Cenový tlak v obstarávaní viedol k vojne medzi stavbármi
Prioritné využívanie kritéria najnižšej ceny vo verejnom obstarávaní podľa prezidenta Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Zsolta Lukáča spôsobilo v stavebníctve neprimeranú cenovú vojnu.
"Firmy si nielenže vzájomne podliezali ceny, ale boli ochotné podliezať aj náklady jednotlivých komponentov stavebnej výroby. Je to jednoznačne zlé, choré a vedie len k záhube konkrétneho stavebného podniku, ale aj projektu, ktorý má realizovať," povedal dnes Z. Lukáč počas prvého ročníka konferencie Fórum slovenského stavebníctva: Hľadanie cesty z bludného kruhu. Konferenciu pripravilo Vydavateľstvo Eurostav a konala sa v Bratislave. Súčasťou podujatia, ktorého cieľom bolo hľadanie cesty stavbárov z bludného kruhu, bola panelová diskusia o vzťahu cien a kvality v stavebníctve. Ďalšími témami boli pokles domáceho stavebníctva a hlavné problémy súčasnej situácie na stavebnom trhu, vývoj cien stavebných materiálov od roku 2008 a kríza marketingu v slovenskom stavebníctve.
Prípady, keď zhotovitelia stavieb svojim subdodávateľom z rôznych dôvodov neplatia načas, sú podľa prezidenta ZSPS mimoriadne rozšírené. "Pôsobí to takmer ako smrteľná choroba pre stavebníctvo. Treba na ňu nájsť liek a jedným z nich je oddémonizovať tvorbu cien," poznamenáva Z. Lukáč.
Verejní obstarávatelia by sa podľa neho namiesto toho, že sa sústreďujú na kritérium najnižšej ceny, mali zamerať najmä na to, aby bol projekt reálny. Stavebná firma by zasa mala byť schopná projekt uskutočniť za ponúknutú cenu svojimi kapacitami alebo so subdodávateľmi.
Veľkí neplatia malým načas
Napríklad na stavbe úseku diaľnice D1 Dubná Skala - Turany v dĺžke 16,4 kilometra Váhostav - SK, a.s., nespláca záväzky dodávateľom v stanovených termínoch. Zhotoviteľ to zdôvodnil tým, že ide o stratovú stavbu. Váhostav chce záväzky na tejto stavbe uhrádzať z príjmov za iné stavby, ktoré realizuje.
Stavebné práce na diaľnici v okolí Martina sa začali v decembri 2011 a trvať majú do konca tohto roku. Váhostav sa zaviazal diaľnicu postaviť za 137,75 milióna eur (bez DPH), čo je 41,15 percenta z pôvodných predpokladaných nákladov 334,72 mil. eur.
"Išli do rizika a to sa prejavilo výrazne negatívnym vplyvom na to, že nie sú schopní v primeranom čase platiť svojim subdodávateľom," hovorí Z. Lukáč k uvedenému prípadu, ktorý na Slovensku nie je ojedinelý. Každý je podľa neho povinný plniť zmluvu s investorom alebo subdodávateľom.
"Treba si zobrať dobré príklady z Nemecka, Francúzska či zo Švédska. Regulácia je tam jednoznačne nastavená tak, že keď má niekto záväzok, a to aj k subdodávateľom, tak ho má plniť. Investor je povinný v záujme úspechu svojho realizovaného projektu na to dohliadnuť," pokračuje Z. Lukáč s tým, že ide o čisto praktickú a pre stavbárov veľmi dôležitú otázku.
Pád stavebníctva by sa mal už zastaviť
Niekoľkoročný prepad slovenského stavebníctva by sa mal v tomto roku zastaviť. Prezident ZSPS očakáva, že odvetvie dosiahne dno a výkony sa zvýšia najmä v druhom polroku. Dôvodom je zazmluvnenie viacerých diaľničných stavieb v poslednom období a rozbehnutie prác v terajšom roku.
"Očakávame, že by mal byť záujem o práce aj v pozemnom staviteľstve, či už je to forma nájomného bývania alebo pokus o zapojenie súkromného sektora. Aby mali záujem stavať byty, ktoré môžu byť za primerané ceny aj prenajímané," pokračuje Z. Lukáč.
Stavebná produkcia na Slovensku v roku 2013 dosiahla objem 4,624 miliardy eur a medziročne klesla o 5,3 perc. Výkony sektora sa pritom vlani prvý raz zvýšili v novembri o 1,5 perc., v decembri stúpli o 10,1 perc. a v januári tohto roku o 3,2 perc. Analytici tvrdia, že dôvodom rastu je najmä mimoriadne teplé počasie počas terajšej zimy. Stavebníctvo sa podľa nich už odrazilo od dna, pričom v tomto roku by malo zaznamenať mierny vzostup.
Vlaňajšie výsledky podľa šéfa ZSPS signalizovali len to, že stavebníctvo malo ďalší prepadový rok. "Januárové mierne zvýšenie bolo len na základe toho, že je mierne počasie a stavbári dokázali niečo spraviť," myslí si Z. Lukáč. Pripomenul, že začiatkom vlaňajška bola tuhá zima a stavebné práce boli výrazne obmedzené.
Prezident ZSPS si netrúfa zatiaľ odhadnúť, či trend rastu výkonov z posledných mesiacov bude pokračovať. "Je pravda, že sú už podpísané niektoré väčšie kontrakty na výstavbu diaľnic. Reálna práca a s tým súvisiace platby vo firmách, ktoré získali zákazky, a u subdodávateľov, budú až v druhej polovici tohto roku," dodáva Z. Lukáč. Stavebné podniky si podľa neho musia veľa prác zatiaľ financovať z vlastných alebo z úverových zdrojov.