Kedy a vďaka čomu funguje predaj nehnuteľností z papiera?
Čo vedie záujemcov ku kúpe bytu, ktorý bude postavený najskôr povedzme o 18 mesiacov, keď je projekt ešte len na papieri a prvé stavebné stroje sa iba zahryzli do zeme?
Kupujúci sa nemenia a stále citlivo reagujú na cenu, najmä pri takej veľkej investícii, akou je nové bývanie. Predaj nehnuteľností "z papiera" – ako sa hovorí tejto forme transakcie, preto výrazne ovplyvňuje výhodná uvádzacia cena. Klienti sú si vedomí toho, že s blížiacim sa termínom kolaudácie bude cena priamo úmerne rásť, a tak kupujú, kým je cena najnižšia. Dopyt podporujú aj výhodné podmienky financovania a zaujímavé úrokové sadzby, ktoré sa momentálne pohybujú okolo 2 percent p.a. (ročne).
Developerom bežne stačí, ak klient na úvod zaplatí 10-20 perc. celkovej hodnoty kupovanej nehnuteľnosti. Zostávajúca časť sa väčšinou doplatí až po kolaudácii. Kupujúci má teda dosť času na predaj nehnuteľnosti, kde zatiaľ býva, a tiež čas na doriešenie financovania doplatku kúpnej ceny prostredníctvom hypotekárneho úveru.
Ďalším, pre záujemcov dobrým dôvodom na kúpu bytu z papiera, je budúce vlastníctvo bytu vhodného na investíciu. Ide najmä o malé byty, jedno-, dvoj- či maximálne trojizbové a v lokalite zaujímavej na prenájom. Po takýchto bytoch je veľký dopyt aj zo strany reálnych budúcich užívateľov, ktorí ich kupujú ako svoje prvé, štartovacie bývanie. Z celkovej ponuky na realitnom trhu sa míňajú najrýchlejšie. Preto aj obava, že možnosť výberu sa bude zužovať, resp. fakt, že najlepšie byty sa z ponuky minú ako prvé, motivujú ku kúpe ešte nepostavených bytov.
Ľudia so silnými sociálnymi a inými väzbami k lokalite sú pri kúpe zatiaľ nepostaveného bytu motivovaní práve miestom jeho budúcej realizácie. Lokálpatrioti hľadajú nové bývanie na mieste, kde majú rodinu a priateľov, ich dieťa chodí do školy alebo škôlky a je dobre dopravne dostupné do zamestnania.
V neposlednom rade predaj nehnuteľností z papiera funguje aj vďaka tomu, že zákazník je rozhľadenejší, dôveruje len dôsledne preverenému developerovi. Veľký dôraz kladie na referencie a skúsenosti iných klientov, ktoré sa týkajú kvality stavby. Ako prvé sa kupujú rozumné dispozičné riešenia s dostatkom úložných priestorov, ktoré v mnohých starších bytoch chýbajú. Nové projekty ponúkajú okrem iného aj dostatok parkovacích miest, čo je v súčasnosti pre kupujúcich dôležitým faktorom výberu.
Ing. arch. Michal Zajíček je analytik realitného trhu v spoločnosti Lexxus
Foto: Dilato Management