Slovensko sužuje prehustená doprava, štát sa nevie rozhýbať

28.12.2017, SITA | Správy zo stavebníctva

Našu krajinu sužujú prepchaté cesty a prehustená doprava. Problém vyrieši iba koncepčný a premyslený prístup k dopravnej infraštruktúre, tvrdí Zväz stavebných podnikateľov Slovenska.

Investičný dlh v prípade ciest prvej triedy Zväz stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) vníma ako dlhodobý objektívny problém, ktorý je nevyhnutné riešiť, no nie na úkor investícií do diaľnic a rýchlostných ciest. "Práve tie sú nenahraditeľné z hľadiska odklonenia nákladnej dopravy mimo mestských komunikácií a ciest prvej triedy. Na dnešný stav ciest prvej triedy má výrazný vplyv to, že mnohé kľúčové diaľničné úseky ešte stále nie sú dokončené," uvádza hovorca ZSPS Peter Steigauf.

Doprava-BA-auto-sme-sk-1-X.jpg

Zväz stavebných podnikateľov považuje za nespochybniteľné, že dopravná infraštruktúra na Slovensku momentálne neodzrkadľuje masívny rozmach automobilizmu. Verejná diskusia na tému výstavby či obnovy ciest by sa podľa ZSPS mala uberať smerom k odbornému vytýčeniu a dodržiavaniu stanovených priorít, aby sa efektívne využívali kapacity stavebných firiem, čas a finančné prostriedky.

"Situácia nevyzerá pre Slovensko priaznivo ani pri medzinárodnom porovnaní inžinierskeho staviteľstva s ďalšími krajinami. To zahŕňa práve výstavbu diaľnic, rýchlostných ciest alebo napríklad železníc. Výrazne slabšiu výkonnosť vidíme prekvapivo aj pri porovnaní s Nemeckom či Rakúskom," pripomína P. Steigauf. Tieto krajiny pritom majú dopravnú infraštruktúru oveľa rozvinutejšiu, stavebné aktivity sú tam na výrazne stabilnejšej úrovni a podstatne menej podliehajú priepastným výkyvom. "Ide o výsledok stabilného systému ich financovania, ako aj dlhodobého plánovania a odbornej stability," hovorí mediálny zástupca ZSPS.

Slovensko má spolu s Českou republikou podľa zväzu stavbárov nelichotivú pozíciu v zdĺhavosti a komplikovanosti investičnej prípravy veľkých projektov. V kombinácii s neprofesionálnym riadením procesov to vedie k fatálnym zlyhaniam prípravy projektov. "Takýto stav stavebníctva a infraštruktúry môže vyústiť do zhoršenej atraktívnosti krajiny pre investorov, nižšieho rastu hrubého domáceho produktu a slabšieho vývoja ďalších relevantných ekonomických ukazovateľov," dodáva P. Steigauf.

Stačí sa pritom podľa zväzu stavebných podnikateľov poučiť napríklad zo susedného Poľska, kde pred niekoľkými rokmi prípravu infraštruktúrnych projektov výrazne urýchlili. "Potrebujeme venovať adekvátnu pozornosť téme územného plánovania, stavebného konania, verejného obstarávania a plnenia pravidiel stanovených Európskou úniou," uzatvára P. Steigauf.

Foto: sme.sk

Podobné články