EÚ uvažuje, že na projekty v doprave by malo ísť 500 mld. eur
Európska komisia schválila návrh na transformáciu dopravnej infraštruktúry na jednotnú dopravnú sieť (TEN-T). Modernizácia siete v krajinách EÚ do roku 2030 by mala stáť okolo 500 miliárd eur.
Polovica tejto sumy by sa mala použiť do konca budúceho sedemročného programového obdobia 2014 až 2020, oznámila v Bratislave Lia Potec z Generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre dopravu, transeurópske siete a investičné stratégie.
Na podnietenie ďalších investícií do dokončenia cezhraničných spojení na základe tzv. Nástroja na prepojenie Európy má ísť začiatočný kapitál v objeme 31,7 mld. eur. Prioritu majú mať cezhraničné projekty na rozvoj železničnej a vodnej dopravy.
Slovensko má výhrady a voči iniciatíve Európskej komisie je zdržanlivé. "Nie sú nám jasné pravidlá, ako sa budú posudzovať projekty. Skôr sme zástancami toho, ako to fungovalo dosiaľ," hovorí Eva Dulebová, generálna riaditeľka sekcie riadenia projektov na Ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Rezort dopravy podľa nej uprednostňuje súčasný systém financovania projektov zo zdrojov Kohézneho fondu EÚ cez Operačný program Doprava. "Projekty boli definované v programovom dokumente a podľa toho sa pripravujú," dodáva s tým, že na nový systém financovania sú rôzne názory aj v Európskej komisii. SR má výhrady aj preto, lebo nie je známe, kto to bude riadiť a aké budú kritériá hodnotenia.
Európska komisia chce dávať peniaze iba na schválené projekty. "Pôjdu priamo realizátorom projektov, a nie cez štát, možno to je dôvod výhrad," reaguje L. Potec s tým, že priestor na presúvanie vyčlenených zdrojov nebude. Podpora projektov v európskych regiónoch cez program Jaspers bude podľa nej zachovaná. Ako uvádza, rozvoj spoločného dopravného trhu je podmienkou jeho efektívnosti.
L. Potec pripomína, že objem nákladnej dopravy má do roku 2050 vzrásť o 80 percent a osobná doprava by sa mala dovtedy zvýšiť o viac ako polovicu. Nová základná dopravná sieť v EÚ má prepojiť 83 hlavných európskych prístavov so železničnými a s cestnými spojeniami, ako aj 37 kľúčových letísk so železničnými prepojeniami do najvýznamnejších miest.
Zároveň by malo byť zmodernizovaných 15-tisíc kilometrov železničných tratí na vysokorýchlostnú prepravu a uskutočnených 35 významných cezhraničných projektov na odstránenie prekážok. Posilnenie jednotného trhu dopravy má podľa Bruselu umožniť skutočný voľný pohyb tovarov a osôb v rámci únie.