BASF pri výstavbe najdlhšieho železničného tunela na svete
Po 17 rokoch výstavby 1. júna 2016 vo Švajčiarsku oficiálne otvorili Gotthardský pätný tunel. Výstavbu najdlhšieho železničného tunela na svete pomohli realizovať aj stavebné chemické produkty od spoločnosti BASF.
"Sme hrdí, že sme našimi inovatívnymi riešeniami a know-how prispeli a pomohli našim zákazníkom zvládnuť výzvu v podobe tejto monumentálnej stavby," hovorí Ralf Spettmann, prezident divízie Stavebná chémia koncernu BASF. Na Gotthardský pätný tunel s dĺžkou 57 kilometrov boli použité približne 4 milióny ton betónu – zhruba 40-násobne viac ako na vežu Burdž Chalífa, najvyššiu budovu sveta. Spoločnosť BASF na výstavbu tunela dodala prísady do betónu, vstrekovaný cement proti vnikaniu vody a protipožiarnu maltu.
Dlhé vzdialenosti a vysoké teploty v tuneli
V 20-kilometrovom úseku medzi Erstfeldom a Sedrunom sú dva súbežné tunely, ktoré približne každých 300 metrov prepája štôlňa postavená za pomoci betónu s prísadami od BASF. "V podzemných stavbách sú na betón protichodné nároky. Pri transporte zopár kilometrov hlboko do vnútra hory musí zostať použiteľný niekoľko hodín a nesmie zatuhnúť. Ale zároveň, hneď ako ho nastriekate na steny tunela, musí okamžite stvrdnúť. Toto bola pre nás jedna z najväčších úloh," vysvetľuje René Bolliger, vedúci oddelenia podzemných stavieb v spoločnosti BASF pre Nemecko, Rakúsko a Švajčiarsko.
Vďaka správnej kombinácii prísad do betónu od BASF všetko dopadlo na výbornú. Kým superplastifikátory MasterGlenium zaručili, aby bol betón tekutý a funkčný, urýchľovače striekaného betónu, naopak, podporili zatuhnutie a stvrdnutie betónu počas niekoľkých sekúnd po nastriekaní na steny tunela.
Okrem toho, firma vyvinula špeciálne pre výstavbu Gotthardského pätného tunela aj prísadu, ktorá výrazne spomaľuje hydratáciu cementu. V kombinácii so superplastifikátormi od BASF sa tak dosiahlo optimálne využitie betónu i napriek tomu, že bol v útrobách hory vystavený vysokým teplotám a dopravovaný z veľkých vzdialeností. Systém superplastifikátorov a inhibítora bol použitý aj na počiatočné zabezpečovacie opatrenia po výkope a pri betónovaní vnútornej schránky.
• Aplikovanie protipožiarnej malty od BASF v Gotthardskom železničnom tuneli. Tento špeciálny materiál chráni tunel pred prehriatím až do 1 400 °C.
Betónové riešenia pre hlboké šachty
Dve vertikálne šachty zostupujú viac ako 800 metrov od horskej dediny Sedrun do jednej z dvoch multifunkčných staníc tunela. Stanica slúži na núdzové zastavenia a tiež ako miesto pre vetracie zariadenia a inú technickú infraštruktúru. I v tomto úseku je možné nájsť riešenia od BASF. Rovnako ako v tuneli aj tu najprv použili striekaný betón a potom bol nanesený stenou z liateho betónu.
"Preprava betónu cez šachty pomocou vertikálneho dažďového zvodu bola veľmi náročná. Museli sme mať istotu, že počas klesania betónu sa jeho zložky od seba neoddelia," poznamenáva R. Bolliger. Vďaka výberu správneho superplastifikátora betónu a nájdením optimálneho dávkovania pre aplikačné podmienky sa odborníci spoločnosti BASF postarali o ľahkú spracovateľnosť betónu i po niekoľkostometrovom voľnom páde. Aby sa zabránilo vnikaniu vody, do skalných puklín a dutín bol vstrieknutý mikrocement.
Protipožiarna ochrana s BASF
Požiare v tuneloch znamenajú obrovské nebezpečenstvo, a tak sú požiadavky na požiarnu bezpečnosť veľmi prísne. Ak sa totiž betón zahreje na teplotu vyššiu ako 1 000 °C, stráca svoju nosnosť a tunel sa zrúti. Preto bola stena Gotthardského pätného tunela blízko južného portálu potiahnutá špeciálnou protipožiarnou maltou od BASF.
"S takto upravenou maltou vydržia steny tunela teploty až do 1 400 °C, a to najmenej počas 90 minút, čo je pre hasičské zásahy veľmi drahocenný čas," uvádza Frank Clement, odborník BASF na riešenia protipožiarnej ochrany v podzemnom staviteľstve.
Švajčiarsky megaprojekt
Gotthardský pätný tunel je najdlhší železničný tunel na svete a jeho výstavba stála okolo 9 miliárd eur. Táto trasa cez Alpy skráti čas cesty medzi Zürichom a Milánom zhruba o hodinu. Sklon tunela bol značne znížený; najvyšší bod (550 m n.m.) leží len o 90 metrov vyššie než severný portál v Erstfelde.
V porovnaní so starou Gotthardskou železnicou, ktorá musela medzi Erstfeldom a vrcholom prvého Gotthardského tunela (otvoreného v roku 1882) prekonať výškový rozdiel okolo 700 metrov, môžu teraz nákladné vlaky tunelom voziť dvojnásobnú hmotnosť a rýchliky prejdú až dvakrát rýchlejšie.
• Nový Gotthardský železničný tunel je dvojrúrový. Keby vlaky jazdili proti sebe v jednej rúre, hrozilo by, že pri prudkom vzájomnom náraze vzduchu by sa mohli vykoľajiť.
O divízii Stavebná chémia BASF
Divízia Stavebná chémia spoločnosti BASF ponúka pokročilé chemické riešenia pre novú výstavbu, údržbu, opravu a rekonštrukciu stavieb. Jej výrobné portfólio zahŕňa prísady do betónu aj cementu, chemické roztoky pre podzemné stavby, hydroizolačné systémy, tmely, betónové opravné a ochranné sústavy, plniace a škárovacie hmoty, plniace podlahové systémy, upevňovacie sústavy na dlaždice, expanzné kontrolné systémy a riešenia na ochranu dreva.
Takmer 5 500 pracovníkov divízie tvorí globálnu komunitu stavebných odborníkov, ktorí spolupracujú so zákazníkmi od prvotného konceptu až po dokončenie projektu. Divízia prevádzkuje výrobné závody a predajné centrá vo vyše 50 krajinách sveta a v roku 2015 dosiahla tržby približne 2,3 mld. eur.
Foto: BASF, SBB