Budúce diaľnice štát posúdi aj metódou hodnota za peniaze
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja chce pri výstavbe budúcich diaľničných úsekov využiť aj metódu hodnota za peniaze. Prípadné ušetrené peniaze by tak mohlo použiť na výstavbu inej infraštruktúry.
Minister dopravy Roman Brecely považuje za možné posudzovanie výdavkov na základe spomínaného princípu napríklad pri výstavbe plánovaných úsekov severnej časti diaľnice D4 s tunelom pod Malými Karpatmi, D1 Turany - Hubová, rýchlostnej cesty R2 či prepojenia Banskej Bystrice na R1 s Ružomberkom na D1.
"To sú všetko projekty, kde si viem predstaviť spoluprácu na tomto projekte. Vítam, že sme zapojení do tohto projektu práve v tejto prvej vlne. Je to len začiatok a budeme sa snažiť o to, aby sme našli optimálny model na efektívne vynakladanie prostriedkov z verejných financií," povedal R. Brecely koncom júla na ministerstve financií. Súčasťou spoločnej prezentácie využitia metódy hodnota za peniaze, resp. revízie verejných výdavkov, boli zámery štátu v informačných technológiách, zdravotníctve a doprave.
• Na ilustračnej snímke je časť obchvatu Banskej Bystrice na rýchlostnej ceste R1
R. Brecely pripomenul, že aj výhodnosť projektu výstavby a prevádzky D4 a R7 v Bratislave a okolí bol posudzovaný podľa špeciálneho systému. "Sledovali sme, či je projekt vhodný pre Slovensko, či je to najlepší variant a či je dobre vysúťažený," uviedol minister. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) posudzuje niektoré projekty tiež podľa princípu hodnota za peniaze. "Jeden z príkladov je metodika výpočtu predpokladanej hodnoty zákazky," dodal R. Brecely s tým, že je potrebné zmeniť ju. Za ušetrené peniaze bude podľa neho možné postaviť viac kilometrov diaľnic.
NDS nedávno zrušila súťaž na stavebnotechnický dozor pre plánovanú stavbu D1 Budimír - Bidovce pri Košiciach. Rozhodla sa tak po vyhodnotení súťaže podľa novej odbornej analýzy hodnota za peniaze. Predpokladaná hodnota zákazky 5,23 milióna eur (bez DPH) bola stanovená chybne. Bola totiž dopredu určená na najvyššej povolenej možnej cenovej hranici. Keby predpokladaná hodnota bola určená správne, znížila by sa približne o 40 percent. Na základe prepočtov analytického odboru NDS by predpokladaná hodnota zákazky mala dosahovať 2,96 mil. eur. Združenie SD - Budimír ponúklo najnižšiu cenu 4,61 mil. eur.
Diaľničná spoločnosť neskôr zrušila ďalšie dve súťaže na vypracovanie dokumentácie na stavebné povolenie pre rýchlostné cesty R2 Košice, Šaca - Košické Oľšany a R2 križovatka D1 - Trenčianska Turná. Urobili tak po vyhodnotení analytickým odborom, ktorý už posudzuje zmluvy na základe princípu hodnota za peniaze. "Prioritne sa sústredíme na to, aby NDS nakladala s peniazmi hospodárne, efektívne a transparentne," povedal zastupujúci generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt. Ušetrené peniaze NDS použije na aktuálne projekty, pri ktorých je predpoklad urýchliť dostavbu úsekov.
"Dôvodom zrušenia verejných obstarávaní boli cenové ponuky uchádzačov, ktoré výrazne prevyšovali predpokladanú hodnotu zákaziek, keď boli vyššie minimálne o tretinu. Hoci predpokladaná hodnota zákaziek oboch súťaží dosahovala 7,8 mil. eur, najnižšie cenové ponuky uchádzačov presahovali 10 mil. eur," uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Ilustračné foto: Národná diaľničná spoločnosť