Otvorili rýchlostnú cestu R4 Košice - Milhosť, stavala ju Skanska SK
Približne 14-kilometrový úsek rýchlostnej cesty R4 Košice - Milhosť k hranici s Maďarskom odovzdali dnes do používania. Štvorprúdovú komunikáciu za 77,6 milióna eur postavila za tri roky Skanska SK.
Zmluvu s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) firma uzavrela 5. augusta 2010, s prácami začala koncom augusta toho istého roku. Výstavba bola hradená z eurofondov a zo štátneho rozpočtu.
"Profesionalita a dobrá cena sú dostatočnými predpokladmi na spokojnosť všetkých strán, či už ide o investora, zhotoviteľa, ale i samotných motoristov, ktorí budú cestu využívať," hovorí generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK, a.s., Magdaléna Dobišová. Podľa projektového manažéra Skansky Ivana Gajdoša práce uskutočnili podľa plánovaného časového harmonogramu, jediné zdržanie spôsobil rozsiahly archeologický výskum v mieste plánovanej trasy cesty. Komunikácia mala byť pôvodne ukončená na prelome minulého a tohto roku.
"Vlastnými kapacitami sme realizovali 80 percent prác a pri zvyšnom objeme sme veľmi dobre spolupracovali s firmami a pracovníkmi z tohto regiónu," spresňuje I. Gajdoš. Cenné je podľa neho aj to, že počas výstavby sa nevyskytol žiadny závažný pracovný úraz.
Dva kilometre protihlukových stien
Na otázku, ako vidí realizáciu cesty R4 v smere Prešov - poľská hranica, generálny riaditeľ NDS Milan Gajdoš poznamenáva, že je to predmetom rokovania s Európskou úniou. Pripravujú sa štúdie realizovateľnosti, ktoré ukážu, či úseky týmto smerom sa budú môcť dať financovať z peňazí EÚ v novom období čerpania eurofondov (v rokoch 2014-2020).
Na úseku R4 pri Košiciach je 14 mostov a protihlukové steny majú dĺžku takmer dva kilometre. Rýchlostná komunikácia je súčasťou medzinárodného cestného koridoru od poľského Rzeszówa cez Prešov a Košice, Miškolc a Debrecín v Maďarsku po Oradeu v Rumunsku. Na Slovensku bude R4 viesť od hranice s Poľskom cez Svidník do Prešova, odtiaľ ku Košiciam je v prevádzke úsek diaľnice D1.
Trasy na výber
Po dokončení R4 pri Košiciach môžu motoristi zvažovať, akú trasu si zvolia pri ceste z východu Slovenska do Bratislavy, v závislosti od dĺžky, rýchlosti či nákladov na palivo a diaľničné nálepky. Jednou z možností je jazda cez severné Maďarsko. Od štátnej hranice po Miskolc na maďarskej strane však stále chýba diaľnica v dĺžke okolo 60 kilometrov, ale ďalej sa dá ísť už súvisle po diaľnici v smere na Budapešť, Győr až do Bratislavy.
Vzdialenosť od spoločnej hranice po Miskolc bez diaľnice je pritom približne rovnaká, ako ešte chýba na zatiaľ nerozostavaných úsekoch D1 medzi Žilinou a Ružomberkom, resp. pri Prešove. Ide o päť úsekov v dĺžke 62 kilometrov, vo výstavbe sú ďalšie štyri úseky v dĺžke 46 kilometrov. Na D1 medzi Žilinou a Prešovom je tak potrebné dokončiť celkovo ešte 108 kilometrov.
V pláne je aj dostavať cestu R2
Podľa ministerstva dopravy by mali byť dokončené najskôr do roku 2019, ale pravdepodobne neskôr. Až potom bude medzi Bratislavou a Košicami plynulé prepojenie po D1 cez Žilinu. Pokiaľ diaľnica v Maďarsku vedie po rovine, úseky D1 v SR sa stavajú v zložitom teréne s mostmi a tunelmi.
Trasa z Košíc do Bratislavy cez Maďarsko je zhruba o 100 kilometrov dlhšia ako z Košíc cez Rožňavu, Lučenec, Zvolen a Nitru do Bratislavy. Po Zvolen sa dá ísť po cestách prvej triedy, odtiaľ po Trnavu po R1 a ďalej do hlavného mesta SR po D1. Chýbajúcich 15 úsekov R2 medzi Košicami a Zvolenom v dĺžke 200 kilometrov by malo byť podľa dlhodobých plánov NDS postavených postupne v rokoch 2015 až 2022. O dva roky by mali byť odovzdané úseky Zvolen, východ - Pstruša a Pstruša - Kriváň.
Foto: Skanska SK