Na čo nezabudnúť, ak váš príbytok či dom ohrozujú povodne

13.06.2013, Ivana Šureková | Rekonštrukcia bývania

Časť Slovenska opäť zasiahli povodne, jedny z najťažších za posledné roky. Preto je lepšie byť vždy pripravený na každú alternatívu. Ako riešiť poistnú udalosť? A dá sa vôbec na povodne pripraviť?

„V posledných rokoch má počet poistených domov a bytov na Slovensku rastúci trend. Už pri dohodnutí poistenia musí klient myslieť na správny výber poistných rizík a zvoliť adekvátny rozsah poistenia. Ak nastane poistná udalosť, je klient povinný nahlásiť ju poisťovni bezodkladne hneď po jej vzniku. Samozrejme, ak to okolnosti dovoľujú. V prípadoch, keď je vznik poistnej udalosti dostatočne preukázaný a ide o poistené riziko, môže poisťovateľ pristúpiť k vyplateniu zálohy na poistné plnenie. To môže klient využiť na odstránenie následkov škody,“ vysvetľuje Ján Kusý, riaditeľ pre obchod neživotného poistenia v poisťovni AXA pre Českú republiku a Slovensko.

„Poisťovateľ je povinný ukončiť vyšetrenie poistnej udalosti (jej rozsah, následky a pod.) čo najskôr. Ak toto skúmanie trvá viac ako mesiac, musí klientovi (poistenému) poskytnúť primeraný preddavok z predpokladaného poistného plnenia. Samotné poistné plnenie je splatné do 15 dní od skončenia vyšetrenia poistnej udalosti, t.j. od zistenia rozsahu a výšky škody a povinnosti poisťovateľa poskytnúť poistné plnenie,“ dodáva J. Kusý.
 

Ako správne postupovať pri nahlásení poistnej udalosti

Bezodkladne nahláste poistnú udalosť: Napríklad v poisťovni AXA kontaktujte ju osobne alebo telefonicky (+421 2 2929 2929, voľba číslo 5, likvidácia poistných udalostí) a oznámte: číslo poistnej zmluvy, poistný produkt, z ktorého škodu uplatňujete (Stavba, Domácnosť), telefonický kontakt na vás a ďalšie informácie (kedy škoda nastala, čo bolo poškodené, kto poškodenie zistil, zachraňovacie náklady a pod.).
 Obratom vás bude kontaktovať mobilný technik.
 Písomne vám doručia žiadosť na doloženie potrebných dokladov na likvidáciu.
 Robte si počiatočnú aj priebežnú fotodokumentáciu.
 Vytvorte si zoznam poškodených vecí a zhromaždite potrebné doklady a dokumenty k nim (záručné listy, faktúry a pod.). Pokiaľ to bude možné, poškodené veci nelikvidujte.
 Využite Asistenčnú službu na pomoc pri odstraňovaní škôd vzniknutých povodňou. AXA vám ju poskytuje zadarmo – AXA linka +421 2 2929 2929.
 

Užitočné rady

► PRED povodňami
 Poistenie uzatvorte v dostatočnom predstihu. Ak poistná udalosť nastane do 10. dňa (vrátane) od dátumu uzatvorenia poistnej zmluvy, nárok na poistné plnenie nevznikne.
 Zabezpečte si nevyhnutné potraviny a pitnú vodu na 2-3 dni.
 Auto a všetky nevyhnutné veci odvezte, ak sa dá, do vyššej časti obce.
 Ak je to možné, hodnotné veci premiestnite do vyšších poschodí.
 Vypnite plyn a elektrinu.
 Pieskom zataraste všetky dvere, okná v pivnici alebo na prízemí.
 Ak žijete v záplavovej oblasti, majte poruke nafukovací čln, plávacie koleso, príp. vesty pre vás a rodinu.
 Pripravte sa na evakuáciu.

► POČAS povodní
 Nezdržiavajte sa v priestoroch, ktoré sú ohrozené.
 Telefonujte iba v najnevyhnutnejších prípadoch.
 Vyvarujte sa brodenia cez prúd vody. Jeho sila je nevyspytateľná a pevnosť terénu nedokážete odhadnúť.
 Vyhýbajte sa mostom, pretože môžu mať narušenú statiku.

► PO povodniach
 Zdokumentujte všetky poistné udalosti.
 Neodstraňujte škody, kým ich nezdokumentuje aj poisťovňa. Pokúste sa minimalizovať vznik ďalších škôd.
 Umožnite poistnému technikovi vstup do bytu či domu, aby mohol zaznamenať všetky škody.
 Zabezpečte si posudok statika, ktorý zhodnotí obývateľnosť domu.
 Hygienik musí posúdiť nezávadnosť pitnej vody a okolia.
 Zbavte sa všetkých kontaminovaných vecí.
 Pravidelne vetrajte, aby ste zabránili vzniku plesní.

Dôležité upozornenie: vždy sa riaďte pokynmi krízových tímov v ohrozených oblastiach.

Foto: svs.cz

Podobné články