Slováci sú ochotní dať na vianočné darčeky menej peňazí ako Česi
Slováci za vianočné darčeky tento rok dajú zväčša 150-300 eur. Toľko minie zhruba tretina ľudí. Česi budú mať Vianoce štedrejšie, keďže najviac z nich dá na darčeky 200 až 400 eur.
Ako ďalej vyplýva z reprezentatívneho prieskumu pre spoločnosť Home Credit, väčšina Slovákov kupuje veci pre blízkych pod stromček v e-shopoch, štvrtina, naopak, skôr preferuje kamenné predajne. Mnohí "idú po cene", najviac ľudí zháňa časť darčekov v zľave a druhú časť za bežnú cenu, no je tu 15 percent takých, čo vyslovene všetko kupujú len vo výpredajoch. Top 5 tohtoročných vianočných darčekov Slovákov má takéto poradie: oblečenie, kozmetika, hračky, knihy a elektronika.
Koľko minú Slováci na darčeky?
Celková suma, ktorú dá najviac Slovákov (36 perc.) za všetky vianočné darčeky, sa pohybuje v intervale od 150 do 300 eur. O niečo menej – 100 až 150 eur, minie 13 perc. a s výdavkami do limitu 100 eur sa chce vojsť takisto 13 perc. oslovených. Na druhej strane, je tu pätina ľudí (21 perc.), ktorí si dovolia dať za darčeky 300-500 eur a 7 perc. sa dostane s týmito výdavkami na úroveň od 500 do 1 000 eur.
"Ako nám ukázali čísla z prieskumu, maximálny limit na darčeky do 100 eur majú najčastejšie mladí ľudia vo veku 18 až 26 rokov, je ich 25 perc. Naopak, s výdavkami nad 300 eur rátajú najčastejšie domácnosti s mesačným príjmom 2-tisíc eur, tých je 44 perc.," hovorí Jaroslav Ondrušek, analytik trhu zo spoločnosti Home Credit.
Prieskum pre Home Credit robila agentúra Ipsos na Slovensku aj v ČR. Vyzerá to tak, že susedia Česi budú mať Vianoce o čosi štedrejšie. Najviac z nich (32 perc.) dá na darčeky v prepočte zhruba 200-400 eur. Je to o dosť viac ako najčastejšia suma v prípade Slovákov (150 až 300 eur). Na porovnanie, v Českej republike majú priemernú mesačnú mzdu v hospodárstve niečo vyše 1 830 eur, na Slovensku je to 1 520 eur.
Životná úroveň núti viacerých Slovákov, aby aj vianočné darčeky kupovali v zľavách; pre mnohých to zasa, naopak, nie je podstatné. Najviac je takých (54 perc.), ktorí zháňajú časť darčekov v zľave a druhú časť za bežnú cenu. Pätina ich kupuje vo výpredaji len vtedy, ak naň náhodou narazia, a 9 perc. respondentov zľavy nijako neovplyvňujú. Je tu však aj 15 perc. ľudí, ktorí vyberajú všetky darčeky iba za akciové ceny.
"O zámere kupovať darčeky len v zľavách vravia častejšie ľudia s čistým osobným príjmom do 600 eur (23 perc.), vo veku 18-26 rokov (22 perc.), z východného Slovenska (20 perc.) a so základným vzdelaním (35 perc.)," pokračuje J. Ondrušek.
Top 3: oblečenie, kozmetika, hračky
Keď sa pozrieme, čo si nájdu ľudia na Slovensku najčastejšie pod vianočným stromčekom, v prípade polovice populácie to bude oblečenie. Tesne za ním je kozmetika (49 perc.), nasledujú hračky (40 perc.), knihy (39 perc.), elektronika (24 perc.), hotovosť (23 perc.), poukážky (18 perc.), darčekové balíčky (17 perc.), športové vybavenie (16 perc.), zážitky (12 perc.), šperky a hodinky (10 perc.), jedlo (7 perc.) a dovolenka (5 perc.). Jeden Slovák zo sto sa môže tešiť na živý darček v podobe domáceho zvieratka.
Z roka na rok pribúda ľudí, ktorí kupujú darčeky z domu prostredníctvom e-shopov. Najviac je takých (46 perc.) , ktorí väčšinu kúpia práve v internetovom obchode a zvyšok v kamenných predajniach.
Na druhej strane, iba v klasických obchodoch darčeky zháňa 9 perc. a len v e-shopoch štyria Slováci zo sto respondentov. Treba však pripomenúť, že každoročne rastie aj množstvo pokusov o čoraz sofistikovanejšie podvody.
"Zákazníkom radíme, aby kupovali iba v overených e-shopoch, čítali si recenzie na internete alebo dali na odporúčania známych. Najbezpečnejšie sú platby pri európskych e-shopoch, pretože tieto úhrady sú zabezpečené silným dvojfaktorovým overením klienta. Takúto ochranu však nemusia mať e-shopy mimo Európy. Najbezpečnejšou formou platieb sú kreditné a debetné karty. Určite je však vhodné neukladať si údaje o platobnej karte v internetovom obchode pre ďalšie nákupy," radí ombudsman klientov Home Creditu Miroslav Zborovský.
Počas Štedrého večera pri rozbaľovaní darčekov sa bežne stáva, že kupujúci jednoducho neuhádnu vkus či veľkosť obdarovaných. V takom prípade prichádza na rad riešenie citlivej situácie – čo s tým urobiť? Ako ukázal prieskum, najviac je takých, čo si darček nechajú a nič nepovedia (40 perc.). Pre pätinu respondentov "žiadny darček nie je nevhodný" a 16 perc. si ho neskôr vymení za iný. Sú tu však aj 4 perc. ľudí, ktorým "sa to nemôže stať, lebo si darček vyberajú sami".
Foto: Shutterstock
Infografika: Home Credit Slovakia