Zaviesť a využívať digitálne nástroje sa stavebnej firme vyplatí

29.07.2021, Ivan Zich | Materiály, technológie, konštrukcie

Zavádzanie moderných technológií do odvetví, ktoré sú charakteristické okrem iného veľmi konzervatívnym prístupom, nie je nikdy bezproblémové. Týka sa to aj stavebníctva.

V slovenských podmienkach sa stavebníctvo vyznačuje osobitne opatrným prístupom k novinkám. Riešenia nebývajú jednoduché, no obavy často realitu zveličujú. S čím sa vlastne slovenské stavebné spoločnosti môžu pri zavádzaní digitálneho sveta stretnúť?

64b-shutterstock_1192552258-1-X.jpg


Súčinnosť pracovníkov a dodávateľov

S prvým dôvodom sa stavebné firmy stretávajú pri väčšine noviniek, dokonca aj administratívnych. Ľudia sú dlhodobo zvyknutí používať určité formy práce a každá zmena ich vytrháva z bezpečnej rutiny. V prostredí, v ktorom vládne tradičná nedôvera k novinkám, je to ešte náročnejšie.

Hoci dodávatelia už používajú digitálne nástroje, ako je všadeprítomný kancelársky balík s oknami dokorán, posun na ďalší stupeň je už pre nich zdĺhavý a náročný. Svoje skúsenosti s tým má Ivan Petráš, odborník na digitalizáciu v spoločnosti PlanRadar, ktorá vyvinula známy nástroj na riadenie stavieb a správu budov s rovnakým menom.

"Často sa stáva, že hoci sa dodávateľ naučí novú aplikáciu používať, pri prvom probléme ju znovu vymaže a vráti sa k pôvodným nástrojom. Základom je ponúknuť dodávateľovi školenie a konzultačný servis, ak ho bude potrebovať. Musí vedieť, že akýkoľvek problém dokáže vyriešiť s čo najmenším počtom krokov, ideálne jedným telefonátom. Ak nástroj navyše používajú ľudia na celej stavbe, vytvára to aj spoločenský tlak, ktorý mu impulzívne vypnutie aplikácie neumožní," radí I. Petráš.


Neúprosný časový tlak

Naplánovať a realizovať stavebný projekt je časovo mimoriadne náročná disciplína. Môže sa preto veľmi ľahko stať, že na zavedenie digitálnych nástrojov stavbár jednoducho nebude mať čas, prípadne o to investor ani nebude mať záujem – nehovoriac o tom, že sám nemusí mať dôveru v nové technológie. Je preto do veľkej miery záležitosť stavebnej firmy, aby si už vyskúšané nástroje dokázala presadiť.

"Stretávame sa s tým, že sám stavbár dokáže investora presvedčiť, že ak sa v rámci projektu využijú aplikácie, zvýši sa bezpečnosť aj efektívnosť a naopak, klesnú náklady, pretože digitálne nástroje umožňujú minimalizovať chyby a nehody. Vyššia efektívnosť šetrí čas, čo môže stavebná spoločnosť využiť na rozšírenie svojich skúseností s konkrétnym nástrojom a pri ďalšom projekte ho využiť aj ako konkurenčnú výhodu. Všetko je to len o ochote," vysvetľuje I. Petráš.


Kvalifikovaný personál

Jedna z najčastejších výhovoriek stavbárov, ktorá však má pravdivé jadro, je nedostatok pracovných síl v stavebníctve. Pod novými digitálnymi nástrojmi si šéfovia niektorých stavebných podnikov predstavujú podstatné rozšírenie počtu potrebných zamestnancov o programátorov a iné profesie z oblasti IT.

Majú pravdu v tom, že podobný krok ich bude čakať, ak budú chcieť vo veľkom rozsahu využívať BIM modelovanie. Toto je však až najvyššia úroveň digitalizácie stavebníctva, ktorá úzko súvisí s predchádzajúcou. Tá sa týka predovšetkým zavedenia zastrešujúcich digitálnych nástrojov, ako je vyššie spomínaný PlanRadar.

Ten dokáže využívať digitálne stavebné plány a umožňuje veľmi intuitívne riadenie stavby, ako aj správy budovy, pričom na to sťahuje dostupné dáta z už široko využívaných nástrojov. Vďaka tomu nie je potrebné rozsiahle školenie, aby ho dokázal efektívne využívať personál od montéra až po manažéra.

"Nepotrebujete na to ani hodinu, je to veľmi jednoduché. Dôležité je, aby bol nástroj intuitívny. Potom sa dá veľmi ľahko predviesť pracovníkom a dodávateľom aj so svojimi výhodami. Keď to trochu preženiem, tak napríklad PlanRadar sa dokážete naučiť používať počas prestávky na obed. Výsledkom je, že v účtovníctve uvidíte ušetrené náklady a v stavebnom denníku podstatne menej nehôd, čo je ušetrený čas aj peniaze," dopĺňa I. Petráš.

Ilustračné foto: Shutterstock

Podobné články