Optimálne zariadenie kancelárie vedie k lepším pracovným výkonom
Knihy, články a dokonca aj aplikácie zamerané na zvýšenie produktivity nám dokážu pomôcť zlepšiť pracovný život. O takom dôležitom aspekte ako podmienky na pracovisku sa, žiaľ, píše menej. Ak chcete zvýšiť svoj výkon, pouvažujte, ako si pracovisko optimálne zorganizovať.
Firma v našom susedstve si dala spracovať odborný prieskum, ktorý jej ukázal, že až 40 percent pracovného času v nej tvoria neproduktívne činnosti. Šéfov spoločnosti to zaskočilo. Žiadny podnikateľ si to predsa dovoliť nemôže, ba práve naopak, efektívnosť zamestnancov by mala rásť. Ak je to aj váš problém, možno vám pomôže zopár informácií o tom, ako sa správne zariadenie kancelárie môže premietnuť do vyšších pracovných výkonov.
Farby okolo vás
Ak ste usúdili, že je čas na zmenu, osobitnú pozornosť venujte farbe stien v kancelárii. Je to dôležitý faktor, ktorý môže pozitívne alebo negatívne ovplyvniť vašu produktivitu. Existujú tisíce článkov, ktoré z hľadiska psychológie skúmajú rozličné farby a ich vplyv na človeka a ľudské konanie.
Akékoľvek tmavé odtiene nie sú pre pracovný priestor správnou voľbou. Čierne a tmavé steny budú s najväčšou pravdepodobnosťou na vás tlačiť a vaše pracovné miesto bude vizuálne pôsobiť o to väčšmi stiesnene.
Veľmi jasné farby vás, naopak, od práce odpútajú. Pomôcť môžu teplé odtiene a ak čelíte kreatívnym úlohám, platí to dvojnásobne. Ak ste začali pri podnikaní využívať virtuálnu kanceláriu v Bratislave, nemyslite si, že vás sa to netýka. Aj domáce pracovisko by malo byť zariadené s dôrazom na tento detail.
Pohodlné miesto, bezpečná práca
Výber pracovnej plochy je osobným rozhodnutím, keďže do značnej miery závisí od toho, čo na nej plánujete robiť. Ak budete po väčšinu času pracovať na počítači, nie je nutné mať toľko miesta, ako potrebujú tí, čo musia popritom robiť svoju prácu aj na kvalitných laboratórnych váhach.
Ak si teda vyberáte vhodný stôl, myslite na to, že jeho pracovná plocha by mala byť dostatočne veľká na všetky konkrétne činnosti, aké vás čakajú. Nezabudnite ani na miesto pre uloženie ďalších iných vecí – kníh, záznamov a možno aj šanónov.
Veľký význam má aj typ pracovnej a dobrej konferenčnej stoličky pri rokovaní s kolegami či partnermi. Ak pracujete pri počítači, mali by ste sedieť pohodlne, pokiaľ možno vzpriamene a tak, aby ste oči mali v jednej línii s monitorom. Oporu potrebujú ruky aj chrbát, no dlhodobé sedenie nie je ideálne. Pravidelne si preto robte prestávky.
Správne zariadenie pracoviska je aj o bezpečnosti. Pri nástupe do práce by ste mali prejsť školením o dodržiavaní ochrany pred požiarmi a vyvarovať sa potom činnostiam, ktoré by vás mohli ohroziť. Veľa smutných prípadov zo života nám pripomína, že protipožiarnu ochranu v žiadnom prípade nesmieme podceňovať.
Správne uloženie vecí
Keď si vyberiete stôl a budete pri práci zároveň aj obozretní, nezabudnite ani na regály a zásuvky. Správne ukladanie vecí vám ušetrí pri vykonávaní pracovných úloh veľa času, keď sa budete snažiť nájsť niečo, čo aktuálne a akútne potrebujete. Všetko, čo často používate, by preto malo byť na ľahko prístupnom mieste a poruke. Každá vec by tiež mala mať svoje vlastné a pokiaľ možno trvalé miesto. Potom budete vždy vedieť, čo kde leží.
Vhodné osvetlenie
Pravdepodobne to najdôležitejšej na záver. Najlepšie osvetlenie je to prirodzené. Pokúste sa preto umiestniť svoj stôl tak, aby naň dopadalo maximálne množstvo denného svetla. Ak túto možnosť nemáte, skúste sa pohrať trebárs so zrkadlami. Môžu vám dodať ďalšie svetlo a zároveň priestor aj zväčšiť. Ak to inak nejde, použite umelé prvky osvetlenia. Kúpte si lampu, ktorá vaše pracovisko dobre osvetlí.
Nuž a napokon si do kancelárie prineste aj zopár izbových rastlín. Zásobia vás dávkou kyslíka, nehovoriac o terapeutických účinkoch, aké má už len ich prítomnosť. Ak sa pokúsite dodržať naše rady, lepšia produktivita môže potom byť zaručená. Pravda, za predpokladu, že nepotrebujete ešte vymeniť aj kolegu.
Foto: Dano Veselský