Na železniciach chce štát za desať rokov investovať 5 mld. eur

04.12.2021, ABC-bývanie.sk | Správy zo stavebníctva

Strategický dokument informujúci, kde chce štát investovať na železniciach počas najbližších desiatich rokov, zverejnilo dnes Ministerstvo dopravy a výstavby SR na svojej webovej stránke.

Dokument sa volá Harmonogram priorít prípravy a výstavby železničnej infraštruktúry, ministerstvo sa ho rozhodlo zverejniť napriek tomu, že ešte musí prejsť medzirezortným pripomienkovým konaním. Informovaním o harmonograme má rezort dopravy a výstavby v úmysle dať ľuďom odpoveď na otázky, kedy sa ktorá trať bude rekonštruovať či modernizovať. Uviedol to v tlačovej správe Ivan Rudolf, hovorca ministerstva.

Zeleznice-infram-1-X.jpg

"Sústredili sme sa na to, aby sme odstránili havarijné úseky a sanovali extrémne pomalé miesta. Veľká časť projektov sa preto týka riešenia trvalých alebo prechodných obmedzení traťových rýchlostí, ostatné sú modernizácie a zvyšovanie traťových rýchlostí," hovorí minister dopravy a výstavby Andrej Doležal.

Návrh dokumentu vychádza z možností štátneho rozpočtu, financií v rámci plánu obnovy či z eurofondov určených na dopravu. Cieľom materiálu je zlepšiť železničnú infraštruktúru a skvalitniť služby pre cestujúcich. Ročne má ísť na infraštruktúru 0,4 percenta hrubého domáceho produktu, čo na najbližších desať rokov predstavuje dovedna 5 miliárd eur. Harmonogram predložil A. Doležal v stredu na rokovanie vlády, kolegovia ho však požiadali, aby dokument ešte prešiel medzirezortným pripomienkovým konaním.

"Materiál by na vládu ani nemusel ísť, chceme mu však dať väčšiu váhu. V uznesení sa ukladá povinnosť ministrovi dopravy sa ním riadiť a ministrovi financií naň vyčleniť peniaze v rámci možností štátneho rozpočtu. To, že harmonogram pôjde do medzirezortného pripomienkového konania, reálne nespôsobí žiadne problémy, keďže my podľa neho postupujeme už teraz a vláde ho opäť predložíme o pár týždňov," dodáva A. Doležal.

Ilustračné foto: Infram SK

Podobné články

  • Prieskum PlanRadaru o siedmich architektonických trendoch dneška

    37c-shutterstock_233305984-2-X.jpg

    Architektúra a urbanizmus sú odbory, ktoré ovplyvňujú každodenný život väčšiny z nás. Profesionáli z týchto oblastí, sa zásadnou mierou podieľajú na vzhľade miest a komforte ich obyvateľov.

  • Výstavba diaľnic sa má urýchliť, parlament schválil novelu zákona

    D2-malacky-sk-2-X.jpg

    Príprava a výstavba diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku by mala byť rýchlejšia a efektívnejšia. Umožní to novelizácia zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, ktorej návrh dnes schválila Národná rada SR.

  • Prieskum o angažovanosti politikov v segmente obnovy budov

    Budovy-obnova-2-X.jpg

    Platforma Budovy pre budúcnosť a jej deväť členských združení hodnotili angažovanosť politikov v segmente obnovy budov. Ocenili najmä prezidentku Zuzanu Čaputovú, ako aj legislatívne návrhy či činnosť inštitúcií.

  • Dôležité kroky a opatrenia na posilnenie bezpečnosti na stavbe

    Shutterstock_1895805895-stavba-2-X.jpg

    Stavenisko je jedným z najrizikovejších miest na prácu. Nič na tom nezmenili ani moderné stroje, digitálna technika či rozsiahle opatrenia na predchádzanie nehodám. Ustavičné zmeny pracovného prostredia, nepredvídateľné poveternostné podmienky a vysoká fyzická záťaž zvyšujú riziko úrazov a zdravia.

  • V digitalizácii musí slovenské stavebníctvo urobiť ďalší krok

    55c-shutterstock_627164012-2-X.jpg

    Kedysi sektor výstavby spravil veľký krok, keď prešiel z rysovacích dosiek na projektovanie CAD. Aby slovenské stavebníctvo bolo konkurencieschopné a efektívne, musíme urobiť ďalší krok.

  • Zdražovanie stavebných materiálov môže zmierniť digitalizácia

    77c-shutterstock_424808146-2-X.jpg

    Aktuálnu situáciu v stavebníctve komplikujú rastúce ceny materiálov. Hoci to nie je problém iba slovenského trhu, SR čelí aj nedostatku bytov (najmä v hlavnom meste). Ich výstavba sa v tejto situácii ešte viac spomalila, čo problém prehĺbilo. Existuje však riešenie, ktoré môže následky pandémie výrazne zmierniť – digitalizácia.