Na čo všetko by mal myslieť začínajúci podnikateľ, aby nepohorel

28.11.2024, Michal Račko | Správy z firiem

Na Slovensku každoročne vzniknú tisíce firiem s rozmanitým zameraním, predovšetkým tých menších. Na druhej strane je to však zároveň tak, že nemalá časť z nich aj zanikne.

Rozbehnúť podnikanie v akejkoľvek sfére so sebou prináša množstvo otázok, na aké by zakladatelia začínajúcich podnikov mali vopred myslieť. Spoločnosť Home Credit prináša praktické rady, na čo by sa mali podnikatelia "začiatočníci" zamerať a na čo si dať pozor, aby sa vyhli prípadným problémom.

22b-shutterstock_343292525-headache-1-X.jpg


Nadšenie nestačí

Vlani na Slovensku vzniklo takmer 22-tisíc firiem, zaniklo ich podstatne menej, niečo vyše 5-tis. Ako ďalej vyplýva z informácií zverejnených spoločnosťou FinStat, najviac podnikov bolo založených v oblasti maloobchodu, nasledovali služby, na treťom mieste bolo stavebníctvo.

Nadšenie a príval energie sú pre začínajúcich podnikateľov základnými atribútmi budúceho úspechu. Musí ich však doplniť aj racionálnejšia časť úvah súvisiaca s podrobnou analýzou svojich ekonomických možností. Niekoľko praktických informácií ponúka ombudsman Home Creditu Miroslav Zborovský.


Urobte si úvodný ekonomický rozbor

Zahrňte sem všetky potrebné investície, napríklad do nákupu vybavenia, techniky či materiálu. Realisticky zhodnoťte svoje úspory, ako aj možnosti financovania. Nezabudnite však na to, že prvé účty budete pravdepodobne musieť zaplatiť ešte skôr, ako vám zákazníci zaplatia prvú faktúru. Vhodné je namodelovať si rozličné varianty vývoja, akými sa vaša oblasť aj konkrétne podnikanie môže uberať.


Nachystajte si aj pesimistický scenár

Snažte sa do rozbehu podnikania začleniť aj vplyvy, nad ktorými nemáte úplnú moc, napríklad opätovné zdraženie energií. "Nikdy, naozaj nikdy nerátajte s tým, že všetko pôjde podľa optimistického variantu. V podnikaní je to málokedy tak, ako si človek praje. Majte pripravený aj pesimistickejší výhľad a varianty riešenia," radí M. Zborovský.


Zmapujte si aktivity konkurencie

Tešíte sa zo svojho nápadu, ekonomická analýza vyšla povzbudivo, už-už dávate dohromady všetko potrebné, aby ste mali podnikanie aj na papieri. Odporúča sa však ešte jeden krok – preveriť si, či už s takým dobrým nápadom neprišiel niekto pred vami, dokonca neďaleko vás.

Malý príklad: chcete si založiť kaviareň, ktorá bude vyhovovať rodičom s deťmi? Myšlienka je to skvelá. Rodičia si dajú v pokoji šálku kávy, kým ich ratolesti sa s kamarátmi vyšantia v detskom kútiku. Lenže to, čo sa v predstavách javí ako perfektný projekt, o ktorý bude určite záujem, už môže existovať o pár ulíc ďalej. A vy razom viete, že prinajmenšom časť vašej cieľovej skupiny už o konkurencii vie a rada tam chodí.

"Netvrdím, že máte svoj nápad hodiť do koša. S konkurenciou ale musíte počítať a začleniť ju do svojich plánov. Uvažujte o tom, ako osloviť zákazníkov, na ktorých druhý podnikateľ zabúda, skúste ponúknuť niečo navyše, čo prípadných klientov presvedčí, aby si vybrali práve vás," hovorí ombudsman.


Myslite na možné krízové situácie

Slováci často podnikajú pre skvelý pocit, že majú osud vo vlastných rukách. Sú pánmi svojho času a sú odmenení na základe toho, čo si dobre naplánovali a precízne vykonali. Hoci trebárs aj s pomocou určitého šťastia. V realite potom však narazia na situácie, ktoré im prinesú pravý opak.

Stačí, keď zákazník, ktorý sa sprvu zdal ako celkom spoľahlivý, za objednávku z istých dôvodov nezaplatí. Väčšina podnikateľov musí do zákazky vložiť svoje vlastné peniaze – povedzme na catering treba zabezpečiť suroviny, remeselníci zasa materiál. Ak klient nezaplatí, nielenže nemajú uhradenú prácu, ale sú pri danom projekte v mínuse. A to je pre každého drobného podnikateľa značná prekážka. Stačí, aby nastali dva podobné problémy a môže to ohroziť jeho ďalšie fungovanie.


Rátajte so záložným variantom financovania

Ešte pred tým, ako si vybavíte živnosť alebo založíte firmu, uvažujte radšej aj za druhých a na podobný krízový scenár majte pripravený záložný variant financovania. "Informujte sa napríklad o finančných produktoch pre podnikateľov, ktoré vám pomôžu podobné krízové obdobie preklenúť. A vy to po čase znovu budete mať vo vlastných rukách. Na trhu je množstvo pôžičiek pre podnikateľov, niektoré z nich sa dokonca dajú vybaviť veľmi rýchlo a plne online, ba dokonca dávajú aj možnosť flexibilného splácania podľa toho, ako sa podnikateľovi v určitom období darí," dodáva M. Zborovský.

Ako vyplýva z údajov Home Creditu, priemerní žiadatelia o pôžičku pre malých podnikateľov sú živnostníci podnikajúci päť rokov a menšie eseročky so šesťročným pôsobením na trhu. Kým samostatne zárobkovo činné osoby si berú bezúčelovú pôžičku priemerne 4 400 eur, malé spoločnosti s ručením obmedzeným si požičiavajú o niečo viac, 5 500 eur. Najviac ich je zo segmentu obchodu a služieb, nasleduje odvetvie priemyslu. Vlani smerovali prostriedky z pôžičiek pre podnikateľov najmä na ich prevádzkové náklady, jednorazové výdavky a nákup vybavenia do firmy.

Ilustračné foto: Shutterstock

Podobné články