Ktoré lokality Bratislavy majú potenciál na rozvoj a ďalší rast

24.09.2014, Michal Zajíček | Reality, nové projekty, novostavby

Atraktívne lokality s potenciálom rozvoja a ďalšieho rastu v Bratislave ešte sú. Pohľad na mapu hlavného mesta SR nám jasne ukáže, kde takéto lokality ležia. A nie je ich až tak málo.

Bratislava-Slnecnice-1-X.jpg

Lokality, o ktoré majú developeri v Bratislave záujem, sú napríklad na okrajoch každej mestskej časti. Rastúce developerské projekty možno v hlavnom meste vidieť v smere za Vajnormi (Vajnory, Čierna Voda, Slovenský Grob). Už niekoľko rokov je developované územie za Petržalkou (Južné mesto) a stavia sa aj na poliach za Dúbravkou a Lamačom (Bory, Centrop).

Bratislava-Slnecnice-2-X.jpg


Dúbravka a Lamač sú pripravené najlepšie

Základom úspešného napredovania nových lokalít je fungujúca dopravná infraštruktúra a jej napojenie na existujúcu cestnú sieť. Rovnako dôležitá je vybavenosť lokality. Z tohto pohľadu je najlepšie pripravené územie za Dúbravkou a Lamačom. V blízkosti je napojenie na diaľnicu D2 s privádzačom Stupava a tunelom Sitina.

Bratislava-Slnecnice-3-X.jpg

Na rozdiel od ostatných spomenutých rozvojových štvrtí je postup budovania nového územia Bory opačný. Ako prvá sa totiž buduje infraštruktúra a vybavenosť, ktorá je kapacitne pripravená na rozširovanie a rast nových obytných blokov a funkcií. Na rozdiel od Petržalky, Vajnôr či Čiernej Vody, kde ako prvé rastú bytové a rodinné domy.

Bratislava-Slnecnice-4-X.jpg


Perspektíva pre opustené priemyselné zóny

K zaujímavým rozvojovým zónam na okraji Bratislavy patria opustené priemyselné zóny. Medzi najrozvinutejšie patria zóna Pribinova, Mlynské Nivy a okolie prístavu. Podobnú víziu majú developeri aj s územím niekdajších bratislavských chemických závodov Istrochem, ako i s petržalskou Matadorkou.

Bratislava-Slnecnice-5-X.jpg


Úspech prináša život územia počas dňa

Predpokladom na fungovanie v nových lokalitách je dostatočná lokálna a minimálne základná občianska vybavenosť, ktorá pomôže aspoň čiastočne zmenšiť dopravné zaťaženie. Hovoríme najmä o školách, škôlkach, obchodoch a základných službách.

Správnemu a zdravému fungovaniu spoločenstva v novom území pomáha správny pomer funkcií. Mala by tu byť zastúpená administratíva a drobná výroba, ktoré budú zabezpečovať život lokality aj počas dňa, aby sa nová štvrť nestala len miestom na prespatie a trávenie voľného času.

Bratislava-Slnecnice-6-X.jpg


Úprava prostredia a bezkolízna doprava

V neposlednom rade je pre obyvateľov dôležité príjemné prostredie. V tomto prípade máme na mysli dostatok zelene, oddychových plôch, miest pre šport a relax, prípadne pri väčších územiach aj miesta na kultúrne vyžitie, ako napríklad divadlo, kino, knižnica, galéria a podobne.

Bratislava-Slnecnice-7-X.jpg

Podstatnú úlohu zohráva bezkolízna dopravná infraštruktúra – verejná doprava, napojenie na rýchlostné cesty, záchytné parkoviská a dostatok parkovacích miest pre rezidentov aj návštevy. Ideálna je lokalita, z ktorej je možná doprava do mesta minimálne dvoma smermi, kde je viac alternatív dopravného spojenia s mestom (mestská hromadná doprava, mimomestská doprava, vlak, výpadovka a pod.).

Ing. arch. Michal Zajíček je analytikom realitného trhu v spoločnosti Lexxus

Na ilustračných snímkach sú zábery z bratislavskej štvrte Slnečnice Južné mesto

Foto: Lexxus

Podobné články