Posudok o moste na D1, ktorý sa zrútil, bude čoskoro hotový

14.08.2013, SITA, ABC-bývanie.sk | Inžinierske stavby

Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity (ÚSI) končí s prípravou znaleckého posudku o výstavbe "mosta smrti" na prvom úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pred nešťastím v novembri 2012.

Most na stavbe D1 pri Iliašovciach sa zrútil 2. novembra 2012, pri nešťastí zahynuli štyria robotníciZnalecký posudok podajú vyšetrovateľovi polície v priebehu septembra 2013, hovorí výskumný pracovník ÚSI v sekcii stavebníctva Ivan Drevený. "Znalecký posudok bude mať zásadný vplyv na rozhodnutie vyšetrovateľa, resp. prokurátora o vznesení obvinení," uvádza I. Drevený.

Od tragédie, pri ktorej 2. novembra 2012 pri betonáži diaľničného mosta neďaleko Levoče povolila podperná konštrukcia, uplynulo 9,5 mesiaca. Tragédia si vyžiadala životy štyroch stavbárov, jedenásť osôb bolo zranených.

V znaleckom posudku bude podľa odborníka komplexne posúdená príslušná etapa výstavby mostného objektu za daných poveternostných podmienok, ktorá vyústila do havárie podpernej konštrukcie.

 

Podperná konštrukcia pod drobnohľadom

"To znamená, že v znaleckom posudku budú posúdené základové pomery a založenie podpernej konštrukcie, samotná podperná konštrukcia (projekt, rozsah realizácie, statická analýza a podobne), materiálové charakteristiky podpernej konštrukcie (oceľ, skrutky, zvary), geodetické parametre založenia podpernej konštrukcie, technologický postup betonáže, výkon činností stavebného a autorského dozoru," spresňuje I. Drevený.

Vyšetrovanie nešťastia na stavbe diaľničného mosta pokračuje, takže nie je podľa experta ÚSI možné podávať akékoľvek informácie o príčinách deštrukcie a pádu podpernej konštrukcie. Žilinská inštitúcia uskutočnila prvú obhliadku miesta havárie hneď 2. novembra a prvé znalecké úkony vykonala 3. novembra na základe uznesenia Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach.

"ÚSI v Žiline nedostal požiadavku podať znalecký posudok k príčinám nešťastia pri razení tunela Šibenik na úseku D1 pri Levoči," dodáva I. Drevený.

 

Práce na moste sa obnovili v apríli 2013

Práce na moste, kde sa stala tragédia, boli obnovené po piatich mesiacoch v apríli 2013. Pôvodný typ podpernej konštrukcie bol podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) nahradený iným. Prvý, západný úsek D1 Jánovce - Jablonov v dĺžke 9 kilometrov mal byť podľa pôvodného termínu ukončený za 2,5 roka koncom roku 2013. Pre nešťastie sa ukončenie výstavby diaľnice predpokladá o pol roka neskôr, teda v polovici roku 2014.

Stavbu realizuje združenie Váhostav-SK, a.s. - Bögl & Krýsl, k.s., za zmluvnú cenu 59,94 milióna eur (bez DPH). Externý stavebný dozor na stavbe prvého aj druhého, východného úseku D1 pri Levoči v celkovej dĺžke 18,5 kilometra už zabezpečuje Združenie SD Jánovce Jablonov. Členmi združenia sú firmy AE Dozoring, s.r.o., a Infraprojekt, s.r.o., so sídlom v Bratislave. Zmluvná cena stavebného dozoru je 1,888 mil. eur (bez DPH). Výstavba diaľnice D1 Jánovce - Jablonov má byť preplatená z peňazí Európskej únie cez Operačný program Doprava.

 

Za deštrukciou môže byť školácka chyba

Pád rozostavaného diaľničného mosta pri Iliašovciach neďaleko Levoče, kde vlani v novembri zahynuli štyria robotníci, zapríčinila školácka chyba, píše sme.sk. Vyplýva to z posudku, ktorý si dala vypracovať NDS. Nesprávne bola navrhnutá podperná konštrukcia. Zabudlo sa na stuženie podper pri pilieroch, čo sa učí už v prvých ročníkoch na stavebnej fakulte.

"Prepojenie susedných podperných rámov bolo zaistené len závitovými tyčami bez diagonál," napísali do posudku Ľudovít Fillo a Jaroslav Halvoník z Katedry betónových konštrukcií a mostov Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Únosnosť podpier bola podľa ich výpočtov prekročená dvojnásobne. Konštrukcia spadla vo chvíli, keď v debnení bolo 330 z 500 kubických metrov čerstvého betónu.

Zistenia odborníkov sú zverejnené v zborníku príspevkov, ktorý vyšiel po konferencii 9. Fórum koľajovej dopravy v marci 2013. Kto je za pád zodpovedný, to experti neriešia. J. Halvoník nechcel o posudku hovoriť, odkázal na NDS. "Nevyjadrujeme sa do skončenia vyšetrovania," reagoval jej hovorca Marcel Jánošík.

S výstavbou mosta sa opäť začalo v apríli. Túto časť diaľnice D1 stavia združenie firiem Váhostav-SK a Bögl & Krýsl. Druhá z nich mala na starosti práve stavbu mosta. Robila aj na moste, ktorý v roku 2008 spadol v českej Studénke pred rozbehnutý vlak. Pri nešťastí zahynulo osem ľudí, dodáva sme.sk.

Podobné články