Developeri budú musieť k bytom stavať viac parkovacích miest

14.10.2011, ABC-bývanie.sk | Budovy

K novým bytom budú musieť investori stavať viac parkovacích miest. Od novembra 2011 by mali nové obytné súbory mať zhruba o 30 percent viac miest na parkovanie ako dosiaľ, podľa počtu izieb v bytoch.

Podľa upravenej dopravnej normy, ktorá začne platiť od začiatku novembra t.r., sa pri 1-izbovom byte zvýši požiadavka na jedno stojisko, pri 2-izbovom na 1,5 stojiska a pri 3- a viacizbovom byte na dve stojiská.

Ako hovorí Tibor Schlosser, hlavný dopravný inžinier mesta Bratislava, úrady už nebudú v hlavnom meste SR tolerovať ani nadstavbové byty, ktoré neprinesú aj vlastné parkovanie.

"Nadstavby sa môžu realizovať iba vtedy, ak investor na vlastnom pozemku preukáže miesta na parkovanie. Inak sa v žiadnom prípade nadstavba nepovolí," zdôrazňuje T. Schlosser, ktorý je zároveň spracovateľom normy.

Pri úprave, ktorú Slovenský ústav technickej normalizácie vydá k 1. novembru 2011, ide o zmenu normy STN 73 6110 Projektovanie miestnych komunikácií. Tá upravuje výpočet parkovacích stojísk, ako aj odstavných a parkovacích plôch, a dopĺňa požiadavky na dopravný prieskum.

Nová metodika a norma, ktorá upravuje statickú a dynamickú dopravu, majú priniesť pravidlá, ktoré zvýšia kvalitu života obyvateľov slovenských miest. Zástupcovia developerských firiem však oponujú, že povinnosť postaviť viac garáží priamo neodbremení ulice od zaparkovaných áut.

Nezisková organizácia Inštitút urbánneho rozvoja (IUR), ktorá združuje architektov, projektantov, stavebné podniky, developerov, správcov nehnuteľností či predstaviteľov finančných inštitúcií, tvrdí, že požiadavky normy v niektorých prípadoch nezohľadňujú reálnu situácia na trhu. "Predpoklady narážajú okrem iného na záujem zo strany kupujúcich," argumentuje inštitút.

Na základe analýz aktuálnych projektov IUR uvádza, že napríklad pri 2-izbovom byte majú o parkovacie státie záujem dvaja kupujúci z troch. Pri 1-izbových bytoch je to len jeden kupujúci z desiatich.

Pri bratislavskom rezidenčnom projekte so 100 bytmi sa tak zo 160 parkovacích miest predá necelá polovica. Mimo hlavného mesta je podľa inštitútu predajnosť parkovacích státí ešte výrazne horšia. "V praxi to bude znamenať, že investori budú nútení predávať byty spolu s príslušným počtom parkovacích státí, lebo v opačnom prípade zostanú ležať nepredané," myslí si IUR.

Nechcené parkovacie miesta tak budú musieť zaplatiť kupujúci bytov v novostavbe, poznamenáva inštitút a dodáva, že každý záujemca o byt si bude musieť kúpiť aj parkovacie státie bez ohľadu na to, či vlastní auto. "Môže dôjsť aj k situácii, že rodina, čo si zadováži 3-izbový byt, bude si musieť dokúpiť v novostavbe až dve parkovacie miesta," uvádza IUR.

Podobné články