Nákupné centrá lákajú najmä na zábavu a voľnočasové aktivity

21.11.2019, Katarína Dudáková | Hobby, relax, voľný čas

Vo voľnočasovej ponuke nákupných centier v strednej a vo východnej Európe vedú multiplexové kiná a fitnes centrá. Do mixu však pribúdajú aj ďalšie koncepty. Najviac na zábavu dávajú českí spotrebitelia, priemerne 38,23 eura mesačne.

Tieto zistenia vyplynuli z prieskumu spoločnosti Colliers International, ktorý mapuje sektor zábavy v 13 krajinách strednej a východnej Európy. Zábavný priemysel je pritom jedným z odvetví, ktoré v posledných rokoch dynamicky napredujú. Developeri a majitelia nákupných centier si čoraz viac uvedomujú, že inovatívna a atraktívna ponuka zábavy je nevyhnutnou súčasťou každého obchodného strediska bez ohľadu na jeho geografickú polohu.

Nakup-centra-Central-1-X.jpg


Najviac kín je v Poľsku

Zo získaných údajov vyplýva, že v nákupných centrách v 13 krajinách strednej a východnej Európy je viac ako 452 kín a multiplexov. Z toho najviac ich majú v Poľsku (vyše 125). Vo väčšine krajín regiónu stále dominujú sieťové a miestne kiná vlastnené domácimi subjektmi. Príkladom prevádzkovateľa kina je poľský Helios, ktorý je lídrom v počte multiplexov v Poľsku.

"Viaceré krajiny, napríklad Česká republika, Bielorusko, Maďarsko, Bulharsko, Chorvátsko alebo Rumunsko, si udržiavajú malé miestne kiná, ktoré sú tu neoddeliteľnou súčasťou kultúry a tradície. Sú podporované grantmi z rozpočtov miestnych samospráv," hovorí Kevin Turpin, regionálny riaditeľ prieskumu pre strednú a východnú Európu v Colliers International.


Unikátnym konceptom sa darí

Hoci zábave v nákupných strediskách dominujú najmä multiplexy a fitnes centrá, v niektorých krajinách sa darí aj špecifickým konceptom, ktoré inde takmer vôbec nemajú:

  • Poľsko: tanečné školy, napríklad Egurolla Dance Studio.
  • Česká republika: wellness centrá, napr. Saunia.
  • Slovensko, Lotyšsko, Bielorusko: kasína, napr. Olympic Casino.

"V Poľsku sú jedným z najdynamickejšie sa rozvíjajúcich konceptov komplexy, ktoré ponúkajú rozmanité únikové miestnosti a labyrinty, povedzme zábavné centrá TEPfactor a Jump World. Najväčší počet nájomcov tohto typu (121) je na Ukrajine, ktorá je v tomto smere lídrom regiónu," dodáva Dominika Jędrak, riaditeľka prieskumných a poradenských služieb v Colliers International.


Kto sa baví najradšej?

Spomedzi všetkých obyvateľov krajín strednej a východnej Európy utratia najviac výdavkov na zábavu, rekreáciu a kultúru Česi, priemerne 38,23 eura/mes. Nasledujú Lotyši (35,6 eura), Slováci (22,46 eura) a Poliaci (17,89 eura).

Najnižšia hustota nájomcov zo sektora zábavy a voľného času v nákupných centrách (berúc do úvahy počet obyvateľov na jedného nájomcu v stredisku) je takáto:

  • Kino/multiplex: Bielorusko
  • Fitness centrá: Albánsko
  • Detské ihriská: Česká republika

Foto: Martin Matula

Podobné články