní od skončenia vyšetrenia poistnej udalosti, t.j. od zistenia rozsahu a výšky škody a povinnosti poisťovateľa poskytnúť poistné plnenie,“ dodáva J. Kusý.
Ako správne postupovať pri nahlásení poistnej udalosti
Bezodkladne nahláste poistnú udalosť: Napríklad v poisťovni AXA kontaktujte ju osobne alebo telefonicky (+421 2 2929 2929, voľba číslo 5, likvidácia poistných udalostí) a oznámte: číslo poistnej zmluvy, poistný produkt, z ktorého škodu uplatňujete (Stavba, Domácnosť), telefonický kontakt na vás a ďalšie informácie (kedy škoda nastala, čo bolo poškodené, kto poškodenie zistil, zachraňovacie náklady a pod.).
• Obratom vás bude kontaktovať mobilný technik.
• Písomne vám doručia žiadosť na doloženie potrebných dokladov na likvidáciu.
• Robte si počiatočnú aj priebežnú fotodokumentáciu.
• Vytvorte si zoznam poškodených vecí a zhromaždite potrebné doklady a dokumenty k nim (záručné listy, faktúry a pod.). Pokiaľ to bude možné, poškodené veci nelikvidujte.
• Využite Asistenčnú službu na pomoc pri odstraňovaní škôd vzniknutých povodňou. AXA vám ju poskytuje zadarmo – AXA linka +421 2 2929 2929.
Užitočné rady
► PRED povodňami
• Poistenie uzatvorte v dostatočnom predstihu. Ak poistná udalosť nastane do 10. dňa (vrátane) od dátumu uzatvorenia poistnej zmluvy, nárok na poistné plnenie nevznikne.
• Zabezpečte si nevyhnutné potraviny a pitnú vodu na 2-3 dni.
• Auto a všetky nevyhnutné veci odvezte, ak sa dá, do vyššej časti obce.
• Ak je to možné, hodnotné veci premiestnite do vyšších poschodí.
• Vypnite plyn a elektrinu.
• Pieskom zataraste všetky dvere, okná v pivnici alebo na prízemí.
• Ak žijete v záplavovej oblasti, majte poruke nafukovací čln, plávacie koleso, príp. vesty pre vás a rodinu.
• Pripravte sa na evakuáciu.
► POČAS povodní
• Nezdržiavajte sa v priestoroch, ktoré sú ohrozené.
• Telefonujte iba v najnevyhnutnejších prípadoch.
• Vyvarujte sa brodenia cez prúd vody. Jeho sila je nevyspytateľná a pevnosť terénu nedokážete odhadnúť.
• Vyhýbajte sa mostom, pretože môžu mať narušenú statiku.
► PO povodniach
• Zdokumentujte všetky poistné udalosti.
• Neodstraňujte škody, kým ich nezdokumentuje aj poisťovňa. Pokúste sa minimalizovať vznik ďalších škôd.
• Umožnite poistnému technikovi vstup do bytu či domu, aby mohol zaznamenať všetky škody.
• Zabezpečte si posudok statika, ktorý zhodnotí obývateľnosť domu.
• Hygienik musí posúdiť nezávadnosť pitnej vody a okolia.
• Zbavte sa všetkých kontaminovaných vecí.
• Pravidelne vetrajte, aby ste zabránili vzniku plesní.
Dôležité upozornenie: vždy sa riaďte pokynmi krízových tímov v ohrozených oblastiach.
Foto: svs.cz